صدای آژیر تحلیل‌رفتگی:
دکتر بابک خطی (متخصص اطفال)
کد خبر: ۸۴۱۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵ 22 April 2020

از زمان شروع بروز ویروس خشمگین کرونا و توصیه به در خانه ماندن با توجیه قطع زنجیره ویروس تنها چند صنف به فعالیت خود ادامه دادند که شاخص‌ترین آنها کادر درمان پزشکی بودند که حتی در پیک بیماری نیز با تمام قوا مشغول فعالیت رو در رو مقابل ویروس بودند و برخی از آن تا حد ابتلا و تقدیم جان خود در کنترل این بیماری پیش رفتند

اقدامات حفاظتی عمومی از اواخر فروردین به هر دلیل -احتمالا تغییر در معادله دوگانه چالش برانگیز :قرنطینه/رکود اقتصادی- توسط دولت کاهش یافته است.

در هر صورت صحنه واقعی در حال حاضر چنین است: اکثر کارکنان شرکت‌های دولتی و خصوصی مجاب شده‌اند به سر کار خود طبق نظم قبل از کرونا برگردند و راه‌ها بین استانی باز شده، تجارت‌های کوچک و بزرگ نیز به سمت باز شدن می‌روند.

تنها راه چاره در این صحنه واقعیِ‌ محتوم برای مردم رعایت حداکثری نکات بهداشتی تا حد امکان است که بسیار گفته شده و شنیده‌ایم و باز هم مرور می‌کنیم:

انجام هرگونه کار بیرون از خانه فقط مختص موارد ضروری باشد و از باز شدن دروازه شهرها و استان‌ها به روی هم، مجوز برای امور تفریحی و سیاحتی برداشت نشود.
از سفرهای درون شهری غیرضروری موکدا پرهیز شود.
با اینکه حفظ فاصله اجتماعی در چنین شرایطی خصوصا برای دهک های متوسط و ضعیف اقتصادی دشوار است، حتی‌المقدور انجام شود و بهداشت فردی مانند قبل در حداکثر امکان خود رعایت گردد.

البته از وظایف وزارت بهداشت به نمایندگی از دولت نیز نباید غافل شد تا بهترین سیاست را در مدیریت این بیماری در هر مرحله انتخاب و اجرا کند.

در غیر این صورت به پیک دوم بیماری سلام داده‌ایم‌ و این در حالی است که کادر درمان در حال حاضر از نظر روحی و جسمی شدیدا تحليل رفته،خسته و تحت فشار است و نیاز به استراحت و بازیابی دارد.

می‌توان این‌طور گفت هر چند در صورت پیک بعدی بیماری کادر درمان با تمام قوا باز هم پای کار خواهد بود اما اگر این توان و تمام قوا را بشود به عدد تبدیل کرد این عدد نسبت به توان کادر درمان زمان ابتدای بیماری و پیک اول بسیار کمتر خواهد بود و طبعا ضعیف‌تر است و این مساله مهم ممکن است در برخورد دوباره کادر خسته درمان با پیک احتمالی دوم کرونا تداخل منفی ایجاد کند و آن را بیش از پیش سخت کند.

سیاست کلی وزارت بهداشت باید بر این مبنا باشد که به عنوان یک اولویت شرایط را برای ریکاوری و بازیابی کادر درمان فراهم آورد تا بتوان از این نیروهای خدوم و شجاع که در خط مقدم کنترل بیماری امتحان پس داده اند به بهترین وجهی استفاده کند.

از ملت شریف ایران که در قدردانی از فرزندان خود در کادر درمان چون تمام جهان سنگ تمام گذاشته‌اند و داستان‌های واقعی بسیار خلق کرده اند نیز خاضعانه درخواست می‌شود در این زمینه نیز با رعایت اصول بهداشتی تا سرحد امکان براي جلوگيري از تحليل رفتن كادر درمان تلاش کنند.

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار