کد خبر: ۸۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶ 22 August 2015

دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته فعالیت های زیرساختی گسترده ای را برای رهایی از مشکلات در کشور به ویژه در البرز آغاز کرده که آثار آن کاملا مشهود است اما این مشکلات ریشه در گذشته دارد و اینکه در زمان تاسیس استانی نظیر البرز به تامین الزامات زیرساختی توجهی نشده است.

استان البرز سی و یکمین استان ایران در جلسه هیئت دولت در تاریخ 12 بهمن 1388 لایحه تاسیس این استان تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد. در ادامه با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ 1389/4/7 استان البرز به طور رسمی شکل گرفت.

با توجه به اهمیت شهرستان کرج از جنبه های مختلف از جمله اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و مجاورت استان البرز با پایتخت، مقام معظم رهبری در خصوص کرج، لقب ایران کوچک را به کار بردند، اما با وجود ظرفیت های بالای موجود در این استان، مشکلات زیرساختی این توانایی ها را تحت الشعاع قرار داده به گونه ای که تا کنون مزیت های موجود در استان کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

سید حمید طهایی استاندار البرز با بیان اینکه محرومیت ها در این استان و سایر مناطق کشور ریشه در گذشته دارد، گفت:

دولت به رغم محدودیت های مالی در تلاش است تا ریشه بسیاری از محرومیت ها را بخشکاند.

استاندار البرز با بیان اینکه برخی مشکلات کشور حاصل بی تدبیری ها در گذشته است، گفت: مردم در انتخابات خرداد 92 به دولت تدبیر و امید رای دادند و اکنون دولتمردان با برنامه ریزی و تلاش برای رفع مشکلات کشور گام برمی دارند.

وی یادآور شد: دولت تدبیر و امید تمام تلاشش ازجمله در استان البرز برای حل مشکلات مردم در بخش های مختلف است که این فرایند به همراهی و همکاری مردم هم نیاز دارد.

پروژه متروی کرج یکی از پروژه های ملی و با اهمیت است که برای تکمیل و قرار گرفتن روی ریل بهره برداری به تزریق منابع مالی نیاز دارد. بر این اساس پیگیری های لازم از سوی استانداری البرز و بانک مرکزی برای دریافت مجوزهای قانونی انتشار اوراق مشارکت صورت گرفت که در نهایت دولت با انتشار صد میلیارد تومان اوراق موافقت کرد.

منابع مالی دولت دراستان البرز برای پاسخگویی به همه نیازها و تقاضاهای مردم کافی نیست، اما می توان با برنامه ریزی و اولویت بندی طرح ها، امکان پاسخگویی به نیازهای مردم را فراهم آورد.

دستیابی به درک درست از شرایط موجود در استان و توجه خاص به مشکلات زیرساختی و تامین آنها پیش از هر اقدامی برای رشد و توسعه استان، اقدامی ضروری است که از سوی دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفته است. برنامه ریزی برای این منظور پیش از تامین الزامات زیرساختی نتیجه مورد نظر را تامین نخواهد کرد.

رشد جمعیت در استان البرز بیشتر از متوسط کشوری است و به گفته استاندار البرز 2.5 برابر رشد طبیعی است و این خود عاملی است که سبب می شود که همواره زیرساخت های موجود متناسب با جمعیت استان نباشد. طهایی تاکید می کند که البرز با تامین زیرساخت های بیشتری نیاز دارد که البته دولت نیز به این موضوع اهتمام ویژه دارد.

ذبیح الله قائمی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز نیز مهم ترین مشکل استان البرز را عدم تناسب زیرساخت ها با جمعیت موجود دانسته و تاکید می کند که این موضوع سبب شده که بسیاری از خدمات رسانی ها به مشکل برخورد کرده و خدمات به حد قابل قبولی ارایه نشود.

وی با بیان اینکه ضعف زیرساخت ها در استان البرز، در آینده این استان را با مشکلات اساسی تری مواجه خواهد کرد، افزود: هم اکنون کمبود و نبود این زیرساخت ها و عدم تناسب آن با جمعیت فعلی البرز مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است و به عنوان یک دغدعه برای مسوولان محسوب می شود.

قائمی در عین حال تاکید می کند که تدوین و جمع آوری هر چه سریع تر سند آمایش سرزمین این استان می تواند در ارائه خدمات و توسعه آن تأثیر بسزایی داشته باشد.

سید محمدعلی سید ابریشمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به اینکه استان البرز مشکلات بسیاری در زمینه ایجاد صنایع جدید و توسعه کسب و کار دارد، گفت: استان البرز مصوبه ایجاد 8 شرکت صنعتی را از هیئت دولت گرفته و این در حالی است که فقط 3 شهرک صنعتی در این استان فعال هستند و باید با کار و تلاش مضاعف نسبت به استفاده کامل از این ظرفیت اقدام کرد.

استان البرز علاوه بر دارا بودن مشکلاتی در زمینه زیرساخت های صنعتی، در بخش هایی نظیر زیرساخت های ترافیکی با مشکلاتی مواجه است که سرهنگ غلامعلی شرق رییس پلیس راهور شهرستان کرج در این باره می گوید: کرج از فقدان بزرگراه و آزادراه های مناسب درون شهری رنج می برد و زیرساخت های ترافیکی در این شهر ضعیف مانده است.

وی تاکید می کند: در کرج هیچگونه بزرگراه و آزادراه درون شهری وجود ندارد و معابر قدیمی هستند بنابراین در پیک ترافیک دچار مشکل می شویم.

170 هزار تردد روزانه در محورهای مواصلاتی البرز خارج از ظرفیت راه های این استان است که دود این حجم گسترده تردد به چشم شهروندان البرزی می رود به طوری که مردم ساعت ها وقت خود را در ترافیک می گذرانند.

بازدید وزیر راه و شهرسازی از استان و بررسی مشکلات موجود، نوید بخش رفع برخی معضلات این حوزه است که امید می رود با تخصیص اعتبار هرچه زودتر طرح های ارائه شده اجرایی شود. اوایل تابستان سال جاری محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با سفر به استان البرز و بازدید از برخی از طرح ها وعده تخصیص 100 درصدی 70 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده در سال جاری برای احداث ادامه بزرگراه همت را ارایه کرد.

استان البرز باید از اعتبار ویژه ای برخوردار شود تا بتواند خود را در حوزه امکانات زیرساختی به سایر استان ها نزدیک کند.

از سویی استقرار 3500 واحد صنعتی و معدنی فعال، ظرفیت های بارز گردشگری و کشاورزی، می تواند مسیر توسعه استان را هموارتر سازد اما بهره گیری از این ظرفیت ها نیازمند برنامه ریزی های به موقع و متناسب با شرایط و استمرار توجه ویژه مسوولان به این استان نوپا است.

علاوه بر این استان دارای مزیت های بالای علمی است و تا کنون نشست های متعددی در این خصوص برگزار شده و انعقاد تفاهم نامه های متعدد همکاری در راستای بهره گیری از توان علمی مراکز پژوهشی از بارزترین این اقدامات است.

استان البرز همچنین در بخش بهداشت و درمان نیز با کاستی و مشکلات زیرساختی مواجه است که در سفر دکتر نوبخت به استان قول مساعد برای در نظر گرفتن اعتباراتی به منظور حل برخی از این مشکلات داده شد. در زمینه زیرساخت های فرهنگی نیز استان با مشکلاتی مواجه است که در این بخش نیز نیازمند توجه ویژه دولت تدبیر و امید است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار