وی با بیان اینکه رئیس وقت مرکز هنرهای نمایشی کشور حمایت خود را برای برگزاری جشنواره ای منسجم در شهر لاهیجان با عنوان تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان اعلام کرد افزود:از همان سال تاکنون پنجاه درصد از بودجه برگزاری جشنواره از منابع تئاتر کشور،استان گیلان و با حمایت شورای اسلامی شهر و نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی به این شهر اختصاص پیدا نمود .
کد خبر: ۷۹۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰ 20 August 2015

خزر: مسئولین فرهنگی شهرهای دیگر و استان بهتر است به جای  تصاحب این جشنواره برای خود دراندیشه کار فرهنگی نو برای شهرهای خود باشند 

به گزارش تابناک گیلان به نقل از «لاهیجان» ،جواد نجار تمیزکار با بیان اینکه آوازه نخستین دوره تئاتر شهروند که براساس ایده تنی چند ازهنرمندان این شهر و باهمکاری شهردار وقت «مهندس گنجه خسروی»و حمایت اولیه اعضای دور سوم شورای اسلامی شهر اجرا شدبه مرکز هنرهای نمایشی کشور رسید افزود:اکنون مدیریت شهری توانست از ابزارفاخرهنر برای آموزش شهروندی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه رئیس وقت مرکز هنرهای نمایشی کشور حمایت خود را برای برگزاری جشنواره ای منسجم در شهر لاهیجان با عنوان تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان اعلام کرد افزود:از همان سال تاکنون پنجاه درصد از بودجه برگزاری جشنواره از منابع تئاتر کشور،استان گیلان و با حمایت شورای اسلامی شهر و نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی به این شهر اختصاص پیدا نمود .

تئاتر-لاهیجان (9)

**عده ای معاند دنبال تعطیلی تئاتر خیابانی هستند

تمیزکار با اشاره به اینکه در طول سال های برگزاری جشنواره،عده ای معاند حرکت های فرهنگی ،به بهانه های مختلف قصد ضربه زدن و تعطیلی جشنواره را داشته اند افزود:این بهانه ها بدلیل حسادت های ناشی از مخالفت با اشخاص فعال جشنواره بود نه اصل برگزاری آن !! چرا که این جشنواره هیچ بهانه ای برای مخالفت آنان نداشت.

وی با بیان اینکه گاهی برگزارکنندگان تئاتر خیابانی را متهم به کار ضدارزشی و تئاتر خیابانی را کاری بیهوده می پندارند افزود: به لطف خدا پیام ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب بهانه را از دست آنان گرفت و لااقل دیگر نمی توانستند مخالف نظر رهبری چیزی بگویند،زیرا ایشان با بیان ژرف خود چیزی برای بدخواهان باقی نگذاشتند.

سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه هدف از برگزاری جشنواره تئاتر آنهم از نوع خیابانی بدلیل اینکه بی پرده،برای مردم و با مردم سخن گفته می شود از اهمیت ویژه ای در بین آحاد مردم برخوردار است افزود:آنچه که وظیفه شهروند است و مدیریت شهری می بایست در آموزش آن بکوشد با زبان هنر که رساترین و شیواترین زبان هاست به مردم گفته می شود .

تئاتر-خیابانی (11)

**مردم این شهر لایق انتقال مفاهیم به زبان هنر هستند

تمیزکار با اشاره به اینکه هنرمندان تئاتر خیابانی ،مشکلاتی را که مردم با آن در زمینه مدیریت شهری و فرهنگ شهرنشینی دست و پنچه نرم می کنند،در صحنه تئاتر بی پرده و رودررو با شهروندان به آنها گوشزد می کنند گفت:در حقیقت هنرمندان کشور در ارائه ایده ها و بیان مفاهیم در ایام برگزاری جشنواره به کمک مدیریت شهری لاهیجان می آیند و در این میان ارتباط بین مردم و مدیریت شهری با زبان لطیف هنر باعث می شود تا جایگاه فرهنگی شهروندان شهر لاهیجان بیشتر نمایان شود .

جواد تمیزکار افزود:شاید یکی از دلایل مخالفت یا سنگ اندازی برای از بین بردن این جشنواره این است که «دبیرخانه جشنواره شهروند لاهیجان» ،«اعضای شورای اسلامی شهر» و «شهرداری» براین عقیده هستند که با مردم لاهیجان که دارای قرن ها سابقه و قدمت فرهنگی هستند باید با زبان هنر سخن گفت و مردم این شهر لایق چنین روشی هستند .

وی با بیان اینکه در هرحال جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان ،امروز بعنوان یک اتفاق بزرگ هنری در کشور مطرح است و باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد افزود:دیگر از جشنواره تئاتر شهروند نمی توان به عنوان چند اجرای نمایش خیابانی سخن گفت،امروز هنرمندان تئاتر کشور برای این جشنواره حرف ها و پیام های زیادی را به ارمغان می آورند .

تئاتر-خیابانی (4)

**معاندین شبهه چندصد میلیونی بودجه تئاتر را مطرح می کنند

وی با اشاره به اینکه مردم نیز در کوچه و خیابان منتظر اجرای سالیانه آن هستند و مسئولین نیز کم کم به جایگاه آن پی می برندگفت:جشنواره تئاتر شهروند همواره در سایه همدلی و وفاقی که در این شهر وجود دارد و با حمایت کلیه مسئولین شهری ،شهروندان فهیم ،شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر اجرا می شود و قایل به شخص نیست .

تمیزکار با اشاره به اینکه در جشنواره شهروند لاهیجان برای همه اقشار و سلیقه ها جای کار وجود دارد گفت:با توجه به تنوع سوژه ها جا دارد همه اقشار هنری از بسیج هنرمندان گرفته تا گروه های مذهبی و مستقل دست به دست هم داده و بر اساس نیاز مردم جامعه از این طریق در ایام جشنواره با مردم خود سخن بگویند .

وی با اشاره به اینکه در مقابل بودجه چند ده میلیون تومانی مدیریت شهری (که توسط معاندین به چند صد میلیونی شایعه شده !!) به همان اندازه از بودجه فرهنگی ملی به این جشنواره کمک می شود افزود: این هنر تئاتر شهروند لاهیجان است که پای بودجه فرهنگی ملی را به این شهر بازنموده است و اگر این جشنواره نبود همین بودجه هم به لاهیجان نمی رسید.

تئاتر-خیابانی (14)

از نقدهای منصفانه استقبال می کنیم

سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه بهتر است به جای مخالفت با هنر به کمک هم بر محتوای هنری کارها برای خوراک بهتر فرهنگی این شهر و پیام های شهروندی فکر کنیم افزود:اعضا ی برگزاری جشنواره تلاش خواهند داشت تا جشنواره ای سالم و درخور شأن ومتناسب با فرهنگ بومی مردم اجرا نمایند و انتخاب آثار مطابق با الگوهای فرهنگ اسلامی و ایرانی می باشد.با این حال مسئولین برگزاری از نقدهای منصفانه نیز استقبال می نمایند .

تمیزکار با اشاره به اینکه هنرمندان شرکت کننده از جای جای میهن اسلامی مان حضور دارند و جشنواره تئاتر شهروند جشنواره ای ویژه است که توانسته تیم برگزاری و اهداف خود را مشخص نماید افزود:این تئاتر به یکی از جشنواره های معتبر کشور تبدیل شده است،پس جا دارد مسئولین شهر و استان نیز حمایت بیشتر خود را از این جشنواره اعلام نمایند .

وی افزود:صاحبان اصلی این جشنواره مردم و هنرمندان هستند و مدیریت شهری نیز بانی و مجری این جشنواره می باشد .

تئاتر-خیابانی (6)

**مسئولین استانی به فکر تصاحب این جشنواره نباشند

تمیزکار در ادامه جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان را جشنواره ای مختص لاهیجان دانست و افتخار میزبانی این جشنواره رابرای لاهیجان عنوان کرد وافزود:مسئولین فرهنگی شهرهای دیگر و استان بهتر است به جای  تصاحب این جشنواره برای خود دراندیشه کار فرهنگی نو برای شهرهای خود باشند .

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروزه براساس سیاست های درست مرکزنشینان،مدیریت شهری لاهیجان و تعداد قلیلی از شهرهای کشورخودجوش در برگزاری جشنواره های هنری گام برداشته اند گفت:مدیران فرهنگی استان ها بر اساس اعتماد متقابل در حوزه اجرا،دخالت نداشته و تنها نظارت خود را جهت برگزاری صحیح تر اعمال نمایند تا انگیزه بیشتری جهت این نوع فعالیت ها برای مدیریت شهری شهرها ایجاد شود .

تمیزکار در پایان بابیان اینکه یکی از شاخصه های انتخاب شهردار برای این شهر توجه به مقوله فرهنگ بوده و خوشبختانه شهردار لاهیجان نیز نگاه ویژه ای به مسائل فرهنگی دارد افزود:همچنین سوابق فرهنگی اکثر اعضای شورای اسلامی شهر نیز بر کسی پوشیده نیست پس انتظار میرود،جشنواره امسال نیز قوی تر و منسجم تر از سال های گذشته اجرا شود.

وی با بیان اینکه با توجه به اعلام حمایت کلیه اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره و نیز مسئولین در سایه همدلی و همزبانی مردم شریف لاهیجان شاهد اجراهایی قوی تر ،پر محتواتر و با ارزش تر از سال های پیش خواهند بود افزود: یقینا تیم برگزار کننده جشنواره اعم از هنرمندان عزیز این شهر،همکاران شهرداری لاهیجان و همه نیروهای فرهنگی،اجتماعی و انتظامی همچون سال های گذشته در اجرای بهتر خواهند کوشید .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار