کد خبر: ۷۹۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲ 18 August 2015

شهرستان نظرآباد با مشکل افت فشار آب و قطعی‌های مکرر دست و پنجه نرم می‌کند. این در حالی است که تاکنون وعده‌ها و طرح‌های ارائه شده از مسئولان برای حل این معضل به جایی نرسیده است.

مسکن مهر شهر نظرآباد ۲ هزار و ۸۸۰ واحد مسکونی دارد که طبق آمار رسمی بنیاد مسکن یکهزار و ۴۰۰ واحد آن به متقاضیان واگذر شده است. اما با وجود اینکه هنوز همه خانوارها در واحدهای واگذار شده ساکن نشده اند ساکنان با قطعی های چند روزه آب شرب دست به گریبان انداین در حالی است که . مشکل بی آبی، کم آبی و افت فشار از نوع قطره ای از ابتدای تابستان در حال کش آمدن در مناطق مختلف شهرستان نظرآباد است.

گویا قرار نیست مشکل آب شرب نظرآباد و مناطق اطراف آن به این زودی ها حل شود یا دستکم به یک نیمچه نتیجه برسد و مدیریت شود. بحث بر سر بحران آب شرب و کم آبی نظرآباد از افت فشار شبکه های آبرسانی مرکز شهر شروع شد و در سطح رسانه ها هم بارها این معضل انعکاس پیدا کرد و به دیگر مناطق نظرآباد هم سرایت کرد.

بارها مسئولان ذیربط از فرمانداری و اداره آب نظرآباد گرفته تا شورای شهر و دیگر نهادها طرح هایی را برای پیشگیری به عنوان طرح های در حال اجرا اعلام و رسانه ای کردند، بارها وعده دادند و هزار حجت و دلیل آوردند، اما متاسفانه تمام آنچه شنیده شد یا در انجام کار دیده شد، چیزی نبود جز سرابی دیگر در کویر بی آبی شهر نظرآباد تدابیر و تعابیری که ذره ایی تاثیر بر کنترل و مدیریت این بحران نداشت.

ساکنان شهرک مسکن مهر نظرآباد که از ابتدای تابستان با فراز و فرودهای افت فشار آب و قطعی ناگهانی دست و پنجه نرم می کردند این روزها با شیوه آبرسانی قطره ای روزهای گرم و کویری نظرآباد را سر می کنندساکنان شهرک مسکن مهر نظرآباد که از ابتدای تابستان با فراز و فرودهای افت فشار آب و قطعی ناگهانی دست و پنجه نرم می کردند این روزها با شیوه آبرسانی قطره ای روزهای گرم و کویری نظرآباد را سر می کنند.

تصویر شهروندانی که دبه به دست برای تهیه آب به این طرف و آن طرف می روند دیگر برای اهالی شهرک مسکن مهر برای همه عادی شده است.

یکی از اهالی شهرک که چند رو پیش به اداره آب نظرآباد مراجعه کرده است، می گوید: وقتی به اداره آب رفتم و قطعی و قطره ایی آمدن آب را مطرح کردم، یکی از مسئولان جواب داد؛ یکی دو روز صبر کنید، فردا پس فردا کمی فلکه را برایتان بیشتر باز می کنیم!

برای یافتن جواب این سوال که تا به کی شهروندان نظرآبادی باید با این معضل دست و پنجه نرم کنند به سراغ داوود رهنما نسب مدیر امور آبفای شهرستان نظرآباد رفتیم؛ وی با اشاره به اینکه بحران کمبود آب، کشوری است و همه نهادهای مربوطه باید کمک کنند تا این مشکل حل شود، می گوید: مشکل آب در حال حاضر یک بحران کشوری است برای رفع آن به یک بسیج همگانی نیازمندیم.

وی در خصوص مشکل فشار کم آب و قطعی های وقت و بی وقت آب در نظرآباد می گوید: رانش ها و ریزش دیواره چاه های شرب نظرآباد، متاسفانه باعث بریده شدن جدارهای لوله ها می شود که این مسئله علاوه بر اینکه علت ورود ماسه به شبکه های آب می شود، فشار آب را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

رهنما نسبت علت قعطی های دراز مدت را هم به همین دلیل می داند و می افزاید: این معضل گاهی باعث سوختن و از کار افتادن موتورها و پمپ چاه های آب می شود و برای بهره برداری دوباره از یک چاه گاها مجبور می شویم دو ماه را صرف تعمیر و بازسازی دوباره یک حلقه چاه کنیم. به تبع در این مدت چاه قابل استفاده نیست و حلقه های دیگر چاه باید آبرسانی کنند به همین علت مشکل افت فشار پیش می آید. ضمن اینکه همین چاه ها برای زمین های زراعی هم استفاده می شوند.

انشعاب های غیرقانونی در نظرآباد و مناطق حاشیه ای آن، به ۶۰ درصد می رسد که متاسفانه قادر به شناسایی بخش اعظمی از این انشعاب های غیر قانونی نیستیممدیر امور آب شهرستان نظرآباد یکی دیگر از دلایل افت فشار آب در نظرآباد را انشعاب های غیرقانونی ارزیابی می کند و می گوید: انشعاب های غیرقانونی در نظرآباد و مناطق حاشیه ای آن، به ۶۰ درصد می رسد که این میزان، بسیار در مصرف بدون نظارت و بی رویه تاثیر دارد و متاسفانه ما قادر به شناسایی بخش اعظمی از این انشعاب های غیرقانونی نیستیم.

وی اعتقاد دارد اداره آب به تنهایی توانایی رفع بحران آبی که در مسکن مهر نظرآباد به وجود آمده را ندارد چرا که بخشی از این مشکل به خاطر اختلاف سطح و شیب زمین و نبود استاندارهای زیر ساختی این شهرک است.

شهرک مسکن مهر نظرآباد به مخازن آب مستقل و مستقر در منطقه نیاز دارد که متاسفانه این مخازن را در شهرک قرار نداده اند و یکی از دلایل اصلی مسئله کم آبی و افت فشار آب مسکن مهر به همین خاطر است و نظام مهندسی شهرداری در خصوص این معضل سخت افزاری باید اقدامی جدی و اساسی کند.

باید به این نکته اشاره کرد؛ این روزها ساکنان شهرک مسکن مهر نظرآباد را می توان به دو گروه تقسیم کرد؛ گروهی که در واحدهای همکف و طبقات پایین مجتمع ها ساکن هستند و از نعمت آبرسانی قطره ای بهره مند هستند و گروه دیگر بالا نشینان و ساکنان طبقات فوقانی که دقیقا در روز سوم یا چهارم قطعی کامل آب شرب به سر می برند. برخی از شهروندان در این روزها چنان به سختی افتاده اند که می گویند: هوا را از من بگیر آب را نه!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار