کد خبر: ۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵ 24 February 2015
محمدی کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فارس می‌گوید: از آنجا که این صنعت در استان فارس با صنعت توریسم پیوند خورده از اهمیت فراوانی برخوردار است .
به گفته امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فارس قالی و گلیم قشقایی و برندهای همچون ذوالانواری و حق‌نگهدار ، همچنین مصنوعات چوبی از جمله خاتم‌کاری شیراز، منبت آباده و گره‌چینی، مشبک، منبت و معرق استان برندهایی شناخته شده در سراسر دنیا هستند.
با توجه به شهرت و اهمیت صنایع دستی فارس ضرورت حمایت بیشتر از صنایع دستی و ایجاد نمایشگاه های متعدد دائمی به سبب برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد جهانی این صنایع و باهدف کم کردن فاصله میان خواسته مصرف کنندگان و تولیدات صنایع دستی ، شناخت نیاز واقعی بازار و عرضه مستقیم صنایع دستی بسیار احساس می شود .
استاندار فارس نیز بااشاره به توانمندی‌های هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی فارس می گوید: رویکرد دولت توجه ویژه به صنایع دستی است.
احمدی به ضرورت راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی شیراز در راستای حمایت از صنعتگران تأکید و خاطرنشان می کند: به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور پیشنهاد اختصاص اعتبار لازم و کافی برای گسترش و توسعه صنایع دستی را داده‌ایم.
امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فارس نیز عمده مشکل فعالان صنایع دستی استان را مشکل عرضه و بازاریابی و نوسان قیمت صنایع تولیدی می داند .
به گفته او برای حل مشکل بازاریابی و عرضه محصولات از سوی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس، بسته‌بندی‌های برای پنج محصول صنایع دستی گلیم، خاتم، عروسک های محلی، سفال و کاشی هفت رنگ استان فارس طراحی شده و در اختیار تولید کنند‌گان و عرضه‌کنندگان قرار گرفته است تا بتوانند در فروش و بازاریابی محصولات خود موفق‌تر باشند .
بهادری پور مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس نیز از احیای85 رشته از120رشته صنایع ‌دستی در استان فارس خبر می دهد و می گوید: در راستای برنامه‌های حمایتی ، رشته‌هی خاتم، قلم‌زنی، منبت، کار روی چوب، سفال‌گری، شیشه‌گری، کاشی‌کاری سنتی و فرش‌های دست‌باف جزو فعالیت‌های اصلی قرار گرفته است.
امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فارس توضیح می دهد : توجه به آموزش فراگیر در نقاط دورافتاده و اتخاذ سیاست مناسب برای جذب سرمایه‌گذار در این صنعت و نیز انعقاد تفاهمنامه آموزشی و تولیدی با اتحادیه تعاونی صنایع‌دستی در قالب رونق این صنعت در حافظیه و سرای مشیر از جمله فعالیت‌های این اداره کل است.
خانم الحمدی سرپرست معاونت صنایع دستی استان فارس نیز می گوید : ارائه تولیدات صنعتگران و هنرمندان در نمایشگاه‌های داخلی، ملی و بین‌المللی و نیز توجه به صنایع‌دستی شهرستان‌ها و روستاها و حمایت‌های مالی از آنان برای ارائه تولیدات خود از دیگر برنامه‌های اداره صنایع‌دستی استان فارس است.
راه‌اندازی دانشگاه علمی کاربردی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در شیراز ،طبقه‌بندی کردن موضوعی و حمایت از سرمایه‌گذاری در صنایع‌دستی ، ایجاد 1600 فرصت شغلی در این صنعت مولد ، راه اندازی بازارچه دائمی فروش صنایع دستی در بخشی از ضلع جنوب غربی ارگ کریم خانی و عرضه بیش از 50 درصد از صنایع ‌دستی هنرمندان استان در آرامگاه حافظ از دیگر اقدامات اداره کل صنایع دستی فارس به‌منظور حمایت از صنعتگران داخلی در این استان است.
کاظمی از صنعتگران شیرازی با ابراز رضایت از اجرای طرح های حمایتی می گوید: عرضه صنایع‌دستی در آرامگاه حافظ گام بزرگی برای رونق این صنعت بوده است.
امیری مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس معتقد است: برای توسعه صنعت گردشگری و صنایع‌دستی هنرمندان و صنعتگران تولیدات خود را بر اساس ذائقه و سلایق گردشگران و علاقه‌مندان ارائه دهند تا از رکود این صنعت جلوگیری شود.
باتوجه به ارزان بودن ایجاد اشتغال از طریق صنایع دستی به دیگر صنایع و نیز پیوند این صنعت با صنعت گردشگری در فارس، می توان با حمایت بیشتر از این حوزه در افزایش تولید و اشتغال گام های موثر برداشت .
از سوی دیگر، توسعه این صنعت با تبلیغ و ترویج صنایع دستی به منظور بازاریابی در داخل و خارج کشور با شیوه های نوین تبلیغاتی، حمایت و تشویق بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در این بخش و سیاستگذاری برای صادرات ممکن به نظر می‌رسد.
همچنین برای رونق و احیای صنایع‌دستی باید کارهای پژوهشی و آموزشی را در اولویت برنامه‌های خود قرار گیرد تا شاهد شکوفایی این رشته در کشور به‌ویژه استان فارس باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار