در آموزه‌های دینی ما بر چند مسئله مهم و به‌ظاهر شخصی تاکید بسیاری شده‌‌ است که جزو نخستین مبادی شکل‌گیری و تداوم روابط اجتماعی هم محسوب می‌شود. از آن جمله می‌توان به عطر‌زدن یا استعمال بوی خوش اشاره کرد که از اخلاق پسندیده و سنت‌های نیکوی پیامبران هم محسوب می‌شود. در واقع عطر زدن مانند امضای فرد می‌ماند که نمایانگر شخصیت اوست و می‌تواند بخشی از تمایلات و ویژگی‌های درونی‌اش را به دیگران نشان بدهد.
کد خبر: ۷۵۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۲ 12 August 2015
از این رو گفته می‌شود؛ افرادی که به‌طور مداوم از عطر‌و‌بوی خوش استفاده می‌کنند، بوی عطرشان بیش از حضورشان معرف آن‌ها خواهد بود، همچنان که روایت است؛ موضعى را که امام‌جعفرصادق(ع) بر آن سجده می‌فرمودند، بعد از آن، مردم از بوى خوش آن‌ حضرت می‌شناختند.

خرید عطر، هزینه اضافی نیست

برای بیش از 80‌درصد افراد، کنارگذاشتن هزینه برای خرید عطریات، به معنای واقعی اسراف پول است، از این رو کمتر پیش می‌آید که در لیست خریدشان هم، چیزی به اسم عطر را ببینید. نقل است‌ که رسول‌اکرم(ص) در خرید عطر‌، بیش از طعام و هرچیز دیگری پول صرف می‌کردند و می‌فرمودند: بوى خوش زنان باید که رنگش ظاهر و بویش مخفى و بوى خوش مردان، بویش ظاهر و رنگش مخفى باشد.

امام‌جعفرصادق(ع) بوی خوش را کرامت می‌دانستند و رد‌کردن آن را ناپسند و در ثواب و پاداش استعمال آن می‌فرمودند: نماز کسی که خوش‌بو باشد، بهتر است از هفتاد نماز که بى‌بوى خوش باشد و هرکه در هر روز بوى خوش بر خود بزند تا شب عقلش با او باشد که بوى‌ خوش، یکی از آن سه چیزی است که خداوند به پیغمبران داده‌ است. در تایید این حدیث، امام‌رضا(ع) می‌فرمایند: چهار چیز است که دل را می‌گشاید و غم را زایل می‌کند، سوارى، بوى خوش، خوردن عسل و به‌ سبزه نگاه‌کردن.

از تحکیم روابط تا تعادل‌ هورمونی

حتما درباره رایحه درمانی به‌عنوان طبی جایگزین در دنیا چیزهایی شنیده‌اید. موضوعی که باعث شده است تا پژوهشگران، تحقیقات فراوان و دامنه‌داری در این رابطه انجام دهند و به نتایج مثبتی هم برسند. از آن جمله اینکه رایحه دل‌انگیز بر روحیه‌ بیماران روحی و روانی اثر نشاط انگیزی دارد و برای درمان افسردگی و اضطراب مؤثر است یا اینکه رایحه خوش در پیوند روابط زناشویی و تحریک روابط انسانی نقش مهمی دارد.

همچنین اینکه بوی مطلوب به انسان اعتماد‌به‌نفس می‌بخشید و بر خلق‌وخوی او اثری مثبت دارد، موجب افزایش توانایی فکر‌کردن و هوشیاری او می‌شود و فشار ذهنی‌اش را کم کرده و تفکرات منفی را از او دور می‌کند یا اینکه بوی خوش عامل سلامتی و تنظیم‌کننده سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک بدن انسان و تعادل و ترشح هورمون‌ها در بدن اوست.

کی، کجا و چطور عطر بزنیم؟

عطر‌زدن در همه روز سفارش شده‌ است؛ اما در روزهایی خاص فضیلت بیشتری دارد. مانند اینکه از امام‌ موسى‌کاظم(ع) نقل است که ناخن بگیرید در روز سه‌شنبه، حمام بروید در روز چهارشنبه، حجامت بکنید در روز پنجشنبه و به بهترین بوهاى خوش، خود را خوش‌بو کنید در روز جمعه.

امام‌رضا(ع) هم در روایتی در تایید این موضوع فرموده‌اند: سزاوار نیست که مرد، بوى خوش را در هر روز ترک کند؛ اگر قادر نباشد، یک‌روز‌درمیان و اگر باز قادر نباشد، در هر جمعه و البته این را نباید هرگز ترک کند. براساس روایات، عطر زدن برای مردان جنبه عمومی داشته و برای زنان مشروط به حضورنداشتن نامحرم است، یعنی طبق نظر همه علما، زنان فقط مجاز به استفاده از عطر برای محارم خود و محیط‌های زنانه هستند. رسول‌اکرم(ص) دراین باره فرموده‌اند: هر زنى که خود را خوش‌بو کند و از خانه بیرون آید، پیوسته لعنت الهى بر او باشد تا به خانه برگردد.

در آموزه‌های دینی توصیه شده است که فرد مومن در چند حالت حتما خود را خوش‌بو کند؛ پس از وضو، هنگام نماز، موقع روزه‌داری، ماه رمضان، وقت زیارت، عید نوروز، هنگام مسافرت و به هنگام بیماری. محل‌های استفاده از عطر هم، هر کجای بدن می‌تواند باشد؛ اما برای استشمام بهتر بوی عطر بهتر است که آن را در نقاط نبض‌دار بدن مانند؛ مچ دست، پشت گوش‌ها، گردن، زیر بازو، محل خم‌شدن ساعد و بازو و پشت زانوها استفاده کنیم، چون در این نقاط جریان خون قوی و پوست گرم‌تر است و به تبخیر عطر کمک می‌کند.

 چند نکته مهم در نحوه عطرزدن

عطر را در نقاط نبض‌دار بدن و به‌صورت چند لایه استفاده کنید تا ماندگاری آن افزایش بیابد.

موقع استفاده از عطر اگر پوستتان خشک است، از کرم یا وازلین استفاده کنید تا ماندگاری عطر افزایش یابد.

می‌توانید عطر را در هوای روبه‌روی خود اسپری کرده و از آن عبور کنید با این کار عطر به‌طور یکنواخت روی بدن شما می‌نشیند.

قبل از استفاده از عطر دقت کنید که خراش یا زخم رو‌بازی در بدن نداشته باشید چون ترکیب عطر با مایعات بدن ایجاد بوی نامطبوعی می‌کند.

عطر را در جایی که مواد بوبر یا ضدعرق استفاده کرده‌اید، به کار نبرید، چون رایحه ملایم عطر را می‌پوشانند.

برای استنشاق بوی واقعی عطر اجازه بدهید که عطر به مدت ۱۰‌دقیقه روی پوست بماند، چون زمانی که با بوی بدن آمیخته می‌شود، بوی متفاوتی ایجاد خواهد کرد.

منبع: شهرآرا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار