مدیرکل منابع طبیعی ایلام:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: ایلام آشیان اکولوژیک بسیاری از گونه‌های گیاهی است.
کد خبر: ۷۵۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰ 11 August 2015

به گزارش تابناک ایلام،صیدرضا احمدی گفت: ایلام با دارا بودن پتانسیل‌ها و قابلیت‌های خاص در منابع طبیعی فراتر از یک استان است و به دلیل شرایط و فاکتورهایی که دارد به عنوان آشیان اکولوژیک بسیاری از گونه‌های گیاهی است.

وی ادامه داد: استان 2 میلیون هکتار مساحت دارد و 641 هزار هکتار جنگل و 114 هزار هکتار مرتع و بیابان که حدود و 424 هزار هکتار آن مناطق تحت‌الشعاع بیابان‌زدایی است.

این مسئول اضافه کرد: برنامه بیابان‌زدایی استان ایلام از سال 75 تهیه شده و سالانه به تناسب اعتبار تخصیص یافته برنامه اجرایی داریم البته در سال‌های 69 و 72 سطحی معادل 400 هکتار جنگل کاری شده ولی در حال حاضر بالغ بر 5000 هکتار الان بیابان‌زدایی شده و کاملا مستقر است.

احمدی تصریح کرد: افزون بر این در یک حرکت خوب و هماهنگ شده با دفاتر نفت مناطق مرکزی شرکت نفت حدود 2 هزار هکتار با هدف جلوگیری از تهدید خطوط انتقال و همچنین تاسیسات و جاده‌های مواصلانی با استفاده از گونه کهور و کنار و استبرق و ارزن و اتریپلکس جنگل‌کاری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: چون بیابان‌های ایلام جوان است و از لحاظ تحرک و جابه‌جایی تپه‌ها و پهنه‌های ماسه‌ای از حدود 20 سال پیش کارهای اجرایی شروع شده است.

وی ادامه داد: با تشخیص درست جهت باد غالب منطقه با احداث یک کمربند سبز مسیر توسعه بیابان تا حدودی کند شده اما به طور کلی بر اساس نقشه‌های سال 34 حدود 10 هزار هکتار کانون بحران بیابان داشتیم که پس از 60 سال به حدود 70 هزار هکتار رسیده و این به دلیل همجواری استان با کشور عراق و استان خوزستان است.

این مسئول اضافه کرد: همجواری استان با کشور عراق و استان خوزستان شکنندگی اقلیمی خاصی را بر استان چیره کرده است. جنس اکالیپتوس 600 گونه دارد این گونه کاشته شده در مناطق خشک و نیمه خشک کشور از گونه‌های بسیار مقاوم به کم‌آبی و دمای زیاد است.

احمدی تصریح کرد: جنگل‌کاری در سال‌های 90 و 91 و 92  با استفاده از گونه‌های بومی در استان ایلام انجام شده  و تنها 5 درصد از ترکیب کاشت گونه‌ها را اکالیپتوس تشکیل می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: باید با مدیریت خوب آب و خاک را حفظ کنیم که این مهم از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: موضوع پارک جنگلی باهنر یکی از معدود پارک‌ها جنگلی کشور است که به عنوان باغ اکولوژیک گونه‌های بومی مناطق گرمی در سطح 280 هکتار است.

این مسئول اضافه کرد: قرار شد در اجرای سیاست‌های اصل 44 و قانون برنامه پنجم با همکاری بخش خصوصی مدیریت شوند که پس از واگذاری مدیریت تعدادی از پارک‌ها جنگلی دست کاشت دیوان عدالت اداری موضوع پارک‌های دست کاشت را رد کرد و اکنون در حالت گذار از کم اعتباری بوده که با ارائه طرح امیدواریم از سال 94 با عنایت فرماندار دهلران مجددا احیا شود.

احمدی تصریح کرد: فرآیند واگذاری زمین پس از تایید تیم ده نفره استعدادیابی اراضی و تطبیق با نقشه اجرای قانون و تامین آب مناسب و جواب استعلام سایر مراجع ذیربط و از طریق مدیریت امور اراضی استان خواهد بود در مناطق بیابانی مانند عین خوش ملاحظات منابع طبیعی دقیق‌تر خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: مرز استان‌ها در ادارات ثبت اسناد و املاک با پلاک‌های ثبتی تعیین و توسط تقسیمات سیاسی استانداری تایید می‌شود ممکن است تداخلات و یا گپ‌هایی در نقشه‌ها دیده شود اما این به معنی تعرض به اراضی استان‌ها قلمداد نمی‌شود و امکان تصرف و تعدی به اراضی استان است.

وی ادامه داد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف  مراتب را با تلفن 1504 امداد جنگل و مرتع منابع طبیعی بدون هزینه تلفن اطلاع دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: در مورد تعیین اراضی ملی از مستثنیات نیاز به معاینه محلی اراضی و مشاهده عینی عوارض و تطبیق نقشه‌های رقومی منطقه است و امکان اظهار نظر از راه دور مقدور نیست و کارشناسان منابع طبیعی به عنوان معتمدین ما و مردم اظهار نظر خواهند کرد و در صورت عدم صحت و ارائه گزارشات واقع مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
احمدی تصریح کرد: در خصوص مرزبندی اراضی زراعی آبی با درخت تحت عنوان زراعت چوب یا آگروفارستری یکی از توصیه‌های جدی ما به کشاورزان عزیز و سخت کوش دهلرانی برای ایجاد فضای سبز و همچنین کاهش تبخیر و جلوگیری از افت محصول در اثر باد سام بوده و خرید چوب آن هم تضمینی است و کمکی به اقتصاد کشاورزان می‌کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار