مدیرعامل آب منطقه ای ایلام
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام تاکید کرد: تخریب بستر رودخانه ها و مسیل ها از مهم ترین عوامل تهدیده کننده منابع آبی این استان است.
کد خبر: ۷۴۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹ 09 August 2015
به گزارش تابناک ایلام، ذوالفقار مهدی زاده روز یکشنبه در نشست شورای حفاظت منابع آب استان اظهار کرد: یک هزار و 794 حلقه چاه مجاز آب در استان وجود دارد که تخلیه آنها در حدود 300 میلیون متر مکعب است.
وی افزود: 141 حلقه چاه غیرمجاز نیز تاکنون در استان شناسایی شده که 93 مورد با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروهای انتظامی پر شده است.
مدیرعامل آب منطقه ای ایلام میزان تخلیه آب چاه های غیرمجاز استان را چهار میلیون متر مکعب در سال عنوان کرد.
مهدی زاده میزان کسری مخزن در دشت های استان را 17 میلیون متر مکعب عنوان کرد و ادامه داد: پنج میلیون متر مکعب از این مقدار مربوط به دشت های مهران ، 2 میلیون دهلران ، 1،4 دشت عباس و مابقی مربوط به سایر نقاط استان است.
وی مهم ترین اقدامات برای مقابله با برداشت های غیر مجاز از منابع آبی استان را بویژه در بخش چاه ها نصب کنتورهای هوشمند آب و برق ، معرفی مالکان چاه های دارای اضافه برداشت به شرکت برق ، اخذ هزینه جبرانی بابت خسارات آبخوان ناشی از اضافه برداشت، عدم تمدید پروانه بهره برداری چاه های دارای اضافه برداشت توسط آب منطقه ای و معرفی چاه های دارای اضافه برداشت به سازمان جهاد کشاورزی برای عدم ارائه نهادهای کشاورزی برشمرد.
مدیرعامل آب منطقه ای ایلام یادآور شد: پر کردن 11 حلقه چاه غیرمجاز با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی ، جمع آوری 100 دستگاه موتور تلمبه غیر مجاز ، فعال سازی 11 گروه گشت و بازرسی از منابع آبی و قطع پنج مورد ایستگاه پمپاژ مجاز دارای تخلف از جمله فعالیت های اعضای این شورا در سال 94 بوده است.
مهدی زاده تاکید کرد: میزان تخلفات حوزه آب در استان ایلام در مقایسه با سایر استان های کشور بسیار ناچیز است.
وی اضافه کرد: مهم ترین چالش های پیشروی و تهدید کننده منابع آب استان ایلام رواج استفاده از موتور تلمبه ، تخریب بستر رودخانه ها و مسیل ها با هدف تصرف و ساخت و ساز ، کشت محصولات پرمصرف از قبیل برنج و یونجه ، گرایش مردم به توسعه باغات علیرغم بروز و تشدید پدیده خشکسالی عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: میزان روان آب در سال آبی 94 - 93 در مقایسه با سال قبل حدود 60 درصد کاهش یافته است و همین موضوع نگران کننده لزوم توجه و استفاده بهینه از منابع آبی استان را دوچندان می کند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق ایلام نیز در این نشست از برقی بودن 83 درصد چاه های آب در استان خبر داد و اظهار کرد: نصب کنتورهای هوشمند از سال 89 در دستور این شرکت قرار گرفته و با وجود مخالفت برخی از کشاورزان شرکت توانیز بر اجرای آن اهتمام دارد.
مجتبی شیرخانی ادامه داد: از 513 دستگاه کنتور هوشمندی که توسط آب منطقه ای ایلام در اختیار شرکت توزیع برق قرار گرفته تاکنون 205 مورد نصب شده و حدود 380 دستگاه به دلیل کیفیت پایین تجهیزات نصب نشده است، چراکه برخی از این دستگاه ها تقلبی بوده و از بازارهای چین تهیه شده اند که کارآیی لازم را بویژه در مناطق گرمسیری ندارند.
وی یادآور شد: نصب کنتورهای هوشمند در رعایت مصرف بهینه و کاهش دادن بار شبکه بسیار تاثیرگذار است و امیدواریم با در اختیار قرار دادن امکانات و تجهیزات مورد نیاز سایر دستگاه ها نیز تا پایان سال راه اندازی شوند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری ایلام نیز در این نشست گفت: گستره فضاهای سبز در 25 نقطه شهری استان 136 هکتار است که برای تامین آب مورد نیاز این فضاها 1،4 میلیون متر مکعب آب نیاز است.
ربیع الله جاسمی افزود: متوسط سرانه فضای سبز در کشور 10 متر مربع است که در چهار شهر استان بالاتر از میانگین کشوری است ولی در مرکز استان تنها 2،3 متر مربع است که با استانداردها بسیار فاصله دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار