مدیرکل فرهنگ و ارشاد یزد خبر داد؛
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با بیان این که پارچه های یزدی معرف فرهنگ و هویت مردم این دیار است، گفت: اولین جشنواره ملی پارچه فجر 29 تا 31 خردادماه به میزبانی استان یزد برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۳۸۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴ 27 April 2019

«مجید جوادیان‌زاده» در نشست کارگروه ساماندهی مد و لباس استان با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی یزد، اظهار کرد: برخورداری از پیشینه فرهنگی و هنری دارالعباده در حوزه لباس و پارچه، مسئولیت مسئولان فرهنگی در حراست از این مهم را افزایش داده است.

وی نگاه علمی و عمیق به حوزه لباس را از جمله ضرورت‌های اجرایی در استان یزد دانست و افزود: پارچه یزدی از دیرباز تاکنون انعکاس دهنده فرهنگ و هویت مردم این دیار در سطح ایران و جهان بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در ادامه با اشاره به اهمیت تعریف رویداد ملی پارچه در این استان، گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده نخستین جشنواره ملی پارچه فجر که پیش از این قرار بود در اردیبهشت ماه امسال برگزار شود، 29 تا 31 خردادماه سال جاری به میزبانی استان یزد برگزار می‌شود.

جوادیان‌زاده با بیان این‌که خوشبختانه در حال حاضر شرایط لازم برای حراست از ارزش‌های فرهنگی در استان یزد ایجاد شده است، تصریح کرد: یزد جهانی به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری مختلف در حال تبدیل شدن بیش از پیش به کانون توجه جهانیان است.

این مسئول با اشاره به اهمیت شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری به نام «سال رونق تولید» تعیین شده است، خاطرنشان کرد: شعار امسال اهمیت برگزاری جشنواره ملی پارچه فجر در استان را دو چندان کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پرداختن به صنایع پارچه را از جمله مهمترین عناصر موثر در خودباوری فرهنگی دانست و بیان کرد: توجه و معرفی بیش از پیش شخصیت های مطرح استان نظیر«قیاس الدین نقش بند» که از جمله برندها و مفاخر یزد در حوزه طراحی پارچه بوده، مهمترین ویژگی برگزاری جشنواره ملی پارچه فجر است.

مصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با بیان این‌که موضوع صنایع دستی یکی از جدی ترین محورهای توسعه‌ای این استان است، اظهار کرد: یزد در زمان گذشته پایگاه تولید پارچه‌های دست بافت در دنیا بوده است.

وی افزود: انواع پارچه‌هایی که توسط یزدی‌ها تولید می شد، خاص و در زمان خود شاهکار منحصربفردی بودند.

فاطمی با بیان این‌که فرهنگ تولید پارچه سینه به سینه به نسل امروز یزدی‌ها منتقل شده است، گفت: یزد پارچه‌های زیادی نظیر ترمه و زرباف است که گویای فرهنگ و هویت مردم این دیار است.

«ونوس عامری» عضو شورای اسلامی شهر یزد در پایان پارچه بافی را یکی از عناصر فرهنگی مردم استان عنوان و اظهار کرد: پارچه بافی یکی از هویت‌های فرهنگی یزدی هاست که متأسفانه امروز با پیشرفت تکنولوژی فراموش شده و باید با تدوین برنامه منسجم برگردانده شود.

وی گفت: برگزاری اولین جشنواره فرهنگی هنری پارچه فرصت مناسبی برای تقویت این فرهنگ اصیل در استان یزد است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار