عضو سابق شورای شهر شیراز با اشاره به دلایل کارشناسی جاری شدن سیل در شیراز گفت: مدیریت غیرتجربی و سیاسی در شهرداری، حتی نمی‌داند در حوزه آب‌ریز چه خبر است!
کد خبر: ۷۳۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶ 31 March 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:رضا محمدیان امروز در ابتدا با تجزیه‌وتحلیل دلایل جاری شدن سیل در دروازه قرآن اظهار داشت: شیراز 5 حوزه آب‌ریز دارد؛ یکی از نهر اعظم، یکی از تنگ سرخ و قلات، یکی از تنگ الله‌اکبر، یکی هم از سعدی که وارد رودخانه خشک می‌شود و حوزه آبریز پنجم نیز از دشت حسین‌آباد وارد رودخانه سلطان‌آباد شده و درنهایت این آب‌ها وارد دریاچه نمک می‌شود. 

این مهندس عمران در مورد حوزه آبریز دروازه قرآن گفت: این حوزه یک طول 2 کیلومتری دارد؛ از قسمت بالای آب‌زنگی تا ورودی دروازه قرآن و یک کانال‌کشی که در 2 دهه قبل کار گذاشته‌شده و در بارندگی‌ها کاملاً جواب داده، به سبب اینکه دِبی بسیار زیادی را وارد خود می‌کند.
وی به دلایل گرفته شدن کانال دروازه قرآن اشاره و خاطرنشان کرد: به دلیل وجود فروشگاه‌های مختلف، ساختمان‌های خلاف مسکونی که به دلیل عدم کنترل ساخته‌شده و حجم بسیار نخاله ساختمانی که در این حوزه خالی‌ شده و همچنین آشغال و زباله، ورودی کانال حوزه دروازه قرآن گرفته شد.
محمدیان همچنین تغییر 80 درصدی تیم سابق شهرداری منطقه 3 در دوره جدید مدیریت شهرداری را نیز از دلایل این حادثه برشمرد و توضیح داد: متأسفانه شهرداری منطقه تقریباً کل تیمشان در انتخابات اخیر عوض شد و افراد جدید نیز اشرافی بر این حوزه آبریز نداشتند تا پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند.
عضو سابق شورای شهر شیراز با بیان اینکه حجم 17 یا 18 میلی‌متری باران در شیراز به حدی نبود که سیل در منطقه جاری شود، به دلایل سیل در سعدیه نیز اشاره کرد و گفت: در محله سعدی نیز پروژه‌ای با پیشرفت 80 درصدی وجود داشت که یک لوله 2000 در آن کار گذاشته شده بود و قرار بود از پشت آرامگاه آب را به رودخانه خشک منتقل کند، اما متأسفانه توجهی به تکمیل این پروژه حیاتی نیز نشده است درصورتی‌که شهردار سابق منطقه نیز بر اهمیت این پروژه تأکید کرده بود.
*تغییر مدیریت‌ها بدون لحاظ تجارب
محمدیان همچنین به عدم تجربه کافی اعضای شورای شهر شیراز نیز اشاره کرد و اظهار داشت: افراد شورا همگی متشخص و دارای سواد کافی در حوزه تحصیلی خود هستند، اما متأسفانه تخصصی در مسائل شهری نداشته و همین مسئله آسیب‌زا است.
این مهندس عمران در تشریح سخن خود با ذکر مثالی بیان داشت: مادری که برای اولین بار می‌خواهد فرزنددار شود، حتماً از افراد باتجربه کنار خود کمک و مشورت می‌گیرد و بحث مدیریت اجرایی نیز همین است؛ یعنی اگر افرادی آمدند که حتی یک روز تجربه اجرایی نداشته و صرفاً با دیدگاه سیاسی و جناحی مسؤولیت بگیرند، از مادر این فرزند قوی‌تر نبوده و این مسئله نیز آسیب‌زا است.
عضو سابق شورای شهر شیراز افزود: به‌هرحال پیشگیری می‌توانست شدت عوارض حادثه را کم کند اما به دلیل اینکه تیم مدیریتی شهرداری منطقه 3 تقریباً 80 درصد عوض شده بود، ظاهراً مدیران جدید اطلاعی از مسیر و منطقه نداشتند که پیش‌بینی لازم را صورت دهند.

 

 
*پاسخ شایعات
این کارشناس عمران در ادامه به شایعات پیرامون سیل شیراز نیز اشاره کرد و با پاسخگویی به تک‌تک آن‌ها گفت: شایعه‌سازان ایجاد پل کمربندی را بالاتر از دروازه قرآن دلیل سیل معرفی می‌کردند که باید گفت این پروژه توسط وزارت راه انجام‌شده، آبگیر هم نیست و درجایی هم هست که کاری به سپاه پاسداران ندارد.
وی یادآور شد: برخی شاید بخواهند به خاطر کم کردن انتقادات، شایعه‌سازی کرده و مشکل را به گردن نهادهای دیگر بیندازد و بهتر این است که مردم بدون توجه به شایعات، از منطقه بازدید کنند.
عضو سابق شورای شهر شیراز همچنین گفت: پادگان‌های نظامی نیز 10 کیلومتر بالاتر از زیباشهر و شیب زمین آن‌ها نیز به سمت دشت اکبرآباد است؛ اگر سِیلی می‌خواست از طرف پادگان‌های نظامی باشد به سمت زیباشهر و اکبرآباد می‌رفت و هیچ ربطی به حوزه آبریز دروازه قرآن ندارد و حتی مردم آنجا چادر زده و هیچ آسیبی ندیده‌اند.
محمدیان ادامه داد: گروهی دیگر شایعه کردند که سد درودزن شکسته شده درحالی‌که بسیاری از ظرفیت سد همچنان 50 درصد خالی است.
این مهندس عمران افزود: برخی دیگر شایعه کردند که آب از سمت سپیدان به شیراز می‌آید درصورتی‌که آب سپیدان از طریق قره قاآج درنهایت به سمت کارون می‌رود.
وی اضافه کرد: این شایعات به حدی زیاد بود که مدیران شهری را نیز تحت تأثیر قرار داده بود و یکی از آن‌ها گفته بود آب از سمت سپیدان به شهر شیراز می‌آید درصورتی‌که گردنه شول هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهد که آب به این سمت بیاید.
عضو سابق شورای شهر شیراز در جمع‌بندی سخنان خود در مورد حادثه سیل دروازه قرآن شیراز گفت: مدیریت که غیرتجربی و سیاسی باشد در مورد حوزه آب‌ریز نیز مطالعه ندارد و حتی نمی‌داند وضعیت موجود چگونه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار