به گزارش تابناک ایلام
استاندار ایلام در نشست هماهنگی بانک‌های عامل استان در خصوص رفع موانع تولید گفت: توسعه پایدار استان با محوریت سرمایه‌گذاری و رونق‌بخش تولید مهم‌ترین برنامه دولت تدبیر و امید در ایلام و کاربردی‌ترین ابزار برای تحقق این امر همکاری بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات مناسب به فعالان این عرصه است.
کد خبر: ۷۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۵ 02 August 2015
به گزارش تابناک ایلام،امروزه نظام بانکی- متشکل از بانک مرکزی و بانک‌های تجاری و موسسه‌های مالی و اعتباری- نقش عمده و رهبری کننده در کنترل فعالیت‌های اقتصادی و به گردش درآوردن چرخ‌های پیشرفت اقتصادی- اجتماعی ایفا می‌کنند. شبکه گسترده بانک‌های تجاری و موسسه‌های مالی اعتباری با محوریت بانک مرکزی  دارای نقش مهم و کلیدی در اقتصاد هستند.
یکی از نقش‌های نظام بانکی- و به اعتقاد برخی مهم ترین نقش آن- کنترل و هدایت متغیرهای اساسی اقتصاد کلان از طریق اجرای سیاست‌های پولی است.
 سیاست‌گذاران بانک مرکزی با مطالعه دقیق وضعیت اقتصادی کشور برای رسیدن به اهداف رشد مناسب اقتصادی، اشتغال کامل، تثبیت سطح عمومی قیمت‌ها و تعادل موازانه پرداخت‌های خارجی، با استفاده از ابزارهای سیاست پولی وارد شده و از طریق تأثیرگذاری روی نرخ سود بانکی (هزینه استفاده از پول) و حجم پول اهداف مذکور را تعقیب می‌کنند.
 وجود نظام بانکی کارآمد باعث می‌شود اقتصاد جامعه در مقابل نوسانات و بحران‌های اقتصادی، عکس العمل‌های مناسب داشته باشد و جامعه را پیوسته به سمت اشتغال کامل و رفاه عمومی بیشتر هدایت کند.
استان ایلام یکی از استانهای محروم وجنگ زده است که پس ازاتمام جنگ ،وشروع سازندگی وآغاز روند توسعه ای استان ،بانکهای استان عهده دار نقش مهمی در واگذاری اعبارات وتسهبلات دوران سازندگی وپس از آن که آغاز دوران توسعه استان است را برعهده گرفتند .
پرداخت تسهیلات خود اشتغالی ،اعتبارات صنعتی وکشاورزی وتولیدی و...در اختیار بانکها بوده است ،اما تاکنون شاهد رونق چشمگیر وتوسعه مورد نظر کارشناسان دراستان ایلام نبوده ایم بنحوی که حتی استاندار ایلام به این موضوع اعتراف نموده وسوال اعتراضی وانتقادی خود را از وضعیت خدمات بانکی استان ابراز داشتند! براستی چه شده است وچه امری می بایست دراستان تحقق می یافت که با اهمال بانکها محقق نشده است که اینچنین انتقاد عالیترین مقام اجرایی دولت دراستان ایلام را درپی داشته است!؟
استاندار ایلام در نشست هماهنگی بانک‌های عامل استان در خصوص رفع موانع تولید گفت: توسعه پایدار استان با محوریت سرمایه‌گذاری و رونق‌بخش تولید مهم‌ترین برنامه دولت تدبیر و امید در ایلام و کاربردی‌ترین ابزار برای تحقق این امر همکاری بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات مناسب به فعالان این عرصه است.

وی با انتقاد از برخی بانک‌ها در پرداخت نکردن تسهیلات این حوزه، اظهار کرد: اگر منابع و مصارف بانک‌ها در استان آن‌گونه است که اعلام می‌کنند، باید الآن شاهد یک تحول اساسی در چهره ایلام می‌بودیم درحالی‌که این اتفاق نیفتاده است.

استاندار ایلام یادآور شد: موضوع منابع و مصارف باید به‌طورجدی از سوی مدیران بانکی مورد ارزیابی قرار گیرد و ضمن آنالیز مشکلات این بخش آن را به مدیران ارشد استان منعکس کنند تا با مسئولان بانک‌های کشور برای رفع مشکلات احتمالی رایزنی‌های لازم صورت گیرد.

مروارید ادامه داد: معضل بازپرداخت تسهیلات اعطایی قابل‌انکار نیست ولی با توجه به مشکلات مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد سیستم بانکی باید درصدی را برای بدهی‌های مشکوک الوصول پیش‌بینی کند تا خللی در پرداخت تسهیلات به سایر افراد ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: مدیران بانکی آمادگی خود را برای حمایت از فعالان عرصه تولید و سرمایه‌گذاری در استان ایلام اعلام کنند و برای دریافت خطوط اعتباری جدید از مرکز تلاش خود را دوچندان کنند.

استاندار ایلام افزود: مذاکرات متعددی تاکنون با مدیران ارشد بانک‌های کشور از سوی مسئولان استان صورت گرفته و وجود خطوط اعتباری ویژه برای حمایت از تولید نیز تأییدشده که امیدواریم با تلاش بیشتر مدیران استان زمینه جذب این اعتبارات فراهم شود.

مروارید با قدردانی از بانک‌های ملت، صادرات، تجارت و کشاورزی در پرداخت تسهیلات بازسازی مناطق زلزله‌زده استان ابراز امیدواری کرد سایر بانک‌ها نیز قدم‌های مؤثرتری برای سرعت بخشیدن به بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده بردارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پرداخت تسهیلات بافت‌های فرسوده و مقاوم‌سازی مناطق شهری و روستایی نیز اشاره کرد و یادآور شد: اعطای این تسهیلات از یک‌سو منجر به اشتغال‌زایی می‌شود و از سوی دیگر ضمن رونق فضای ساخت‌وساز در زیباسازی بافت‌های فرسوده نیز تاثیرگزار است.

 دکتر «حشمت‌الله عسگری» معاون اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: بانک‌های عامل باید بر اساس مصوبه بانک مرکزی استمهال تسهیلات پرداختی را با نرخ قدیم محاسبه کنند و بانک‌هایی که از این مصوبه تخطی کرده و آن را با نرخ جدید اعمال کنند، مورد بازخواست قرار می‌گیرند.

وی از مدیران عامل بانک‌های استان خواست با توجه به موضوع منابع و مصارف مشکلات خود را به مدیریت استان منتقل کنند تا رایزنی لازم برای رفع مشکل و تأمین اعتبار در عرصه تولید و سرمایه‌گذاری فراهم شود.

معاون اقتصادی استاندار ایلام تأکید کرد: پرداخت تسهیلات طرح‌های کوچک و زودبازده باید در دستور کار بانک‌ها قرار گیرد تا زمینه راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید ایجاد شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار