نماينده مردم مهريز:
نماینده مردم مهريز در مجلس شورای اسلامی مشاركت مردم در سلامت را امری ضروری و موثر در پيشگيري از بيماري‌ها خواند.
کد خبر: ۷۰۲۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱ 12 January 2019

«محمدرضا صباغیان» در دومين مجمع سلامت شهرستان مهريز سهیم شدن مردم در سلامت را امری ضروری و موثر دانست و گفت: نگاه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشكي براي سهیم کردن مردم در موضوع سلامت نيازمند فرهنگ‌سازی است و در مقوله‌ي پیشگیری مي‌تواند نقش موثری ايفا كند.

وي با بیان این که پیشگیری در همه حال بر درمان ارجحيت دارد، گفت: 60 درصد از مردم شهرستان مهريز از عارضه چاقی رنج می‌برند و اين موضوع يكي از مهمترين عامل بروز برخي بيماري‌ها و امراض در مردم شهرستان محسوب مي‌شود كه قابل پيشگيري نيز هست.

صباغیان با اشاره به احادیث و روایات بزرگان دین در خصوص ارتباط سلامتی با سبک زندگی اسلامی و تغذیه سالم، اظهار كرد: موضوع محدود کردن تغذیه روزانه به دو وعده غذایی صبحانه و شام از تاكيدات بزرگان ديدن است كه اكنون در برخي كشورهاي اسلامي نيز به همين شيوه تغذيه‌اي عمل مي‌شود ولي در ایران روزانه سه وعده ‌غذای سنگین مصرف می‌شود که بسیار به بدن و دستگاه گوارش و قلب آسیب وارد می‌کند و مولد بیماری‌هاست .

وی افزود: سحرخیزی یکی دیگر از راهکارهای مورد تأکید در احادیث و روایات اسلامي است به طوري كه در گذشته، مردم به دلیل تغذیه صحیح و سحرخیزی از سلامتی بيشتري برخوردار بودند ولي متأسفانه اين سنت‌ها و روایات‌ حکیمانه ائمه اطهار(ع) که اغلب نيز توسط علم ثابت ‌شده امروزه به دست فراموشی سپرده ‌شده‌اند .

اين نماينده مجلس با تاكيد بر اهتمام حوزه بهداشت و درمان در امر پیشگیری از وقوع بیماری‌ها، در پاسخ به درخواست ريیس بیمارستان فاطمه الزهراء(س) مهریز برای پیگیری تأمین تخصیص بودجه از سوی وزارت بهداشت نيز گفت: علی‌رغم پیگیری‌های انجام ‌شده، دولت به دلیل کمبود بودجه و مخارج زیاد نمی‌تواند در زمینه‌ي تخصیص بودجه همکاری لازم را داشته باشد.

صباغیان ضمن استقبال از پیشنهاد استفاده از ظرفیت حسینیه‌ها برای فعالیت‌های ورزشي در طول سال گفت: حوزه بهداشت و درمان در کنار پیگیری موضوع تجهیز و توسعه بیمارستان و تخصیص بودجه به بخش بهداشت و درمان، به موضوع ورزش در شهرستان ورود کند و پرچم‌دار توسعه سلامتی با ترویج ورزش در بین مردم باشد .

«محمدحسن لطفی» معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نيز گفت: در اين مجمع هفت محور به عنوان مبناي فعاليت‌هاي سال آينده مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت كه تقویت کانون‌های سلامت محله، راه‌اندازی پیام‌گذاران سلامت در ادارات، تشکیل خانه مشارکت مردم با همكاري مسئولان نهادهای عمومی غیردولتی و موضوع پیوست سلامت از جمله اين محورها بود.

وي در ادامه از اجرایی شدن کانون‌های سلامت محور در شهرستان مهریز با مشارکت مردم خبر داد و افزود: شهرستان مهريز در حال حاضر داراي دو كانون سلامت محله است ولي نياز بيشتري به اين كانون‌هاي سلامت در شهرستان احساس مي‌شود.

لطفي افزود: هدف از راه‌اندازی این کانون‌ها، ایجاد مکانی برای مشارکت فعال و ساختارمند و آگاهانه مردم برای ارتقای سلامت افراد، خانواده‌ها و جامعه است .

«سید محمد رستگاری» فرماندار مهریز نيز در این مجمع برای تضمین سلامت مردم شهرستان بر همکاری تمام دستگاه ها تاکید کرد و از آنها خواست برای راه‌اندازی کانون‌ها در شهرستان مشارکت کنند .

«محمدرضا میرجلیلی» ريیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم در این مجمع فشار خون بالا، سرطان، سوانح ترافیکی و بیماری‌های غیر واگیر را از شایع‌ترین بیماری‌های حوزه بهداشتی و درمانی اعلام کرد که مشارکت مردم می تواند تاثیر به سزایی در مقابله با این بیماری‌ها داشته باشد .

گفتني است؛ تجلیل از فعالان عرصه سلامت پايان بخش برنامه‌های دومين مجمع سلامت شهرستان بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار