دهکده توریستی تیجرد در شهر نمونه گردشگري ابرکوه با پیش‌بینی اعتباري معادل 60 میلیارد ریال در حال ساخت است.
کد خبر: ۶۹۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲ 30 December 2018

ابركوه يكي از 14 شهر نمونه گردشگري كشور است كه مسئولان آن در سال‌هاي اخير توجه ويژه‌اي به توسعه گردشگري آن داشته‌اند تا اين شهر را به عنوان يكي از مقاصد مهم گردشگري استان و كشور معرفي كنند.

در همین راستا علاوه بر توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري مانند بوم‌گردي‌ها و اقامتگاه‌هاي سنتي و ديگر فضاها و بناهاي تاریخی در خدمت حوزه گردشگری، مسئولان اين شهر درصدد اجراي طرح‌هاي جذب گردشگر بيشتر به شهرشان هستند كه از جمله‌ي انها مي‌توان به ايجاد دهکده توریستی و عشايري تیجرد به عنوان يكي از بزرگترين دهكده‌هاي توريستي كشور در اين شهر اشاره كرد.

«مجاهد كرباسي» ريیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه  مي‌گويد: اين طرح بزرگ گردشگري با كسب مجوز اقامتگاه سنتی درجه یک و در قالب طرح بازسازی و مرمت قلعه تیجرد ابرکوه با مشاركت بخش خصوصی در حال انجام است .

وي اضافه مي‌كند: قلعه مذکور در مالکیت شخصی به نام «ابوالفضل امیدوار» است که طی سال‌های متمادي با مرمت‌های متعدد از تخریب آن جلوگیری کرده و اکنون نيز با واگذاری آن به بخش خصوصی و با حمایت میراث فرهنگی، مسیری جدید را پیش روی توسعه گردشگري شهرستان قرار داده است .

«امیرحسین زرنگار» يكي از سرمايه‌گذارن اين طرح در اين رابطه بيان مي‌كند: این مجموعه تحت عنوان «دهکده توریستی و عشایری تیجرد» در زمینی به مساحت 150 هکتار در حال ساخت و تکمیل است.

وي با بيان اين كه دهکده مذکور در زمره بزرگ‌ترین دهکده‌های توریستی کشور است، تصريح مي‌كند: اين دهكده توريستي شامل یک قلعه تاریخی مربوط به دوران قاجار است كه در آن با 30 اتاق، دو موزه، رستوران و کافی‌شاپ، بخش رصد ستارگان، زمین‌های ورزش اعم از فوتبال و والیبال ساحلی، زمین ‌بازی کودکان، برکه و استخر ماهیگیری، قنات و باغات میوه و حدود 20 سیاه‌چادر مربوط به عشایر است .

زرنگار ادامه مي‌دهد: مهم‌ترین بخش مجموعه فوق آشنایی با زندگی روستایی و عشایری است که طی آن گردشگران در قالب يك برنامه منسجم و مفرح می‌توانند با اقامت در اين دهکده توریستی، آن را در فضايي آرامش‌بخش تجربه كنند.

این سرمایه‌گذار بخش خصوصی، سرمایه مورد پیش‌بینی شده برای طرح مذکور را بیش از 60 میلیارد ریال عنوان و اظهار مي‌كند: فاز اول طرح که شامل بازسازی و مرمت قلعه است با آورده شخصی در حال انجام است و در صورت تزریق تسهیلات اشتغال پایدار روستایی که در استان مصوب شده، این مرحله نیز به اتمام خواهد رسيد و وارد بخش تجهیز قلعه خواهیم شد و امیدواريم با تخصيص اعتبار مورد نياز حداکثر تا اول فروردین‌ماه 98 آماده بهره‌‌برداري شود.

زرنگار در رابطه با چرایی توجیه‌پذیری اقتصادی این طرح، یادآور مي‌شود: فاز مطالعاتی و تحقیقاتی این طرح حدود دو سال پيش كه كشور به لحاظ وضعیت اقتصادی شرايط مطلوب‌تري داشت و صنعت گردشگری نیز به ‌عنوان یک فرصت و پتانسیل بزرگ برای اشتغال‌زایی و توسعه محسوب می‌شد، آغاز شده است.

وی با بيان اين كه متاسفانه در حال حاضر وضعیت اقتصادی كشور قابل پیش‌بینی نیست، عنوان مي‌كند: در هر حال باید با امید به ‌طرف مسیری حرکت کنيم که بتواند شهرستان را به سمت پیشرفت سوق دهد لذا تمرکز و پیش‌بینی ما صرفاً بر توریست‌های خارجی نيست و برای گردشگران داخلی نیز بستر مناسبی در دهکده تیجرد فراهم شده است.

اين كارآفرين فعال اعلام مي‌كند: دهکده توریستی تیجرد به‌ عنوان یک طرح شهرستانی می‌تواند برای بیش از 100 نفر به طور مستقیم فرصت شغلي ایجاد کند .

زرنگار در پايان نيز از حمایت‌های معنوی و مشاوره‌ای میراث فرهنگی، مسئولان و دستگاه‌های اجرایی شهرستان قدرداني مي‌كند و مي‌گويد: تمام ارگان‌های مرتبط در شهرستان ابركوه دست‌ به ‌دست هم داده‌اند تا این مجموعه که می‌تواند همچون سرو کهنسال و گنبد عالی ابركوه به یکی از نمادهای باارزش و تاریخی شهرستان تبدیل شود، به سرانجام مطلوب برسد .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار