استان ایلام به عنوان یک استان کمتر توسعه یافته در همه زمینه ها بخصوص بخش صنعتی،که البته صنعت نو پای آن نیز در این شرایط بد اقتصادی بدون شک دوام نخواهد آورد چرا که هنوز توسعه یافتگی صنعتی در این استان با استان های دیگر کشور فاصله قابل توجهی دارد.
کد خبر: ۶۹۴۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 24 December 2018

تابناک ایلام  مجتبی کاور::  رکود و بیکاری به دو چالش جدی کشور تبدیل شده اند ،متاسفانه رکود سبب شده بسیاری از کارخانه ها به خاطر شرایط اقتصادی توان پرداخت به موقع تسهیلات بانکی وحقوق و مزایای کارکنان خود را نداشته باشند.از طرفی دیگر بیکاری روز افزون جوانان هم سبب شده چالش بیکاری به عنوان یک زنگ خطر در جامعه به صدا در آید.

همین امر سبب شده مسئولان برای بهبود این اوضاع تلاش کنند ولی متاسفانه تلاش آنها تاکنون آن طور که باید وشاید نتوانسته زمینه اشتغال جوانان جویای کار را فراهم کند .یکی از اقداماتی که در سالهای اخیر توسط مسئولان بیشتر دنبال می شود پرداخت تسهیلات برای اشتغال جوانان در قالب طرح های بزرگ ،کوچک ومشاغل خانگی است که عمده این طرح ها در ابتدا ویا در میانه راه به خاطر مشکلات مالی یا عدم توان اداره کار وبروکراسی های داری وبانکی به بن بست می خورند.

 بن بستی که سبب رکود یا تعطیلی اکثر کارگاه های بزرگ وکوچک در کشورشده است وجوانان جویای کار نه تنها شاغل نشده اند بلکه بدهکار بانک ها نیز شده اند و در این میان تنها بانک ها هستند که سود خواهند کرد چرا که علاوه بر بازگشت سرمایه خود با محاسبه های فراتر از قانون جریمه و دیرکرد را برای سرمایه گذارن لحاظ می کنند به طوری که تمام املاک رهنی ویا ملک را به تملک خود در می آورند.

متاسفانه در این بین هم تعدادی از تسهیلات پرداختی به افراد در قالب طرح ها هزینه نمی شوند وبه انحراف کشیده می شوند. نکات یاده شده بالا می تواند علاوه بر رکود بیشتر ،شیب بیکاری را در کشور تند تر کند .متاسفانه بیکاری و ورشکستگی برخی از طرحها باعث مشکلات اجتماعی ، خانوادگی نیز در جامعه ما شده است و اگر روند تملک املاک رهنی در بانکها به خاطر بدهی ها ادامه داشته باشد بدون شک ما شاهد مشکلات اجتماعی بیشتری در جامعه خواهیم بود .

استان ایلام به عنوان یک استان کمتر توسعه یافته در همه زمینه ها بخصوص بخش صنعتی ،که البته صنعت نو پای آن در این شرایط بد اقتصادی بدون شک دوام نخواهد آورد چرا که هنوز توسعه یافتگی صنعتی در این استان با استان های دیگر کشور فاصله چندانی دارد و می طلبد مسئولان استانی به جای پرداخت تسهیلات در قالب های مختلف ،زمینه چندین شرکت یا کارخانه بزرگ با توجه به استعداد های آب ،خاک ،نفت و گاز این استان بنا کنند تا زمینه اشتغال پایدار واز طرفی توسعه یافتگی در این استان محروم فراهم شود .

چرا که آمار ها نشان می دهد بیش از 40درصد صنایع کوچک وبزرگ در استان به خاطر مشکلات مالی و یا سرمایه در گردش ،تعطیل ویا  ورشکسته شده اند و پرداخت تسهیلات به متقاضیان جدید در استان در زمینه ایجاد صنایع کوچک وبزرگ می تواند به یک چالش جدی برای آینده استان تبدیل شود .

برای بررسی موضوع گفت و گویی با معاون اقتصادی استاندار ، مدیرکل صنعت ،معدن وتجارت استان و یک کارخانه دار داشته ایم .

ظرفیت ها وطرح های اولویت دار در شهرستان های استان شناسایی شدند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت: باید به درک مشترک از رونق کسب و کار در استان برسیم و راهی جز این نداریم .

ایوب درویشی  افزود : یکی از برنامه هایی که در استان در دستور کار قرار گرفته دعوت از کار آفرینان وصاحبان ایده در شهرستانهای استان است .

وی بیان داشت  : در این برنامه تلاش کردیم با دعوت از تولید کنندگان وصاحبان ایده گفتگوی دوجانبه را دنبال کنیم تا با بررسی بیشتر در راستای توسعه کسب و کار در استان تلاش کنیم .

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام اظهار داشت : ما در تلاش هستیم راه های تقویت کسب وکار های جدید واز طرفی کمک به حل و رفع مشکلات کارگاه های تولیدی که فعال یا تعطیل شدند در هر شهرستان را بررسی کنیم و راهکار برای فعالیت مجدد آنها فراهم کنیم .

وی با اشاره به اینکه برای هر یک از شهرستان های استان مزیت ها و ظرفیت ها و طرحهای اولویت دار را مشخص کردیم گفت : با اعلام عمومی در سطح شهر، ایده های خوبی مطرح می شود و ما امیدواریم کار آفرین ها وکسانی که توان اجرایی ،مالی ومدیریتی دارند پای کار بیایند دولت هم منابع مالی و تسهیلات بانکی در اختیار آنها قرار می دهد .

درویشی با اشاره به اینکه در مرحله اول توسعه پایدار ،اشتغال روستایی وعشایری استان 130میلیارد تومان در استان توزیع شده است گفت : میزان اعتبار اختصاص یافته در فاز دوم به استان هم این میزان است واین تسهیلات به واحدهاو افرادی که دارای صلاحیت و اهلیت انجام کار در تولید و ایجاد اشتغال داشته باشند پرداخت خواهد شد .

40درصد واحد های تولیدی استان غیر فعال هستند

رئیس سازمان صنعت ،معدن وتجارت استان ایلام در گفتگو با تابناک گفت : حدود 60درصد واحد های تولیدی در استان ایلام فعال هستند .

یارالله نصیری افزود : تعداد واحدهای صنعتی در استان 530واحد بوده که شرایط  اشتغال برای  نه هزارو 866 نفر  آنها فراهم شده است .

وی بیان داشت : از این تعداد واحد 40درصد غیر فعال هستند و بر اساس پروانه بهره برداری میزان اشتغال واحد های تولیدی در استان شش هزار و 692 نفر است .

رئیس سازمان صنعت ،معدن وتجارت استان ایلام یادآور شد : در صورت فعال شدن 40درصد واحد های غیر فعال بر اساس پروانه بهره بردای آنها زمینه اشتغال 3هزار و 174نفر در استان فراهم خواهد شد .

نصیری با اشاره به عمده مشکلات واحد های تولیدی غیر فعال استان گفت :انباشت بدهی معوق بانکی بعلت توان بازپرداخت به موقع اقساط ،عدم مدیریت مناسب منابع مالی وشرایط کسب وکار ، رکود اقتصادی طی سنوات گذشته ومشکلات مدیریتی واحدهای تولیدی از جمله موانع ادامه فعالیت این واحدها بوده است .

وی ادامه داد : متاسفانه کافی نبودن زیرساخت های موجود (شبکه حمل ونقل ترانزیت، سیستم مکانیزه ،ذخیره سازی وصادرات ،بسته بندی ونمایشگاه ) عدم توان جذب تسهیلات به دلیل وجود معوقات بانکی و شرایط جدید بانک ها ،افزایش هزینه های تولید ونهاد های انرژی ،رکود حاکم بر سایر بخش های اقتصادی ازجمله مسکن وساخت و ساز که بر فعالیت واحدهای صنعتی متاثر بوده است .

رئیس سازمان صنعت ،معدن وتجارت استان ایلام گفت : در حال حاضر عمده ترین دغدغه واحدهای تولیدی فعال در استان حفظ وضع موجود ،بازار فروش وتامین نقدینگی وسرمایه درگردش مورد نیاز است .

نصیری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور ،بیشتر واحد های کوچک در معرض تهدید اند افزود: با توجه به افزایش شدید هزینه های تولید در صورت تامین تسهیلات سرمایه درگردش با نرخ های سود مناسب می توان بخشی از مشکلات واحد های تولیدی موجود را رفع کرد .

 

بانک ها به قوانین ومقررات شورای پول واعتبار ومصوبات ستاد تسهیل تمکین نمی کنند

یکی از تولید کنندگان استان در گفت و گو با تابناک گفت : بانک ها عامل ورشکستی ،رکود در تولید وایجاد فضای بیکاری ومانع رشد اقتصادی واشتغال در کشور هستند .

مهرداد ملکی  افزود : با یک واحد تولیدی حوزه ساختمان ،ساخت ساندویج پنل در شهرک صنعتی دهلران با گرفتن تسهیلات از بانک عامل مبلغ 270میلیون تومان فعالیت خود را شروع کردم .

وی اظهار داشت : شرکت من با ایجاد اشتغال برای 15نفر توانست مدت سه سال مستمر فعالیت کند ولی عدم تامین مواد اولیه واز طرفی مشکلات سرمایه درگردش وفشار بانک برای بازپرداخت تسهیلات سبب شده این کارگاه 5سال تعطیل ویا به عبارتی دیگر تعطیلی دائم گردد .

این تولیده کننده گفت : تسهیلات دریافتی 270میلیونی که از یکی از بانک ها دریافت کردم تنها در یک سال اول 250میلیون آن را پرداخت نمودم بعد از 5سال بیش از یک میلیارد دویست میلیون با محاسبه سود مرکب لحاظ کرده که این اقدام سبب تعطیلی واحد تولیدی بنده شده است .

وی با بیان اینکه متاسفانه بانک ها به قوانین ومقررات شورای پول واعتبار ومصوبات ستاد تسهیل تمکین نمی کنند گفت :بانک ها در قرارداد ها و عقود که با مشتریان خود درحوزه تولید منعقد می کنند عمدتا بخشی ازعقود مشارکت مدنی است که پایبند به قوانین شورای پول واعتبار نیستند .

ملکی عنوان کرد : بر اساس مصوبه شورای پول واعتبار در بحث مشارک مدنی که اولین گام تولید کننده در راستای تولید است موضوع مشارکت مدنی در آئین نامه ماده یکم از فصل سوم آئین نامه بانک داری بدون ربا به صراحت اعلام کرده دوره مشارکت مدنی بانک با مشتری تا زمان اتمام پروژه شراکت را به سهم مساوی محفوظ بدارد وسود حاصل ،چنانچه تحقق پیدا کند باید دریافت کنند ولی متاسفانه بانکها این عمل را رعایت نمی کنند ودر واقع عقد صلح را انجام می دهند .

وی با بیان اینکه دراستان ایلام بانکها مصوبات ستاد تسهیل را به صورت ناقص اجرا میکنند یادآور شد : متاسفانه در مواردی اسناد و وثایق تولید کنندگان من الجمله محل اجرای طرحها را به اجرا می گذارند ویا آنها را پلمپ میکنند که این عمل آسیب بسیار زیادی به چرخه تولید واشتغال واردکرده و با بخشنامه های قوه قضائیه در خصوص تبعیت دستگاه های اجرایی وقضایی از موصوبات ستاد تسهیل مغایرت دارد ./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار