مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس گفت: مادامی که منتظر زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی از سوی دیگر نهادها باشیم نمی توانیم قولی بدهیم که این مطالبه همگانی چه زمان به سرانجام می رسد.
کد خبر: ۶۹۴۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳ 23 December 2018

تابناک فارس به نقل از مهر:روح الله منوچهری  از افزایش زیربنای کتابخانه های عمومی خبر داد و گفت: ۱.۵ مترمربع فضای کتابخانه ای به ازا هر یکصد نفر داریم و این نشان دهنده رشد است.

روح الله منوچهری با بیان اینکه ۷۳ هزار ۴۵۶ متر فضای کتابخانه ای در فارس وجود دارد افزود: ۲۳۳ کتابخانه عمومی داریم که ۴۱ کتابخانه مشارکتی است و مابقی کتابخانه نهادی است و یک مورد مستقل است.

وی استاندارد فضای کتابخانه ای را برای هر ۱۰۰ نفر ۸ مترمربع عنوان کرد و افزود: این فضا اکنون ۱.۵۱ مترمربع در استان فارس است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس از رشد عضویت در کتابخانه های عمومی استان خبر داد و با بیان اینکه اعضای کتابخانه های عمومی استان فارس ۱۳۹ هزار نفر است، افزود: نسبت به هفته کتاب سال گذشته، در این زمینه ۱۰.۷۹ درصد رشد داشتیم.

منوچهری از افزایش نسخه های کتاب در کتابخانه های عمومی استان فارس هم خبر داد و اعلام کرد: ۱۱.۸۹ درصد افزایش داشته و اکنون ۲ میلیون و ۶۵۶ هزار نسخه کتاب در این فضاها وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با اشاره به تدوین اطلس کتابخانه های عمومی استان، عنوان کرد: این اطلس به صورت برخط است و می توان نزدیک ترین کتابخانه را در آن یافت و مشاهده کرد؛ پراکندگی کتابخانه های عمومی در فارس بدین شکل است که ۵۱ کتابخانه روستایی داریم، از سویی در تمامی شهرستان های فارس پراکندگی کتابخانه هست.

وی اضافه کرد: پراکندگی برخی نقاط مناسب است اما ممکن است بعضی نواحی استان آنگونه که شایسته است وجود نداشته باشد که دلیل آن می تواند این باشد که آمایش سرزمینی که شده جایی که برای کتابخانه در نظر گرفته شده مناسب نبوده است، یا اینکه از آنجاکه ما سازنده کتابخانه ها نیستیم و نمی توانیم سازنده آن باشیم، بنابر این باید مکان آن را از شهرداری یا بر اساس مقتضیاتی که در نظر گرفته شده دریافت کنیم، این پراکندگی دستخوش تغییراتی شده است.

منوچهری با این وجود عنوان کرد: در طرح آمایش سرزمینی که داریم نگاه می کنیم و در ماتریس به هرجایی که می خواهد کتابخانه تاسیس شود، قرار و امتیاز می دهیم.

وی با بیان اینکه در شیراز اکنون با توجه به کتابخانه هایی که افزوده شده پراکندگی نسبت به گذشته بهبود یافته است، افزود: گرچه با نقطه ایده آل فاصله داریم، اما نسبت به گذشته می توان چشم انداز بهتری برای این بخش ترسیم کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس درخصوص نبود کتابخانه مرکزی برای شهر شیراز گفت: شاید برای تاسیس کتابخانه مرکزی شیراز بیشترین وقت و انرژِی را ما صرف کردیم، اما از آنجا که باید زمین کتابخانه یادشده از سوی نهادهای دیگری مانند راه و شهرسازی یا شهرداری تامین شود، جلسات متعددی گذاشتیم، اما به محض اینکه می خواهد زمین آن به سرانجامی برسد، یکباره علیرغم اینکه استعلام های این زمین در اداره خاصی از واحدهای بیشماری گرفته شده، گفته می شود این زمین ۵ سال پیش به جای دیگری واگذار شده است.

وی از وجود ناهماهنگی هایی در خصوص ساخت کتابخانه مرکزی شیراز نام برد و تصریح کرد: این ناهماهنگی ها موجب شده است که ما را آزار دهد، بنابر این یکی از همکاران اداره کل کتابخانه های عمومی را برای به سرانجام رساندن ایجاد کتابخانه مرکزی به طور مقیم در ادارات مستقر کردیم، اما تاکنون نتیجه نگرفتیم.

منوچهری با تاکید بر اینکه مادامی که سرنوشت کتابخانه مرکزی شیراز در دست سایر نهادهاست، کاری پیش نخواهد رفت خواستار سپردن این موضوع به اداره کل کتابخانه های عمومی استان شد و گفت: تا زمانی که ما منتظر تخصیص زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز از سوی دیگر نهادها باشیم نمی توانیم قولی به مردم این شهر بدهیم که این مطالبه عمومی چه زمانی به سرانجام خواهد رسید.

وی درعین حال از امیدواری خویش برای به سرانجام رسیدن کتابخانه مرکزی شیراز خبر داد و افزود: بدین خاطر است که تلاش می کنیم و از هیچ جدیتی فرو گذار نیستیم.

منوچهری در عین حال وضعیت اداره ها و سازمان های استان فارس درخصوص فضای کتابخانه ای گفت: قانون مشخص کرده هرجا که می خواهد کتابخانه عمومی داشته باشد باید از اداره کل کتابخانه ها مجوز دریافت کند البته چند جا مستثنی از این قاعده است از جمله کتابخانه آستان مقدس احمدی و محمدی، شاهچراغ(ع) که نیازی به مجوز ما ندارد.

وی افزود: سازمان هایی که می خواهند دارای کتابخانه عمومی باشند مجوزی با عنوان کتابخانه عمومی مستقل دریافت می کنند تا بتوانند به عموم مردم خدمات ارایه کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس از اختصاص سهمیه کتاب به کتابخانه های عمومی مشارکتی و پشتیبانی های مورد نیاز این فضاها خبر داد و گفت: ۴۱ کتابخانه از این دست از خدمات پشتیبانی ما بهره مند می شوند و دارای نرم افزار نهاد کتابخانه ها هستند.

به گفته منوچهری، از نظر رتبه بندی، جایگاه فارس در میان استان های کشور به خاطر وجود کتابخانه های عمومی دارای بیشترین کتابخانه نهادی است، اما کتابخانه هایی که داریم عمدتا دارای فضای محدودی هستند که نمی توانند خدمات مطلوبی ارایه کنند، زیرا ما باید برای افراد، هم یک فضای آرامی را فراهم کنیم هم باید فضایی برای خدمات به کودکان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کتابخانه های عمومی شیراز اغلب زیر ۲۰۰ مترمربع فضا دارند، تصریح کرد: در فضایی کمتر از این محدودیت ایجاد می شود، بنابر این باید بخشی از خدمات را تعطیل کنیم تا بتوانیم بخش دیگری را ارایه کنیم که این آزاردهنده است، از این رو وجود کتابخانه مرکزی این امکان را می دهد که در مجموع بتوانیم حرفی برای گفتن در سطح کشور داشته باشیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس از وجود بخش مستقل کودک در بیش از ۱۳۰ باب کتابخانه خبر داد و درعین حال گفت: در همه کتابخانه ها به جز انگشت شماری بخش کودک وجود دارد، اما تعدادی از کتابخانه ها که شرایط خاصی دارند نمی توانیم به کودکان خدمت ارایه کنیم.

وی با این وجود تمرکز این نهاد را بر تجهیز و تامین نیازهای کتابخانه ای کودکان عنوان کرد و افزود: امسال در قالب طرح نسیم دانایی ۳۰۷ میلیون تومان برای تامین منابع و کتابهای کودکان به کمک نیکوکاران اختصاص یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار