کد خبر: ۶۸۳۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۶ 26 November 2018

تابناک / فاز نخست سردیس های مشاهیر گیلان عصر یکشنبه با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجموعه موزه میراث روستایی استان رونمایی شد.

 

 

به گزارش خبرنگار ایرنا ،فاز نخست طرح یادشده شامل 9 سردیس است که در ساختمان موزه مشاهیر جانمایی شده است.
ساختمان موزه مشاهیر گیلان در موزه میراث روستایی گیلان در زمینی به مساحت 365 متر مربع و سطح اشغال 180 متر مربع در سه طبقه و با اعتبار حدود شش میلیارد ریال افتتاح شد.
به گفته مسئولان ، این موزه قابلیت به نمایش گذاشتن بیش از 100 تندیس و سردیس را دارد و هدف از تاسیس این موزه انتقال پیام حوزه فرهیختگی گیلان در کنار انتقال آداب و رسوم مردمان گیلان زمین در موزه میراث روستایی است .
مدیر پروژه ملی موزه های میراث روستایی و عشایری کشور عنوان کرد: خانه مشاهیر استان با تاکید بر معماری بومی در موزه میراث روستایی گیلان در حال احداث است.
محمود طالقانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام در راستای صیانت از میراث معنوی و با هدف معرفی و بزرگداشت مشاهیر و مفاخر استان طراحی شده است.
وی اظهار داشت: تزئینات خانه مشاهیر گیلان شامل سرستون ها ،قوچک ها ،گره چینی ها از عناصر معماری بومی بهره گرفته شده و بر همین اساس اسکلت این بنای هشت ضلعی و مصالح غالب بکار رفته در این ساختمان از چوب است .
وی ادامه داد: فرم پلان هرمی شکل بام ، ارتفاع بلند ، ستون ها و فرم مقطع دایره ای شکل آنها علاوه بر ایجاد ایستایی و پایداری سازه ،بنا را با طبیعت اطراف همگون ساخته است.
طالقانی بیان کرد: موزه میراث روستایی گیلان از ابتدای تاسیس در 9 فاز تعریف شده است که هفت فاز آن، طی سال های گذشته و دو فاز ساحل شرق و ساحل غرب در اردیبهشت ماه امسال به بهره برداری رسیده است.
وی گفت: جلگه شرق ، مرکز ، غرب، کوهپایه شرق و غرب، کوهستان شرق و غرب هفت فازی است که پیش تر به بهره برداری رسیده است همچنین تالاب میراث روستایی گیلان، تالاب کوچک و بیجانی بود که هم اکنون احیا شده و الگوهای ساحلی در مجاورت این تالاب ایجاد شده است.
موزه میراث روستایی گیلان با ٣٦ سازه، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 
موزه میراث روستایی گیلان اولین موزه میراث روستایی کشور است که در زمینی به مساحت حدود 263 هکتار در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر 18 جاده رشت تهران در دست اجراست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار