بازي‌هاي فصل 1397 ليگ برتر فوتبال باشگاه‌هاي استان قم در سال انحلال صبا و در شوك نابودي قهرمان سال‌هاي 95 و 96 قم با حضور هشت تيم برگزار مي‌شود ليگي كه ظاهرا اهداف مشخصي از برگزاري ندارد.
کد خبر: ۶۸۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵ 24 November 2018

به گزارش تابناک قم، برگزاری رقابت‌های لیگ در هر رشته ورزشی یکی از اولویت‌های مهم بخش قهرمانی ورزش است و همواره بخش‌های نظارتی نظیر وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون‌ها، ادارات کل ورزش و جوانان و هیات‌های ورزشی روی این موضوع تاکید دارند.

به همین منظور در تمام رشته‌های ورزشی هر ساله لیگ‌هایی با تعداد تیم‌های مختلف و کیفیت‌های متنوع در سطح کشور و استان‌ها برگزار می‌شود تا بر اساس هدفی که از طراحی آن لیگ وجود دارد، مسیر قهرمانی آن رشته ورزشی هموارتر شده و سیاست‌گذاران این عرصه به اهداف مورد نظر دست یابند.

برگزاری لیگ بهانه‌ای برای پرکردن تقویم

در استان قم نیز همانند سایر استان‌ها هر ساله در رشته‌های مختلف ورزشی مسابقات لیگ برگزار می‌شود اما اینکه این لیگ با چه کیفیتی، با چه نوع برنامه‌ریزی و چگونه برگزار شود، موضوع بسیار مهمی است که البته در قم و در برخی رشته‌های پرطرفدار نظیر فوتبال کمتر به آن توجه می‌شود.

ظاهرا فقط هدف این است که طبق تقویمی که هیأت فوتبال استان قم به اداره کل ورزش و جوانان ارائه کرده و در راستای سیاست‌های فدراسیون فوتبال، یک لیگ هر ساله برگزار شود، اما اینکه این لیگ ثمره‌ای برای ورزش قم به ویژه برای رشته پرمخاطب فوتبال دارد یا خیر؟ مشخص نیست.

نمره منفی به لیگ برتر فوتبال

استان‌ قم سال‌های زیادی است که مسابقات لیگ برگزار می‌کند، اما در دهه‌های 1360 تا نیمه دهه 1380 این لیگ جذاب‌تر و پویاتر در قم به انجام می‌رسید و با وجود اینکه قم از امکانات اولیه نظیر ورزشگاه و زمین چمن مطلوب در محدودیت بود، اما فوتبال باشگاهی در قم رونق خوبی داشت، حال اینکه باید به لیگ سال‌های اخیر در مقایسه با لیگ‌های آن زمان نمره منفی داد زیرا هرگز از آن کیفیت برخوردار نیست.

مسابقات لیگ فوتبال باشگاه‌های استان قم تا نیمه‌های دهه 1380 آنقدر خوب و با کیفیت برگزار می‌شد که حتی قم سه نماینده در رقابت‌های باشگاهی کشور داشت و اگر کمی به عقب‌تر برگردیم، علاقمندان به این رشته جذاب تیم‌های میلادی، سهیل، کارگران یا روزنامه ایمان را به خوبی به یاد می‌آورند که همزمان در لیگ کشور بودند.

کمی عقب‌تر هم برویم، تیم‌هایی مانند پیام، هلال‌احمر، سهیل، صنعت‌نفت، راه‌آهن و ... بازیکنان بزرگی از همین لیگ استانی در سال‌هایی که قم زیر مجموعه استان مرکزی و سپس جزو توابع تهران بود، حتی به سطح اول فوتبال کشور معرفی کرده‌اند و این بازیکنان نظیر حسین وزیری، سیدمهدی غیاثی، ناصر اطلاقی، حسین معلّمی، محمدرضا کشوری‌فرد، حسین بیگدلی و ... اکنون به عنوان پیشکسوتان این رشته بعضا در لیگ پیشکسوتان قم دیده می‌شوند اما لیگ قم آنقدر بی‌کیفیت است که هیچ‌یک از این چهره‌های شاخص به عنوان مربی در لیگ قم حضور ندارند.

نامشخص بودن اهداف برگزاری لیگ برتر فوتبال در قم

اما رقابت‌های باشگاهی فوتبال در استان قم از نیمه‌های دهه 80 با افت شدیدی مواجه شد، حتی مقاطعی بود که برگزاری لیگ استان در هاله‌ای از ابهام بود و تعداد کمی تیم‌ در آن حضور می‌یافتند، اما ضعف مدیریت در برگزاری لیگ استانی همچنان ادامه دارد و هدف مشخصی از برگزاری لیگ قابل لمس نیست.

در سال‌های اخیر رسم بر این بوده که هیأت فوتبال استان قم لیگی با حضور حداکثر هشت تیم برگزار می‌کند تا تیم قهرمان برای نمایندگی استان قم در مسابقات لیگ دسته سوم فوتبال باشگاه‌های کشور جام آزادگان مشخص شود اما آیا این لیگ آنقدر خوب و با کیفیت برگزار شده؟ قوانین اجرایی آن آنقدر جدی بوده؟ یا تیم‌ها استانداردهای لازم را رعایت کرده‌اند که تیم قهرمان بتواند در لیگ باشگاه‌های کشور نماینده خوبی برای فوتبال قم باشد.

از سقوط و انحلال صبا تا ضعف لیگ قم در بازیکن‌سازی

نخستین مستند برای اینکه در این گزارش به هیأت فوتبال استان قم ثابت شود که هدفی مشخصی از برگزاری رقابت‌های لیگ فوتبال باشگاه‌های قم ندارد، این است که لیگ برتر قم نتوانسته در سال‌های اخیر کارخانه بازیکن‌سازی فوتبال قم باشد، اگر اینگونه بود پس چرا تیم لیگ برتری یا دسته اولی یا دسته دومی صبای قم نتوانست از لیگ برتر قم استفاده‌ کند و بعد از سقوط‌های متوالی به دست با کفایت متولیان آن منحل شد.

بلاتکلیفی قهرمان لیگ برتر

دومین مستند برای اثبات اینکه هدفی از برگزاری بازی‌های لیگ برتر فوتبال قم وجود ندارد این است که قهرمان لیگ برتر قم در مسابقات لیگ آزادگان به میدان نمی‌رود، یا در بازی‌ها حاضر نمی‌شود یا اینکه امتیاز خود را هر ساله به خارج از استان قم به فروش می‌رساند و زمینه کار و کاسبی برای برخی افراد ایجاد کرده است، در مجموع باید گفت این اتفاق یک ضربه بزرگ و مهلک به پیکره فوتبال قم و نابود کردن احساسات صدها نوجوان و جوان مستعد این رشته است.

دعوا، درگیری، جنجال و نتایج شگفت‌انگیز در فوتبال قم

چیزی که لیگ برتر فوتبال باشگا‌ه‌های قم شبیه سایر لیگ‌ها حتی قابل مقایسه با لیگ برتر فوتبال ایران و دسته‌های مختلف جام آزادگان دارد، تنها حواشی عجیب و قریب اطراف این رشته پرمخاطب است، حواشی از جنس دعوا، درگیری، جنجال، اتفاقات داوری و تهدید همراه با تعقیب و گریز.

در سال‌های اخیر بارها اتفاقات عجیب و قریب در فوتبال قم رخ داده، از این حواشی که بگذریم حتی به برخی اتفاقات غیر فوتبالی نظیر نتایج شگفت‌انگیز و دست‌های پشت‌پرده در بازی‌ها هم می‌رسیم که موجی از اعتراض را به همراه دارد و سرانجام یک تیم قهرمان می‌شود اما پرونده آن تیم بعد از همان قهرمانی بسته می‌شود و آن تیم نه تنها به لیگ آزادگان نمی‌رود بلکه وضعیت آنقدر وخیم است که حتی ممکن است سال بعد در لیگ برتر استان هم حضور نداشته باشد.

فوتبال قم نیازمند تغییر، تحول و بازنگری

فوتبال قم نیاز به یک تغییر و تحول اساسی دارد، متولی ورزش باید یک بازنگری جدّی در این هیأت و رشته ورزشی پرطرفدار انجام دهد، قم دیگر فوتبالی ندارد که بخواهد با آن در سطح اول فوتبال کشور عرض اندام کند، نه دستگاه ورزش قم، نه هیأت فوتبال و نه مردم و قمی‌های علاقمند به فوتبال قدر سرمایه بزرگی به نام صبا را ندانستند و همگان خوب می‌دانند صد سال دیگر هم بهترین لیگ استانی را برگزار کنند یا تیم‌های نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید قم را قهرمان ایران کنند، تا قم تیمی در سطح اول رده سنی بزرگسالان کشور نداشته باشد، تمام این کارها بیهوده است.

تعطیلی قلب فوتبال و لیگ‌های کم‌اثر رده‌های پایه

کاش هیأت فوتبال استان قم که این روزها از نظر اطلاع‌رسانی اخبار برنامه‌های خود با تعطیلی واحد مهمی به نام روابط عمومی در حد صفر فعالیت می‌کند، حداقل در یک نشست خبری هدف و برنامه خود را از برگزاری بازی‌های لیگ برتر قم بیان می‌کرد، تا قمی‌ها و به ویژه اهالی و کارشناسان این رشته ورزشی در جریان قرار بگیرند.

برگزاری بازی‌های لیگ فوتبال در رده‌های سنی پایه نیز چندان وضع بهتری نسبت به لیگ برتر بزرگسالان قم ندارد، بازی‌هایی که با حداقل تیم، از نظر برنامه‌ریزی در حد مسابقات محلی برگزار می‌شود و در طول چند هفته پرونده آن بسته می‌شود و بازیکنان رده‌های پایه که باید به شکل مرتب در تمرین و آماده‌سازی باشند، فقط چند هفته رقابت می‌کنند تا سال بعد به استراحت اجباری می‌روند، آن وقت انتظار داریم این فوتبال حرفی برای گفتن داشته باشد.

فصل 97 لیگ برتر در شوک انحلال قهرمان سال‌های 95 و 96

مدیریت ورزش در مقوله فوتبال قم آنقدر قوی است که تیمی با سابقه حضور در لیگ قهرمانان آسیا، لیگ برتر فوتبال ایران و قهرمانی در جام حذفی فوتبال کشور را منحل کرد، حال بد نیست مسوولان استان قم و متولی این رشته نگاهی به وضعیت تیم‌های رده‌های پایه فوتبال قم در لیگ‌های کشور هم بیاندازند و کمی فکر کنند که با مدیریت مدبرانه خود چه کرده‌اند !!!

وضعیت آنقدر وخیم است که تیم‌های پایه صبا که بعد از سقوط تیم بزرگسالان صبا، یادگاران این باشگاه بزرگ فرهنگی ورزشی برای استان قم و قمی‌ها هستند، به ناچار باید نام خود را تغییر دهند، حالا لیگ برتر برگزار کنید و به خود ببالید که با مدیریت صحیح خود لیگ برتر برگزار می‌کنید.

کمیته مسابقات هیأت فوتبال استان قم اعلام کرده است که بازی‌های دوره جدید لیگ برتر فوتبال قم با حضور هشت تیم مهام پلیمر، عقاب، سوهان محمد، وحدت شریف، پیام، هما، سرخ‌پوشان و پیروزان برگزار می‌شود، لیگی که قهرمان سال‌های 1395 و 1396 آن یعنی تیم پناه‌آفرین که جایش خالی است، چون منحل شده است، حالا کلاهتان را بالاتر بگذارید !!!

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار