مدیر برنامه سرطان علوم پزشکی یزد تاكيد كرد؛
مدیر برنامه سرطان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به شايع‌تر بودن سرطان‌هاي پوست، پستان و پروستات در بين مردم كشورمان، بر لزوم ارتقاي آگاهي جامعه براي تشخيص و درمان به‌موقع اين بيماري‌ها تاكيد كرد.
کد خبر: ۶۷۳۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳ 27 October 2018

دکتر «علی‌محمد افشاری» سرطان‌های پستان، معده، کولون(روده بزرگ)، مثانه، پروستات و ریه را از شایع‌ترین سرطان‌ها در کشورمان ذكر و خاطرنشان کرد: در اين ميان يزدي‌ها بیشتر به سرطان‌های پستان، پروستات، پوست، کولون و مثانه مبتلا می‌شوند .

وي اضافه كرد: سرطان‌هاي پستان و پوست شايع‌ترين سرطان‌ها در بين زنان و سرطان پوست و پروستات نيز از سرطان‌هاي شايع در بين مردان ايراني هستند.

مدیر برنامه سرطان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان كرد: از آنجايي علائم هر كدام از این بیماری نظر به عضوی که درگیر می‌کنند، متعدد است، درمان هر يك نيز مختلف است ولي از مهمترين علائم بروز سرطان‌ها، کاهش وزن غیر معمول و بدون خستگی در بين مبتلايان است .

افشاری تغییر در عملکرد و حتي ظاهر عضو درگير سرطان، اختلال در بلع، سیری زودرس، تغییر در جریان ادرار، وضعیت اجابت مزاج، وجود خون در ادرار یا مدفوع، سرفه هاي آميخته با خون و تغییرات پوستی را از دیگر علائم ابتلا به اغلب سرطان‌ها عنوان کرد و گفت: البته افراد بايد توجه داشته باشند که همیشه بروز این علائم نشانه ابتلا به سرطان نیست زیرا بسیاری از بیماری‌های دیگر هم می توانند علائمی نظیر موارد مذكور داشته باشند.

وی در مورد فاکتورها و عوامل موثر در بروز سرطان را مختلف ولي در نگاه کلی استفاده از رژیم غذایی ناسالم، عدم تحرک کافی، قرار گرفتن در محیط‌هاي پرتنش، نداشتن خواب کافی، قرار گرفتن در محیط‌های کاری ناسالم، قرار گرفتن مداوم در مقابل آفتاب، عدم رعایت بهداشت جنسی، استفاده از سیگار، الکل و سایر مواد مخدر دانست.

افشاری به ضرورت اطلاع‌رسانی موثر برای تشخیص و درمان به موقع سرطان اشاره کرد و گفت: اطلاع‌رسانی مناسب و دقیق می‌تواند با افزایش هوشیاری و آگاهي افراد، درمان بیماری را آسان‌تر کند زیرا تشخیص به موقع این بیماری از سوی افراد بسیار حائز اهمیت است .

این مسئول در پایان با بیان این ‌که تا کنون اطلاع رسانی بیشتر از طریق رسانه‌های جمعی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: تلاش برای افزایش آگاهی مردم نیازمند اقدامات بیشتری است که برنامه‌ریزی دقیق‌تر و مدون‌تری را مي‌‌طلبد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار