براساس اعلام مرکز آمار نرخ بیکاری استان همدان در بهار امسال ۶.۷ درصد برآورد شده است که نسبت به بهار سال گذشته دو درصد کاهش داشته است که نشان از به بار نشستن اقدامات انجام شده در عرصه اشتغال است.
کد خبر: ۶۶۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲ 25 July 2015

براساس اعلام مرکز آمار نرخ بیکاری استان همدان در بهار امسال ۶.۷ درصد برآورد شده است که نسبت به بهار سال گذشته دو درصد کاهش داشته است که نشان از به بار نشستن اقدامات انجام شده در عرصه اشتغال است.

به گزارش تسنیم، اشتغال و رفع معضل بیکاری همواره از برنامه‌های اولویت‌دار هر دولتی به شمار می‌آید که عملی شدن آن با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده است و چون تعداد جویندگان کار با توجه به رشد جمعیتی جوان کشور، بسیار بالا است هر اقدامی در این زمینه چندان جلوه‌نمایی نمی‌کند.

استاندار همدان از بدو ورود به استان ایجاد اشتغال و تولید را برای رونق کسب و کار سرلوحه امور خود قرار داد و در این زمینه احیای واحدهای تولیدی نیمه فعال و نیمه تعطیل استان همدان با ارائه تسهیلات سرمایه در گردش و تعیین تکلیف معوقات بانکی شروع کرد و در این راستا بسیاری از واحدهای تولیدی را از لیست سیاه بانک‌ها خارج کرد.

همچنین مسئولان استان همدان در راستای تحقق سیاست ابلاغی اقتصاد مقاومتی جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را در اولویت کار خود قرار دادند و در این میان استاندار ورودی جدی در این عرصه دارد و شخصا با سرمایه‌گذاران وارد مذاکره می‌شود.

در همین راستا به منظور معرفی ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی، تولیدی و خدماتی استان در سال گذشته همایش بزرگ فرصت‌های سرمایه‌گذاری با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و مقامات بلند پایه کشوری در همدان برگزار شد و در نوع خود بازتاب گسترده‌ای در سطح کشور داشت.

از توفیقات تلاش‌های مسئولان استان برای جذب سرمایه‌گذار و حمایت از واحدهای تولیدی بنابر اظهارات استاندار همدان ایجاد ماهانه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ شغل جدید براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی در استان بوده است به طوری که در سال گذشته ۱۰ هزار و ۸۰ شغل جدید در استان همدان ایجاد شده و از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند شدند.

همچنین در مدت دو سال فعالیت اخیر نیکبخت استاندار همدان ۵ هزار میلیارد تومان جواز تأسیس برای سرمایه‏گذاران بخش خصوصی صادر شده است که بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری‌ها ماحصل تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در همدان بوده است که به بار نشسته است.

اکنون نیز پروژه‌های بزرگی مانند پتروشیمی همدان با ظرفیت اشتغالزایی برای ۲ هزار نفر در دست احداث است که بعد از بیش از ۱۳ سال مردم همدان همچنان منتظر افتتاح هستند که در این میان استاندار همدان با جدیت پیگیر راه‌اندازی این پروژه و رفع مشکلات پیش روی بخش خصوصی است.

منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد فامنین، صنایع فرآوری مواد معدنی و صنایع تبدیلی کشاورزی و توسعه بخش گردشگری نیز از دیگر ظرفیت‌های استان همدان که است با تقویت و گسترش فعالیت این حوزه‌ها شاهد افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری هستیم.

نرخ بیکاری فصل بهار همدان ۶.۷ درصد اعلام شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری اظهار داشت: در فصل بهار سال گذشته نرخ بیکاری استان همدان برای اعلام مرکز آمار ۸.۷ درصد بود که در بهار امسال به ۶.۷ درصد رسیده است که کاهش دو درصدی نرخ بیکاری نشان از رونق اشتغال در همدان دارد و از میانگین کشوری پائین‌تر است.

مسعود اقلامی افزود: سال گذشته تعیین تکلیف معوقات بانکی بالای ۱۰۰ میلیون تومان ۳۰۰ واحد تولیدی و صنعتی پیگیری شد که از این تعداد، بدهی معوق ۱۷۰ طرح تقسیط شد و ۶۰ طرح متقاضی دریافت سرمایه در گردش به میزان ۱۰۴ میلیارد تومان تسهیلات بانکی بودند که برای دریافت تسهیلات مورد نیاز به بانک‌ها معرفی شدند.

وی تصریح کرد: اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ زمان‌بر است و میزان سرمایه‌گذاری نیز باید قابل توجه باشد در این راستا ایجاد مشاغل خانگی مورد توجه است تا افراد متقاضی با سرمایه‌گذاری اندک صنایع کوچکی را راه‌اندازی کرد و زمینه اشتغال برای خود، خانواده و دیگر افراد فراهم کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان بیان کرد: تاکنون برای ۳۶ هزار نفر مجوز مشاغل خانگی در استان همدان صادر شده است که ۱۳ هزار نفر از این افراد متقاضی دریافت تسهیلات بانکی بودند که تاکنون ۵۱ میلیارد تومان به آنها وام بانکی پرداخت شده است.

وی گفت: افرادی که مبادرت به تولید خانگی می‌کنند در بحث بازار فروش دچار مشکل بودند که با برپایی نمایشگاه‌های مختلفی زمینه برای فروش این تولیدات فراهم شده است.

اقلامی با بیان اینکه زمینه رونق اشتغال و تولید در استان همدان فراهم شده است، عنوان کرد: با توجه به این بدنه دولت توان جذب جویندگان کار را ندارد باید متقاضیان کار و شغل با بهره‌گیری از مهارت‌ لازم اقدام به ایجاد شغل کنند و از حمایت‌های دولت با دریافت تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به برگزاری همایش کانون‌های کارآفرینی به منظور اشاعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی سال گذشته در استان همدان اظهار داشت: بیش از ۸۰۰ اولویت سرمایه‌گذاری در استان همدان شناسایی شده است که و براساس اولویت طرح آنها با ارائه مشاوره تخصصی آماده سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان افزود: کارآفرینی و افزایش مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری از مهمترین راه‌های ایجاد تولید ثروت، رفاه اجتماعی و اشتغال‌زایی در جامعه است که در این راستا باید فرهنگ سرمایه‌گذاری و مشارکت‌پذیری اقتصادی در مردم افزایش یابد.

کاهش ۱۰ درصدی مقرری بگیران بیمه بیکاری در همدان

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان نیز درباره روند بیمه‌شدگان اجباری اظهار داشت: در سال گذشته برای ۱۰ هزار و ۸۵ نفر در استان همدان فرصت شغلی جدید فراهم شد که در این راستا حق بیمه این افراد توسط کارفرما پرداخت شده و زیر پوشش خدمات تأمین اجتماعی قرار گرفتند.

محمد عسکری افزود: این تعداد بیمه شده جدید به عنوان اشتغال‎های پایدار استان به شمار می‎آیند که در کارگاه‎های تولیدی و صنعتی سطح استان مشغول به کار شدند.

وی تصریح کرد: ۵ هزار و ۱۰۵ نفر نیز از طریق مشاغل آزاد زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی استان همدان قرار گرفتند که شامل صنایع دستی و قالی‎باقی و مشاغل خرد خانگی می‎شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان بیان کرد: در سه ماهه نخست امسال نیز زمینه اشتغال برای ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به عنوان بیمه شده جدید اجباری در سطح استان همدان فراهم شده است که این تعداد بیمه شده به عنوان فرصت‌های شغلی جدید قابلیت راستی‌آزمایی دارند.

وی با اشاره به افراد زیر پوشش بیمه بیکاری گفت: در اوایل سال گذشته به ۲ هزار و ۲۰ نفر حق بیمه بیکاری پرداخت می‎شد که در انتهای سال ۹۳ به ۲ هزار و ۵۰ نفر کاهش داشته است و در سه ماهه نخست امسال نیز با کاهش ۱۰ درصدی تعداد مقرری بیگیران بیمه بیکاری به ۲ هزار نفر رسیده است.

سرمایه‌گذاری هزار میلیاردی شرکت شصتا در همدان

عسکری با بیان اینکه رونق اقتصادی و تولیدی نقش مؤثری بر آمار اشتغال دارد، افزود: در این راستا شرکت شصتا که زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی است و در اکثر استان‌های کشور در طرح‌های اقتصادی مشارکت دارد با ریزانی استاندار همدان قصد سرمایه‌گذاری در همدان را دارد.

وی عنوان کرد: شرکت شصتا سرمایه‌گذاری ۸۰۰ تا یک‌ هزار میلیارد تومان در استان همدان می‌کند بر این اساس راه‌اندازی واحد صنعتی استحصال منیزیم از دولومیت، ساخت هتل پنج ستاره ایجاد واحد تولیدی و صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد فامنین از مهمترین سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در استان همدان است که مقدمات کار در حال انجام است.

به گزارش تسنیم، با توجه به سیاست‌ کوچک‌سازی دولت، باید امید کسب اشتغال دولتی در ذهن جویندگان کار رنگ ببازد و بهره‌گیری از مهارت و استعداد خود اقدام به کارآفرینی کنند و مسئولان نیز با مشارکت افراد دارای توان مالی در گسترش سرمایه‌گذاری تلاش کنند تا زمینه‌های کار و اشتغال برای جوانان فراهم شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار