اگرچه مسیر اجرایی طرح از کمیسیون بهداشت و محیط زیست و مخالفت‌های انجام شده درخصوص عدم قطع درختان و پیشنهادات مطرح شده توسط سایر اعضا و مشاوران کمیسیون مبنی بر جابجایی درختان پالم و درختان حاشیه بلوار دارای عمر کمی بود اما عدم موافقت درخصوص جابجایی درختان پالم، نهایت راه را به کمیسیون ترافیک شورای اسلامی شهر رشت و از آنجا به کمیسیون عمران برد و پس از آن با نظر کارشناسی مصوب شد برای افزایش عرض خیابان، به ناچار تعداد 37 اصله از درختان مسیر قطع شوند.
کد خبر: ۶۶۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰ 25 July 2015
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، قطع درختان در مسیر طرح احداث اتوبوس‌های تندرو BRT در میدان فرهنگ حجم عظیمی از گفت‌وگوهای مجازی و تلفنی اولین جمعه مرداد ماه را به همراه داشت و در دومین روز از گرم‌ترین ماه تابستان، بسیاری از موافقان و مخالفان اجرای طرح سامانه‌های تندرو، ترجیح دادند تا در جایی که هستند آدینه‌ای بی‌تفاوت را سپری نکنند، هرچند که بررسی روال اجرایی این طرح نشان می‌دهد که براساس مصوب شوراي هماهنگي ترافيك استانداري گيلان و همچنین مصوب شورای اسلامی شهر رشت نهایتا شهرداری رشت موظف به اجرای این پروژه شده است .

اگرچه مسیر اجرایی طرح از کمیسیون بهداشت و محیط زیست و مخالفت‌های انجام شده درخصوص عدم قطع درختان و پیشنهادات مطرح شده توسط سایر اعضا و مشاوران کمیسیون مبنی بر جابجایی درختان پالم و درختان حاشیه بلوار دارای عمر کمی بود اما عدم موافقت درخصوص جابجایی درختان پالم، نهایت راه را به کمیسیون ترافیک شورای اسلامی شهر رشت و از آنجا به کمیسیون عمران برد و پس از آن با نظر کارشناسی مصوب شد برای افزایش عرض خیابان، به ناچار تعداد 37 اصله از درختان مسیر قطع شوند.

در این راستا موضوع قطع و انتقال درختان واقع در مسير پروژه BRT شهر رشت در تاريخ 31 خردادماه 94 در كميسيون ماده ۷ شهرداري رشت مورد بررسي قرار گرفت و با توجه به گزارش كارشناس منطقه و نظريه كميته فني و سایر الزامات موجود از جمله دستور اولیه شوراي هماهنگي ترافيك استانداري گيلان در مورخ 22 مردادماه 93، اعضاي كميسيون با توجه به نظريه كميته فني مبني بر غير قابل جابجا بودن درختان واقع در مسير اجراي پروژه بنا به دلايل فني مورد اشاره و به استناد بند ج ماده ۵ آئين‌نامه اجرايي لايحه قانوني حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها، با قطع درختان واقع در مسير موافقت كردند.

حال در شروع عملیات اجرایی این پروژه این سوال مطرح می‌شود که آیا به راستی قطع درختان لازم بود و راه حل دیگری جز قطع درختان نبود؟ و این سوال مهم ما را بر آن داشت تا با تعدادی از افراد آگاه در حوزه‌های مختلف به گفت‌وگو بپردازیم.

اجرای طرح BRT در راستای بهبود وضعیت محیط زیست شهری است

حسین‌زاده مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز در این خصوص گفت: خط ويژه BRT در بلوار امام (ره) از جمله طرح‌هاي مصوب شورای اسلامی شهر رشت جهت بهبود حمل و نقل عمومي است كه با انجام مطالعات مورد نياز و كسب مجوزهاي قانوني لازم، فاز اول اين طرح در حال حاضر در حد فاصل ميدان حشمت تا ميدان مصلي درحال اجراست .

به اعتقاد حسین‌زاده با اجرای این پروژه مشکل ترافیکی این مسیر از بین می‌رود و بسیاری از معضلات زیست محیطی نیز کاسته می‌شود.

حسین‌زاده قطع درختان را امری گریزناپذیر در اجرای این پروژه بیان کرد و گفت: هیچ یک از ما دوست نداریم حتی یک درخت را قطع کنیم اما در راستای اجرای این پروژه ناچار به قطع 37 اصله درخت شده‌ایم و این امر براساس نظريه كميته فني مبني بر غيرقابل جابجا بودن درختان واقع در مسير اجراي پروژه بنا به دلايل فني بوده است.

وی افزود: با توجه به اهمیت این طرح به استناد بند ج ماده ۵ آئين‌نامه اجرايي لايحه قانوني حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها، با قطع درختان واقع در مسير BRT موافقت شده است .

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز، شهرداری را موظف به رعایت قانون دانست و گفت: شهرداری موظف است براساس قانون به تعداد دو برابر مجموع محيط بن‌ها در همین مسیر و منطقه درخت بکارد و درخصوص اجرای پروژه BRT شهرداري پا را فراتر نهاده و اعلام کرده كه در ازاي هر اصله درخت قطع شده در مسير، اقدام به غرس درخت به تعداد چندين برابر خواهد کرد كه اين موضوع خود حاكي از توجه ويژه شهرداري رشت به محيط زيست و فضاي سبز شهري است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری خاطرنشان کرد: در راستای حفظ تعادل اکولوژیکی در همین مسیر و نهایتا در همین منطقه و مسیرهای منتهی به این خیابان در فصل مناسب درختکاری، 480 نهال پی سی یا گلدانی کاشته می‌شود .

وی متذکر شد: هرچند که درختان نقش مهمی در حفظ محیط زیست سالم برعهده دارند اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که اجرای طرح BRT در راستای بهبود وضعیت محیط زیست شهری است  .

اجرای پروژه از اهمیت بالایی در بهبود خدمات شهری برخوردار است

علی بهارمست معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز درخصوص اجرای این طرح گفت: اجرای  BRT از پروژه‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک، پروژه‌ای است که با توجه به ترافیک سنگین مسیر خیابان امام از اهمیت بالایی در بهبود خدمات شهری برخوردار است و برای اجرای این پروژه کار کارشناسی انجام شده است .

وی با تاکید بر رعایت الزامات قانونی درخصوص قطع درختان در مسیر اجرای این پروژه براساس قانون حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها گفت: آنچه که مسلم است شهرداری ملزم است براساس قانون، تعداد دو برابر مجموع محيط بن‌ها در این مسیر، منطقه و یا محل تعيين شده اقدام به کاشت درخت کند .

وی از دوستداران محیط زیست و رسانه‌ها خواست تا فصل مناسب درختکاری این فرصت را به شهرداری رشت بدهند که پس از تعیین گونه مناسب به کاشت درخت اقدام کنند .

این اولین بار نیست که برای اجرای یک پروژه عمرانی و عام‌المنفعه اقدام به قطع درختان می‌شود

پیمان بازدیدی، فعال محیط زیست و مدیرعامل مؤسسه محیط زیست سرزمین ایده‌ال ما، رئیس هیات مدیره انجمن‌های مردم نهاد محیط زیست استان گیلان نیز در خصوص اجرای این پروژه به خبرنگار ایسنا گفت: با اجرای طرح BRT در شهر رشت موافق هستم و اساسا این پروژه دارای اهمیت زیست محیطی در درازمدت است اگرچه با قطع هر درخت در هرجای این شهر با هر سنی که داشته باشد مخالفم زیرا درختان هم موجود زنده هستند و باید به مرگ طبیعی بمیرند .

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد شاهد قطع درختانی هستیم که سقوط آنها دور از انتظار نیست و شهرداری موظف است پس از قطع درخت اقدام به کاشت جدید درخت کند، تصریح کرد: در شهر رشت این اولین بار نیست که برای اجرای یک پروژه عمرانی و عام‌المنفعه اقدام به قطع درختان می‌شود، نمونه‌های دیگری از قطع درختان را در احداث پل زیرگذر شهید رجایی و تعریض خیابان بیستون شاهد بوده‌ایم و  قانون این اجازه را به شهرداری می‌دهد و ما نمی‌توانیم در این راستا دخالت کنیم اما لازم است شروطی که در این قانون وجود دارد نیز اجرایی شود .

بازدیدی با اشاره به اینکه در طرح اولیه BRT مقرر شده بود که درختان این مسیر جابجا شوند اما به دلایل مختلف طرح در شورای شهر تغییر کرد، یادآور شد: در راستای حفظ درختان پالم که در وسط این خیابان هستند و زیبایی خاصی به این مسیر بخشیده‌اند مقرر شد ایستگاهها در مسیر پیاده‌رو تعبیه شوند .

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح BRT می‌تواند نقش به سزایی در کاهش آلودگی شهری داشته باشد، پس باید موانع را از سر راه اجرای این پروژه برداریم و همچنین از شهرداری مطالباتمان را در زمینه کاشت درخت پیگیری کنیم .

بازدیدی تاکید کرد: ما این آمادگی را داریم در کاشت درخت و انتخاب گونه‌های مناسب با شهرداری همکاری کنیم .

با راه‌اندازی خط ویژه اتوبوسرانی مزیت‌های بسیاری عاید شهر می‌شود

فرامرز جمشیدپور معاون حمل و نقل و ترافیک نیز از زاویه‌ای دیگر به این پروژه نگاه می‌کند، به اعتقاد او با راه‌اندازی خط ویژه اتوبوسرانی در مسیر میدان حشمت تا میدان مصلی، مزیت‌های بسیاری عاید شهر می‌شود و بخش عمده‌ای از ترافیک شهر در مسیر فوق رفع شده و از میزان آلایندگی‌های زیست محیطی نیز در این مسیر کاسته می‌شود.

به گفته جمشیدپور، با راه‌اندازی این خط ویژه اتوبوسرانی، تا 30 درصد از میزان تردد تاکسی‌ها و سواری‌های شخصی در مسیر کاسته شده و مطمئنا به طور قابل توجهی آلودگی هوا و آسیب‌های وارده بر روان شهروندان گرفتار در ترافیک مسیر فوق، کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات شهر رشت نداشتن طرح جامع شهری است؛ با وجود آن که در سال 86 مطالعات طرح جامع انجام و پس از آن در سال 90 پس از تصویب استانداری به وزارت کشور ارسال شد، اما تا سال 93 این طرح نگه داشته شد و از ایرادات وارده به طرح این است که ابتدا باید برای رفع معضل ترافیک این شهر، راه‌های بین‌نابینی مورد بررسی قرار بگیرد و حمل و نقل عمومی تقویت شود و همچنین از خط ویژه حمل و نقل استفاده شود .

جمشیدپور تصریح کرد: خط ویژه  BRT و محدوده ترافیکی در مسیر خیابان امام در سال 93 به تصویب شورای ترافیک استانداری رسیده است و در این طرح تلاش شده است تا در تعریض پیاده‌روها کمترین جابجایی تاسیسات خدماتی و قطع درختان صورت گیرد اما در بعضی از نقاط فضای لازم برای اجرای این پروژه وجود ندارد و ما ناگریز به جابجایی تاسیسات یا قطع درختان هستیم.

وظیفه اصلی شهرداری بهبود محیط شهری در تمامی ابعاد است

فاطمه قدیمی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری رشت نیز در این خصوص گفت: مطمئنا در خصوص اجرای طرح مهمی مانند BRT بررسی ابعاد مختلف اجرای این طرح از جنبه‌های گوناگون حائز اهمیت است .

وی با اشاره به نتایج نظرسنجی‌های انجام شده تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، بیش از 80 درصد شهروندان در صورت وجود خطوط حمل و نقل عمومی تمایل به استفاده از وسایل نقلیه انبوه  را دارند .

قدیمی خاطرنشان کرد: با توجه به جمیع جهات و اینکه اجرای هر پروژه انسان‌ساز، مبتنی بر تهدیدها و فرصت‌هایی به محیط طبیعی است که می‌بایست پیوست صحیح توسعه پایدار اجرای آن پروژه مدنظر قرار گیرد و همچنین براساس وظیفه اصلی شهرداری که بهبود محیط شهری در تمامی ابعاد است، شهرداری رشت این آمادگی را دارد تا مانند همیشه با همراهی دوستداران، متخصصان، انجمن‌های مردم نهاد و رسانه‌های حامی توسعه به بررسی ابعاد مختلف این پروژه در هفته جاری بپردازد که زمان و مکان آن متعاقبا اعلام می‌شود
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار