استان یزد در سال آبی 97-96 درحالی با کاهش 16 درصدی نزولات آسمانی مواجه شده است تا همچنان بر ترک های لب های خشکیده این شهر افزوده شود.
کد خبر: ۶۴۶۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ 23 August 2018

به گزارش تابناک یزد؛ شاخص سال آبی در استان کویری یزد سال های متمادی پیام آور خشکسالی بوده و بیش از پیش این خطه کویری را تهدید کرده است؛ تهدیداتی که نخست کشاورزان پرتلاش این سرزمین را نشانه رفته و همچنان که از زندگی روستایی و تولیدات کشاورزان می کاهد؛ به همان میزان بر مشکلات زندگی شهر نشینی می افزاید. شهری که امروز از لبان خشکیده اش بوی خون می اید و انتظار نزولات آسمانی را می کشد که 16 درصد از رحمت خود را کاسته است.

سال آبی دوره ای 12 ماهه برای سنجش میزان بارندگی در یک ناحیه می باشد. به دلیل بارش های فصل پائیز و زمستان که در خیلی موارد در قالب بارش برف اتفاق می افتد و تاخیر در ذوب برف تا اواخر تابستان سال بعد، سال آبی منطبق با سال رسمی نیست. به همین دلیل سال آبی عمدتاً مشتمل بر دو سال بیان می‌شود؛ از فصل پاییز(یکم مهرماه) سال جاری شروع شده و تا اواخر تابستان(31شهریور) سال بعد ادامه دارد.

با مقایسه سال آبی  95-96 با 96-97 در می یابیم که میانگین بارش در استان یزد با رشد منفی 16 درصدی از 82/5 میلیمتر به 1/69 میلیمتر کاهش یافته است. این کاهش اسفناک بارش به جز در شهرستان های میبد، اردکان و اشکذر، در سایر شهرستان ها مشهود است به نحوی که شهرستان بافق از 8/88 به 5/68 ، بهاباد از 2/103 به 1/86 ، مهریز از 7/78 به 3/60 ، خاتم از 9/168 به 54 ، ابرکوه از 8/84 به 9/57 و تفت از 113 میلی متر به 4/102 میلی متر تنزل یافته است.

شاخص میانگین بلند مدت شهرستان یزد نیز هرچند در مقایسه سال آبی  95-96 با 96-97 با رشد 4 درصدی مواجه بوده است اما این تغییرات نسبت به میانگین بلند مدت 17 درصد کاهش یافته است. شهرستان میبد نیز در این دو سال ابی هرچند بارش ها در آن 33 درصد افزایش یافته است اما در میانگین بلند مدت با کاهش یک درصدی مواجه بوده است. شهرستان اردکان هم از 37 درصد افزایش بارندگی خود در این سال های آبی نتوانست رشد منفی 19 درصدی خود را توجیه کند و بیش از پیش شرمنده شهروندان خود شد. شهرستان اشکذر نیز از این مهم مستثنی نبود و رشد 17 درصدی در بارش سال های آبی مذکور نتوانست کاهش 25 درصدی بارش خود در میانگین بلند مدت را جبران کند؛ بنابراین این 4 شهرستان مذکور نیز در جمع شهرستان هایی قرار می گیرند که خطر افزایش خشکسالی به جد آن ها را تهدید می کند.

 تلخ است که بدانید میانگین بلند مدت سال آبی تا 15/5/97 در استان یزد 5/96 میلیمتر عنوان شده که این تغییرات نسبت به سال آبی قبل با 16 درصد کاهش مواجه شده است و در مقایسه با میانگین بلند مدت مشابه مجموعا بارش استان یزد را به صورت میانگین با کاهش تاسف بار 28 درصدی روبرو ساخته است.

بی شک استان یزد سال های سختی را در پیش رو دارد اما به نظر می رسد در این بین شهرستان خاتم کار دشوارتری نسبت به سایر شهرستان ها خواهد داشت و کشاورزی این شهرستان که با کاهش 60 درصدی بارش نسبت به میانگین بلند مدت مواجه شده است را به نفس زدن خواهد انداخت.

باغات شهرستان تفت نیز که سایه خشکسالی مدت ها بر آن ها سایه افکنده است باید همچنان با کم آبی بسازند و این باغشهر را زنده نگه دارند.

اما شهرستان میبد هرچند همانطور که اشاره شد درگیر خشکسالی می باشد اما وضعیت نسبی آن نسبت به سایر شهرستان ها مطلوب تر می باشد و در سال های اخیر وضعیت سال آبی بهتری را نسبت به شهرستان همسایه و مجاور خود، اردکان، سپری کرده است و البته می کند.

شهرستان یزد هم به عنوان کم بارش ترین شهرستان یزد همچنان تشنه تر می شود و شهروندان تشنه این شهر که با کمبود اب شرب در حال دست و پنجه نرم کردن می باشند را بیش از پیش نا امید کرده است.

مردم استان یزد در سالانه تنها چند ساعت می توانند شاهد عاشقانه های اسمان و زمین باشند و با حرارت سوزان خورشید انس بیشتری دارند.

کودکان یزدی با پدران خود پذیرفته اند که کارکرد باران های کوتاه یزد تنها برای آلوده کردن خودروهایی است که به تازگی به کارواش رفته اند. آن ها می دانند هرچندسال یک باری که این شهر رخت سفید بر سر نهد باید در کلاس های خود حضور نیابند تا از لغزش و سرمای بی رحم برف در امان بمانند و دچار اسیب نشوند؛ خود را درگیر آدمک های برفی دروغین نکنند و ساعات بیشتری را در دنیای واقعی اطراف خود سپری کنند تا برف ها آب شوند.

اینجا یزد است با همه حقایق تلخ ابی اش و مردمانی که این روزها با صرفه جویی جدی آب می کوشند تا در کویر تشنه لب نمانند.

 

 

 

 

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار