رییس سازمان برنامه و بودجه خوزستان خبر داد:
رییس سازمان برنامه و بودجه خوزستان با بیان اینکه نرخ بیکاری و وضعیت جوی از دلایل اصلی مهاجرت از خوزستان است و بیشتر مهاجران خوزستان را نخبگان تشکیل می‌دهند، گفت: پیش نویس طرحی برای کنترل مهاجرت آماده شده که نیازمند حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور است.
کد خبر: ۶۳۳۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 23 July 2018

امید حاجتی در جلسه شورای برنامه ریزی استان که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان از نظر مساحت ۳.۹ و از نظر جمعیت ۵.۹ درصد کشور را دارد. اما رتبه دوم درآمد ناخالص داخلی با نفت و چهارم درآمد بدون نفت را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در خوزستان به شدت با آن مواجه هستیم نرخ بیکاری است که از متوسط کشور بالاتر است. این نرخ در کشور ۱۲.۶ و در خوزستان ۱۴.۳ و در برخی شهرستان‌ها که بالاترین آن مسجدسلیمان است به ۲۲.۷ می‌رسد.

رییس سازمان برنامه و بودجه خوزستان با بیان اینکه مساحت و جمعیت خوزستان با ۶ استان کشور برابر است، عنوان کرد: عمده شهرستان‌های خوزستان نرخ بیکاری بالاتر از کشور دارند.

حاجتی با اشاره بازدیدهای انجام شده از بافت‌های فرسوده خوزستان، گفت: خوزستان از نظر سکونتگاه‌های غیررسمی و همچنین بافت‌های فرسوده رتبه دوم را دارد و حدود ۵۵ درصد جمعیت حاشیه نشینان هستند. چهار شهر اهواز،‌ مسجدسلیمان، ماهشهر و آبادان نیمی از بافت فرسوده استان خوزستان را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: ۵۷ درصد واحدهای مسکونی خوزستان دارای اسکلت ناایمن هستند و خوزستان از این لحاظ رتبه هفتم را در کشور دارد که نیاز به توجه دارد. با توجه به جایگاه خوزستان در حاشیه نشینی، انتظار داریم مبلغ ۲۰ میلیارد تومان در اعتبارات هزینه‌ای برای جابجایی مناطقی که به شدت در خطر ریزش قرار دارند، اختصاص یابد.

رییس سازمان برنامه و بودجه خوزستان عنوان کرد: مهاجرت سرمایه انسانی از موضوعاتی است که به شدت خوزستان را رنج می‌دهد و بر اساس سرشماری ۹۵ مهاجر فرست‌ترین استان کشور هستیم و خالص مهاجرت خوزستان منفی ۷۹ هزار نفر است.

حاجتی ادامه داد: از دلایل اصلی این مسائل نرخ بیکاری و وضعیت جوی استان خوزستان است و بیشتر مهاجران خوزستان را نخبگان تشکیل می‌دهند. پیش نویس طرحی را برای کنترل مهاجرت آماده کرده‌ایم که نیازمند حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار