مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام گفت: به دلیل خشکسالی های اخیر ایلام رتبه اول خشکیدگی درختان بلوط در کشور را دارد.
کد خبر: ۶۲۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۰ 16 July 2015

به گزارش تابناک ایلام ،رضا احمدی گفت: استان ایلام با ۶۴۰ هزار هکتار جنگل که ۹۰ درصد درختان این استان را بلوط تشکیل می دهد، به عنوان یکی از استانهای مهم در حوزه  منابع طبیعی در کشور محسوب می شود.

وی افزود: ۹۵ گونه درخت و درختچه در ایلام شناسایی شده است که ۹۰ درصد آن را درختان بلوط، شش درصد پسته وحشی (بنه) و بقیه را گونه های مختلط تشکیل داده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام بیان داشت: یکی از مهمتین معضلاتی که طی سالهای اخیر در استان ایلام اتفاق افتاده بحث خشک شدن درختان بلوط بوده و هم اکنون بیش از ۵۹ هزار هکتار درختان بلوط استان به طور ۱۰۰ درصد خشک شده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به این حجم بالای تخریب و خشکیدگی درختان بلوط با برنامه ریزی دقیق اقدام به احیا و توسعه مناطق جنگلی استان شده است، گفت: ۱۷۱ هزار هکتار از مجموع ۶۴۱ هزار هکتار جنگل این استان در کانون های بحرانی قرار دارند.

احمدی عنوان کرد: در مجموع  ۵۷۷ هزار هکتار از زمین های طبیعی ایلام در معرض آلودگی های ناشی از خشکیدگی است که در مقایسه با دیگر استان های زاگرس نشین سهم استان بیشتر است.

وی به عوامل خشک شدن درختان بلوط استان اشاره کرد و گفت: ریزگردها، بیماری، کاهش بارش ها، افزایش دما، وجود دام و چرای بیش از اندازه در مراتع طبیعی و سمپاشی مزارع با استفاده از سم های شیمیایی از عوامل های خشکیدن درختان بلوط است.

این مسئول از چهار طرح ملی و عمده برای جلوگیری از خشکیدگی درختان بلوط در این استان خبر داد و گفت: این طرح‌ها شامل طرح جامع پیشگیری، کنترل و مقابله با خشکیدگی جنگل‌های بلوط، طرح ملی صیانت از جنگل‌های ناحیه رویشی زاگرس و جنوب، طرح ملی احیا و بازسازی عرصه‌های منابع طبیعی و طرح استانی توسعه فضای سبز است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار