مردان بزرگ هم در دوران زندگی و حیات و هم پس از آن ثمرات نیکو از خود بر جای می گذارند ، مرحوم دکتر احمد خردمند، متخصص گوش و حلق و بینی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با دو اقدام انسان دوستانه در این راه سهمی بسزا داشت.
کد خبر: ۶۱۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶ 13 July 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:بر اساس وصیت این استاد دانشگاه همه هزینه های برگزاری مراسم ختم که بالغ بر 300 میلیون ریال شده به احداث بیمارستان سرطان شناسی جنوب کشوردرشیراز اختصاص یافت و مهمتر از آن ، این مرحوم که سالها دردانشکده پزشکی شیراز تدریس کرده است بر اساس وصیتش پیکرش به بخش تشریح این دانشکده اهدا شده است .

مراسم تشییع دکتر احمد خردمند،استاد فقید دانشکده پزشکی شیراز همزمان با سالروز شهادت مولای متقیان از آستانه حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز به سمت دانشکده پزشکی انجام شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، دکتر محمد باقر خسروی ، رئیس دانشکده پزشکی شیراز این اقدام مرحوم خردمند را بزرگ و شایسته دانست و گفت :انسان های بزرگ تصمیمات بزرگ می گیرند و دکتر خردمند ، نخستین پزشک استان فارس بود که اقدام به اهدای جسد نمود.

وی با بیان اینکه دکتر خردمند از اولین گروه پزشکان گوش و حلق و بینی بود که تا پایان حیات ، به خدمت به خلق مشغول بود افزود:یکی از نکات مهم این اقدام، پذیرش خانواده آن مرحوم در خصوص وصیت پدرشان بود وجامعه ما به افراد این چنینی نیاز دارد تا به واسطه این عمل نیک ، امکان ارتقای سطح دانش پزشکی فراهم شود .

دکتر خسروی بیان کرد : انفاق از نظر جان و مال کار بزرگی است که در آموزه های دینی ما نیز به آن توصیه شده و اهدای جسد ، کار نیکی است که به از خودگذشتگی نیاز دارد .

رییس دانشکده پزشکی شیراز اظهار داشت : دانشکده پزشکی شیراز بر خود وظیفه می داند این اقدام را ارج نهاده و افرادی چون دکتر خردمند را به عنوان الگو معرفی نماید.

دکتر طاهره طلایی ، مدیرگروه بخش آناتومی دانشکده پزشکی شیراز نیز با اشاره به اهمیت برجسته اقدام دکتر خردمند در اهدای پیکر خود ، گفت :اقدام آن مرحوم بسیار شجاعانه و بزرگ بوده که گام موثری در توسعه دانش پزشکی برای نسل های آتی خواهد بود .

وی با بیان اینکه علم تشریح با بررسی ساختار طبیعی بدن انسان مرتبط است ، ادامه داد : پزشکان برای شناخت بیماری باید ابتدا ساختار طبیعی بدن را بشناسند که این امر به کمک کلاس های تشریح در دوران تحصیل پزشکی فراهم می شود تا به واسطه آن روش معاینه و جراحی را بیاموزند ، همچنین امکان ابداع روش های جدید جراحی ایجاد شود .

دکتر طلایی از پایین بودن قابل توجه سرانه جسد برای بخش تشریح در ایران خبر داده و افزود : افراد علاقمند به انجام این اقدام انسان دوستانه ، می توانند تقاضای خود را به شکل قانونی ثبت کنند و در صورت مرگ این افراد ، تمامی اقدامات شرعی و اسلامی برای آنان انجام می شود .

دکتر طلایی خاطرنشان کرد : مشارکت در این اقدام نفعی غیر مستقیم به گسترش علم پزشکی برای نسل های آینده است .

دکتر ابراهیم خردمند ، فرزند ارشد مرحوم خردمند نیز که خود از پزشکان متخصص جراح فارس است با تشریح ویژگی های شخصیتی دکتر احمد خردمند گفت :پدرم مردی مهربان و خوش ذوق بود که این ویژگی های اخلاقی ، در مشی شغلی او نیز نمود یافته بود .

وی اظهار داشت : او همواره بدون چشمداشت مالی ، به بیماران خدمت می کرد و به استطاعت مالی آنان برای پرداخت هزینه ، توجه داشت، اگر بیمار نیازمندی به او مراجعه می نمود بدون دریافت هزینه اقدامات درمانی او را انجام می داد .

فرزند مرحوم خردمند در رابطه با اقدام پدر ، تصریح کرد : این وصیت طبق آنچه که خود آن مرحوم از زمان دانشجویی در نظر داشت ، پیش از مرگشان مطرح شد و اگر چه ابتدا برای من و خانواده پذیرش آن دشوار بود اما با درک ابعاد بزرگ این اقدام و احترام به خواسته پدر، نسبت به اهدای پیکر او اقدام نمودیم.

دکتر ابراهیم خردمند اضافه کرد : پدرم از همان دوران طفولیت ما ، نسبت به گذشت و ایثار به همنوعان ، تاکید داشت و این نگاه او در وصیت بزرگش تبلور یافت .

وی افزود : هم چنین پدرم قبل از مرگ نسبت به اهدای 30 میلیون تومان بابت هزینه های مراسم ختم خود برای ساخت بیمارستان سرطان جنوب کشور اقدام نموده بود که مطابق خواسته آن مرحوم اقدام می شود .

مرحوم دکتر احمد خردمند ، در سال 1312 هجری شمسی در شهرستان نی ریز استان فارس متولد شده، تحصیلات آن مرحوم در شهر شیراز گذشت و برای دوره پزشکی عمومی وارد دانشگاه شیراز شد، ادامه دوران تحصیلی دکتر خردمند برای دوره تخصصی در دانشگاه شهید بهشتی ادامه یافت .

آن مرحوم پس از سال ها خدمت صادقانه در عرصه پزشکی کشور به عنوان یکی از نخستین گروه پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی فارس در سن 82 سالگی در شیراز دار فانی را واع گفت و به دیدار حق شتافت .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار