تابناک ایلام آمده است تا به خبرهایی که درسایتهای خبری به آن پرداخته نشده ویا بدلایل ملاحظات یاوابستگی سیاسی مورد توجه قرارنگرفته اند را درقالب "بسته خبری وِیژه تابناک ایلام "به مخاطبین خود تقدیم نمایددراین بسته :درایلام تنها چه گفتن مهم است نه چگونه گفتن/خطای عمل درپیاده رو طالقانی/قدرت الدوله های ایلام درپرقو/از طرح استیل دره شهرچه خبر؟/گلایه کم کاریها به مسئولین هم رسیده است!/نسل سوم آسیبهای اجتماعی درایلام
کد خبر: ۶۱۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳ 13 July 2015
رسانه های خبری هرکدام به فراخور  توان خبری یاوابستگی سیاسی اشان خبرهای متعددی از گوشه وکناراستان رابرای استفاده مخاطبین خود منتشر می کنند ،بعضی خبرهایی را برجسته می کنند وبه سرعت در سایتها وخبرگزاریهای استان نقل قول می شوند،اما هستند خبرهایی که شاید سایتها وررسانه های خبری براحتی از کنار آن می گذرند واین خبرهابا وجود اهمیت شان درمیان چرخهای گذر زمان وفراوانی اخبار گم می شوند ،تابناک ایلام آمده است تا به  خبرهایی که درسایتهای خبری به آن پرداخته نشده ویا بدلایل ملاحظات یاوابستگی سیاسی مورد توجه قرارنگرفته اند را درقالب "بسته خبری وِیژه تابناک ایلام "به مخاطبین خود تقدیم نماید:
درایلام تنها چه گفتن مهم است نه چگونه گفتن!
بوریس پاسترناک می گفت: این روزها نیستند که به اعمال وجاهت می دهند، بلکه مناسبت های تقویمی از آدم ها جان می گیرند.

امروز «روز قلم» است. درباره ارزش قلم آنقدر حرف های تکراری زده شده که در قیاس با بی عملی اش چنان تضاد تاسفباری ایجاد کرده که به نظر روشنگران دیگر حرف زدن درباره آن کافی است.

در این روز برخی مراسم برگزار می شود، اصحاب قلم مورد تفقد قرار می گیرند، مثل همین مطلب، یادداشت هایی برای رسانه های جمعی فرستاده می شود و خلاصه یک روز، درمیان روزهای فراوان سال مسئولان یادشان می افتد که اگر نبود این قلم آنچه آنان به کار می گرفتند هرگز به چشم نمی آمد.اگر قلمی در کار نبود نه کتاب آسمانی باقی می ماند و نه حافظی در کار بود که وقت گرفتاری دستی برای گره گشایی به سراغش برود.

همه می دانند مشکلات و کمبودها کجاست و همه هم می دانند چطور می شود آنها را برطرف کرد اما همانطور که عزم سیاسی لازمه حل مناقشه هسته ای ایران است، عزمی فرهنگی باید در کار باشد تا اصحاب قلم را راضی نگه دارد. شاید بد نباشد بدانید که در ایالات متحده بودجه فرهنگی و هزینه فرهنگ و رسانه ۸۰۰ برابر ایران است.

در واقع بودجه نیمی از یکی از ایالت های آمریکا با کل بودجه فرهنگی ایران برابری می کند و این به جز هزینه ای است که سالانه از طریق هالیوود در جیب فرهنگیان آمریکا می رود. در ایلام  برخلاف کمیّت رسانه ای با مشکلی جدی به نام کیفیت مواجهیم. مشکلی که به ما می گوید در اینجا تنها "چه گفتن” مهم است نه "چگونه گفتن”.

قلم در ایلام  ابزاری برای تهیه رپرتاژ آگهی برای رسانه هاست و حتی در برخی از موارد دیده شده است که از آن برای امتیازگیری یعنی دقیقا برخلاف ذاتش استفاده شده است. هرچند اینگونه استفاده از قلم تنها محدود به ایران نمی شود و در همه دنیا رواج دارد، اما استعمال آن در ایران با توجه به پیشینه آزادی خواهانه اش مایه تاسف است. هرچه فکر کردیم که چه چیزی درباره این روز بنویسیم که مسئولان ندانند چیزی به ذهنمان نرسید. تنها می توان گفت لطفا قلممان را قلم نکنید، مابقی پیشکش!

تنها می توان گفت لطفا در مقابل نقدهای سازنده جبهه تهاجمی نگیرید. تنها می توان گفت کار در ایلام  به جایی رسیده که نویسندگی دیگر نه تنها یک شغل نیست، بلکه آرام آرام دارد به فراموشی سپرده می شود. تا زمانی که روش ها، پیش فرض ها و برنامه ریزی های فرهنگی ما در ایلام  دچار تغییری بنیادین نشود، هیچ امیدی به آینده نیست.

با این احوالات اگر همه روزهای سال هم به نام قلم مزین شود بازهم آبی از آب تکان نخواهد خورد.

به یاد داشته باشیم که چه آزادی ها که با قلم به دست آمد، چه ظلماتی که با قلم به روشنایی بدل شد و چه پیچیدگی ها و جهل ها که با قلم به سادگی و معرفت بدل گشت. تنها اگر لحظه ای به اهمیت آنچه قلم خوانده می شود فکر کنیم، شاید راه و روشمان را در برخورد با اصحاب قلم تغییر دهیم.         آفتاب ایلام*

خطای عمل درپیاده رو طالقانی

این روز ها زمزمه اجرای طرح پیاده راه خیابان طالقانی ایلام ، عملی است که تصمییم گیرندگان آن در برابر خطای عمل تسلیم گردیده اند. و اقدام به عملی می کنند .که صدمات جبران ناپذیری بر ترافیک لاینحل ایلام  وارد خواهد کرد. ترافیک ایلام سالهاست در مرحله آزمون و خطااست در زمانیکه معاونت وقت عمرانی استانداری دکتری ترافیک داشت و درآن زمان که معاونت بعدی گروه مطالعاتی  را مامور ترافیک و بررسی راه کار حل آن نمود .و میلیون ها تومان (۱۲۰ میلیون تومان ) هزینه مطالعه بی نتیجه نمود و در برابر مخالفین طرح مطالعاتی موفقیت مطالعات در بندر عباس را از نتیجه موفقیت گروه بیان داشت. و نتیجه آن یکطرفه کردن بعضی خیابانها و سرازیر نمودن حجم سنگین ترافیک به مرکز شهر شد. و به رغم مخالفت راهنمایی و رانندگی وقت متاسفانه  طرح اجرا گردید. وآثار زیانبار آن را امروز شاهدیم تا وقتیکه شهردار وقت سودای نمایندگی و نشستن بر صندلی سبز بهارستان را در سر داشت و ایستگا ه های اتوبوس شبانه در خیابات تختی مستقر کرد و نظر کارشناسان کف خیابان را نادیده گرفت و برای اسم درآوردن  و فعال به نظر رسیدن آن را اجرایی و بعد از مدتی شبانه و با شرمساری از هزینه انجام شده آنان را جمع آوری و بعنوان نخاله به بیرون شهر انتقال دادو کسی تا کنون نپرسید که ؟ این همه آزمون و خطا چیست ؟ و چرا؟ و کسی هم روشنگری نکرد و همه گفتن ببینیم چه میشود . تا امروز که طرح جدیدی در حال شکل گرفتن است آنهم بنام پیاده راه که این طرح در صورت اجرا سرنوشت طرح های گذشته را در پی دارد و بطور حتم روزی نه چندان دور مجدد باید آنچه ساخته شده است را تخریب و روز از نو روزی از نو را شاهد باشیم . موافقان این طرح و اصرار کنندگان بر اجرا که برای فعال نشان دادن خود چنین طرحی را اجرا می کنند دچار خطای عمل در ترافیک ایلام شده اندو به نظریه کارشناسان بی توجه چرا که ؟ در اجرای این طرح نظر پلیس راهور نیز مستند بر آنچه در سایت های خبری بوده مخالفت بر آن است . طرح پیاده راه در شهر ایلام ایلام را در کلاف سر در گم ترافیک غوطه ور خواهد کرد و بطور یقین چیزی عبث و بیهوده و صرفا هزینه پرتی است که دامن شهرداری را خواهد گرفت . پیشنهاد میگردد در چنین وضعیتی استاندار محترم استان راسا وارد عمل شود و از اجرای این طرح ناموفق جلو گیری نماید و از استراتژی « صیر کنیم ببینیم چه میشود » را به فراموشی بسپارد. با قاطعیت به قضاوت بنشیند و اجرای طرح را به تعویق و یا لغو نماید.و با بانیان اجرای پیاده راه طالقانی ایلام این گفته بلز پاسکال را تاکید می نمایم « تمام مشکلات بشر ریشه  در ناتوانی او در آرام و تنها نشستن در یک اتاق دارد» پس شورای ترافیک استان و شهرستان ایلام چه بهتر که آرام بنشیند و از خطای عمل بپرهیزد و بر مشکلات ایلام نیفزاید هرچند که تماشا کردن و صبر کردن برایشان شکنجه است اما بدانند که بقول سردار قاعد رحمتی فرمانده وقت انتظامی استان ایلام در مخالفت با اجرای طرح یک طرفه شدن خیابانهای ایلام که فرمودند: به آقایان بگویید : ترافیک مانند جوی آبی است که کشاورز وقتی میخواهد آبیاری زمین را انجام دهد آب را هدایت تا از راس زمین به پایین زمین برسد و نمی آید که آب را وسط زمین جمع نماید. اما این آقایان به این زبان ساده هم آن روز قانع نشدند و اقدامی کردند الان خودشان در اجرای آن مانده اند . پیاد راه طالقانی نیز چنین است . خواهید دید.

قدرت الدوله های ایلام درپرقو

آفتاب ایلام نوشت

گویند وقتی عبداله‌ بن طاهر به مجلس نشسته بود، یکی از بزرگ‌زادگان غزنین درآمده، دعا کرد و گفت: مرا بر امیر حق است. عبداله پرسید: آن حقوق کدام است؟ گفت: در بغداد هر روز از درِ خانه‌ی من می‌گذشتی و من راهِ گذار تو را آب می‌زدم تا گَرد بر امیر ننشیند. [عبداله] پرسید: اکنون از ما چه طمع داری؟ گفت: امارت ابیورد را به من بده تا صد هزار درم به جهت خود استخراج نمایم. عبداله گفت: امارت ابیورد را به تو دادم… و فی‌الحال منشور ایالت آن ناحیه را به نام او قلمی فرمود… (زینه‌المجالس) عجیب این است که پسرش محمد متوجه این بخشش‌های نابه جا شده بود و پس از آن که از یعقوب شکست خورد، مشهور است از او پرسیدند که سبب زوال دولت شما چه شد؟ گفت: «شرب شبانگاه و خواب صباح و تفویض منصب‌های عالی به غیر اهل.» (روضة‌الانوار)

این گمان، که در جامعه‌ی امروزی دیگر خبری از برخی اخلاقیات درباری نیست و همه چیز بر اصول و منطق است، گمان نادرستی است و اتفاقاً می‌توان گفت گاه در این زمینه از دربار پادشاهان قاجار هم پیشی گرفته‌ایم و نشانه‌های این سبقت، آشکار است. کافی است در همین استان ایلام  خودمان در جلسات رسمی استاندار با مدیران دولتی حضور داشته باشی و رفتار "ملیجک‌مأبانه‌” و حال‌به هم زن برخی مدیران را با چشم‌های خود ببینی و با گوش‌های خود بشنوی که از مدح و ثنا هم کمی آن‌طرف‌تر می‌رود.

فقط همین مانده که دوباره اصطلاحاتی چون: «سَروَرم!» و «قبله‌ی عالم به سلامت باد!» دوباره جان تازه‌ای گرفته و تفویض القاب درباری هم در دستور کار قرار بگیرد و «قدرت‌الدوله»ها در شکل و شمایل جدیدشان رونمایی شوند؛ چنانچه عده‌ای در همین راستا به استاندار پیشین استان، لقب «امیرکبیر ایلام» دادند که به دنبال آن، کِیفی عمیق او را در خود فرا گرفت و نتوانست آثار این کِیفور شدن را در چهره‌ی خود پنهان سازد و برق چشمانش به همراهی لبخندی که لب‌هایش قادر به پنهان ساختن‌اش نبود، او را تا عرش اعلا بالا بُرد.

البته نباید از این مهم چشم پوشید که دلیل ظهور و بروز چنین رفتارهایی، ساختار خودِ دولت‌هاست. یعنی اگر اشخاص بدانند که "تملق” و "چاپلوسی” نقشی در روی کار آمدن و دوام مدیریت‌شان نخواهد داشت، هرگز با آبروی خودشان بازی نخواهند کرد و از این روش‌ها استفاده نخواهند کرد.
چند سال پیش از قول برخی خبرگزاری‌ها، در دیدار نمایندگان مجلس با رهبر معظم، وقتی یکی از نمایندگان جنوب کشور از مدح رهبری کوتاه نمی‌‌آید و با صدای بلند ارادت‌اش را به ایشان نشان می‌دهد، با واکنش تند معظم‌له مواجه می‌شود که: «این صحبت‌ها من را شرمنده می‌كند و هم به ضرر من است و هم به ضرر گوینده. این‌جور تعبیرات كمكی به پیشرفت كار نمی‌كند.» (سایت رجانیوز/ يكشنبه ۸ خرداد  ۹۰).

در واقع اگر استاندار محترم ایلام نیز در جلساتی که با مدیران دولتی دارد، یک بار برخوردی از نوع برخوردی که عالی‌ترین مقام کشور (رهبری) داشت، داشته باشد، "پاچه‌خواری” در استان مجال بروز و ظهور نخواهد یافت و مدیرانِ متملق درخواهند یافت که باید به گونه‌ی دیگری و در عملکرد کاری‌شان خود را نشان دهند و از این نمد هرگز کلاهی نصیب‌شان نخواهد شد.

با نگاهی به گذشته‌های نه‌چندان دور می‌توان دریافت که انتخاب مدیران اگرچه همواره می‌توانسته تحت تأثیر سفارشات و رایزنی‌های آدم‌های بانفوذِ دستگاهِ حاکم باشد، اما به گونه‌ای نبوده که فردی بدون تخصص در جایگاهی قرار بگیرد؛ بلکه روال این گونه بوده که در بین آدم‌هایی که همگی دارای تخصص در زمینه‌ای خاص بوده‌اند، کسی انتخاب می‌شده که به اصطلاح پشت‌اش به جایی در ساختار قدرت گرم بوده است. از این رو بسیار پیش می‌آمد که اشخاص، به دلیل این که احتمال موفقیت‌شان را در مسوولیت پیشنهادی کم می‌دیدند، از پذیرش آن امتناع می‌کردند و حتی در صورت پذیرش مسوولیت نیز اگر در می‌یافتند آنچنان که باید و شاید – به هر دلیل- قادر به ایفای نقش خود در حد قابل‌ قبول نیستند، استعفا می‌دادند و کنار می‌کشیدند.

حالا اما، دست‌ به‌ آمارسازی مدیرانِ متملق هم خوب شده و همواره چیزهایی برای ارائه به بالادست‌های‌شان دارند و البته خودِ بالادست‌ها هم می‌دانند که ساختگی است، اما انگار اراده‌ای برای سخت‌گیری بر آن‌ها نیست و همواره در پذیرش این قبیل عملکردها با اغماض برخورد می‌نمایند.
همین چند وقت پیش بود که یکی از مدیران دستگاه‌های استان که می‌داند با گذشت بیش از چند سال از زمان مدیریت‌اش هیچ اتفاق مثبت خاصی در حوزه‌ی کاری‌اش رخ نداده، از طریق رؤسای زیرمجموعه‌هایش در شهرستان‌ها، پرونده‌ی پُرباری از "تقدیرنامه” و "خدا خیرت‌بدهد‌نامه” از واحدهای اقتصادی جمع و جور کرد بلکه برای خود زیرِ پایی سفت نماید.
حکایت بنرهایی است که همواره بر در و دیوار ظاهر می‌شوند و دو جزء: "انتصاب شایسته” و "جمعی از اهالی” پای ثابت متن همه‌ی آن‌هاست.
سؤال این جاست که چرا باید هنوز معیار سنجش عملکرد مناسب مدیران و تداوم فعالیت‌شان دست زدن به چنین اقداماتی باشد؟ شاید هنوز باشند کسانی که به چنین رفتارهایی باور دارند و دست‌مایه‌شان قرار می‌دهند، اما تکلیف و تدبیر استاندار ایلام در برخورد با چنین پدیده‌هایی چیست؟ خطر این جاست که وقتی استاندار یا هر مقام بالادست دیگری، با چنین شیوه‌های قرون‌ وسطایی با اغماض برخورد نماید، توهم محبوبیت و کارایی در کالبد چنین مدیرانی فرو می‌رود و دیگر از دست "جن‌گیر”ها و "رمال‌”های مشاور دولت گذشته هم کاری ساخته نیست و چند صباح دیگر همین مدیرانِ "صدآفرینی!” مدعی وزارت می‌شوند.

واقعیت این است که با تغییر برخی ساختارها و الگوهای رایج و ضروری در جامعه، عقب‌گرد قابل‌ توجهی در زمینه‌ی تفویض مسئولیت‌ها داشته‌ایم که حتی بدون بررسی بیشتر، می‌توان آن را از جمله دلایل پس‌رفت این روزهای جامعه برشمرد. اوج این رفتارهای بی‌ضابطه در دو دولت احمدی‌نژاد بود که قاعده بر این استوار شد که: هر کس می‌تواند در هر جایگاهی قرار بگیرد و منشأ اثر باشد، اگر آن‌ها بخواهند و بگمارند.
بر اساس این قاعده‌ی غلط بود که یک مسوول ورزشی می‌توانست وزیر نفت هم بشود و آب هم از آب تکان نخورد. در واقع کلِ ساختار به گونه‌ای طراحی شده بود که بر اساس آن قرار نبود هیچ اتفاق مثبتی بیفتد؛ از این رو هر کس می‌توانست در هر جایگاهی باشد و تفاوتی میان اکثر آدم‌ها (مدیران) از حیث تخصص و تجربه و تناسب نبود؛ همچنان‌ که جایگاه‌ها (مسوولیت‌ها) با هم تفاوتی نداشتند. نتایج این نوع تفکر و آن ساختارِ بی‌ساختار را امروز می‌توانیم در ابعاد مختلف ببینیم و البته عبرت بگیریم.

انتظار می‌رفت با روی کار آمدن دولتی که شعارش «تدبیر و امید» است، رفته‌رفته این ساختارهای غلط از بین رفته و دوباره "ضابطه” جای "رابطه” را بگیرد که متأسفانه هنوز این اتفاق آنچنان که باید و شاید نیفتاده است.

ازطرح استیل کرد دره شهرچه خبر؟

به گزارش تابناک ایلام،شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام دارای مشکلات مهمی در بحث اشتغال به دلیل نبود صنایع بزرگ است که طی چند سال اخیر تلاشهای مهمی برای ایجاد واحدهای تولیدی در شهرستان شده است.

این شهرستان هم اکنون به لحاظ صنعتی یکی از مهمترین قطبهای صنعت استان ایلام به شمار می رود، هرچند به طور کلی وضع تولید و صنعت در استان ایلام بسیار ضعیف بوده و در این استان خبری واحدهای صنعتی بزرگ نیست.

یکی از طرحهای مهمی که در شهرستان دره شهر طی سالهای گذشته آغاز شد طرح استیل کرد برای تولید تسمه خودرو بوده که این طرح متاسفانه فراز و نشیب های بسیار زیادی داشته و هر روز یک وعده برای بهره برداری از آن تعیین می شود.

مجموع سرمایه مورد نیاز این طرح افزون بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است و برای تأمین سرمایه ثابت مورد نیاز ۲۳ میلیون یورو تسهیلات ارزی با عاملیت بانک صنعت و معدن از محل صندوق توسعه ملی مصوب و گشایش اعتبار شده است.

 در صورت بهره برداری از این شرکت، علاوه بر اشتغالزایی برای ۲۴۰ نفر به صورت مستقیم، سالانه ۹ هزار تن تسمه بافته شده مورد مصرف در صنایع لاستیک خودرو تولید و عرضه می شود.

خیرالله گراوند فرماندار شهرستان دره شهر در این ارتباط گفت: شهرستان دره شهر در زمینه صنعتی و ایجاد واحدهای تولیدی یکی از مستعدترین شهرستانهای استان ایلام است که نیازمند سرمایه گذاری است.

وی بیان داشت: در حال حاضر شرایط لازم برای سرمایه گذاری در طرحهای بزرگ در شهرستان انجام شده و با توجه به ظرفیتهای شهرستان از توجیه مناسبی نیز برخوردار است.

فرماندار شهرستان دره شهر با اشاره به اینکه در حال حاضر کارخانه ترشی و خیارشور شهرستان دره شهر در سطح کشور نمونه است، گفت: کارخانه پلی اتیلن، بسکویت و کلوچه، کارخانه ایزوگام و تولید دستمال کاغذی در سطح شهرستان درحال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک کارخانه استیل کرد که تسمه انواع خودروها را تامین می کند به بهره برداری خواهد رسید.

این مسئول اظهار داشت: شرکت استیل کرد دره شهر در زمینی با گستره پنج هکتار و با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی در شهرک صنعتی این شهرستان در حال اجرا است.

وی بیان داشت: طبق بررسی های به عمل آمده با برنامه ریزی و هماهنگی های بین بخشی زیرساختهای مورد نیاز فراهم و طرح در هفته دولت به بهره برداری می رسد.

گراوند با اشاره به اینکه شهرک صنعتی شهرستان یکی از شهرکهای فعال استان است، افزود: خوشبختانه تاکنون زیر ساختهای مورد نیاز برای احداث طرح فراهم شده اما خدمات بیشتری براساس نیاز مصرف خط تولید ضروری است تا این طرح صنعتی در موعد پیش بینی شده بدون مشکل به بهره برداری کامل برسد.

شهرستان دره شهر با یک هزار و ۴۸۰ كیلومترمربع وسعت و ۶۰ هزار نفرجمعیت درغرب كشور واقع شده و یكی از شهرهای كوهپایه كبیركوه از سلسله جبال زاگرس است.

دره شهر دارای آثار باستانی مثل آتشكده دره شهر، پل گاومیشان، شكارگاه بهرام چوبین، شهرباستانی مهرگانكده(مهرجانقذق)، دربند و تنگ كافرای بدره و...است.


کاربه جایی رسیده است که مسئولین هم گلایه دارند!

امید علی سبزی فرماندار دهلران روز شنبه در نشست بررسی وضعیت مخابرات و زیر ساخت ها در این شهرستان که با حضور نماینده مردم شهرهای حوزه جنوبی استان ایلام در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: با توجه به وسعت و پراکندگی و 220 مرز مشترک شهرستان با کشور عراق، می طلبد در خصوص تقویت آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت در روستاها و بخش ها و پوشش مناسب در مسیرهای ارتباطی شهرستان چاره اندیشی شود.

وی با اشاره به عدم آنتن دهی تلفن همراه و سرعت پایین اینترنت در برخی روستاهای شهرستان افزود: باید تلاش کنیم با برنامه ریزی دقیق و مناسب، مشکلات مربوط به این روستاها بر طرف شود.

سبزی ضرورت ایجاد سایت تلفن همراه در برخی مناطق شهری و روستایی شهرستان را خواستار شد و گفت: مشکل آنتن دهی تلفن همراه در مرز و ارتقای دیتای اینترنت در بخش های شهرستان نیازمند توجه جدی است.

وی همچنین واگذاری تلفن ثابت در برخی مناطق شهر دهلران، توسعه فیبرنوری در بخش سراب میمه و استقرار سایت BTS یادمان شرهانی، امامزاده ابراهیم قتال و بیمارستان شهدای دهلران از دیگر مواردی اعلام کرد که باید از سوی متولیان امر پیگیری شوند.

وی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری گفت: تقویت زیرساخت های مخابرات، اینترنت و آنتن دهی تلفن همراه در بخش ها و روستاهای شهرستان از ضروریاتی است که باید از هم اکنون برنامه ریزی لازم در این خصوص انجام شود.

رفع مشکلات تلفن همراه اول در شهرهای موسیان و میمه با افزایش دکل BTS در این دو شهر، احصای اطلاعات روستاهای بالای 100 خانوار جهت پوشش تلفن همراه اول، تعویض چهار کیلومتر فیبر هوایی آسیب دیده میان ملکشاهی و شهر میمه، ارتباط دهی تلفن ثابت و پوشش همراه اول در روستای بیات، برطرف کردن مشکل پوشش همراه اول در روستاهای علی آباد کوچک و بزرگ از دیگر درخواست هایی بود که توسط فرماندار دهلران مطرح شدند.

نماینده مردم شهرهای حوزه جنوب استان ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: رفع مشکلات ارتباطات در این مناطق از مواردی است که باید بطور جد دنبال شود.

علی محمد احمدی افزود: بر اساس واقعیت های میدانی دسترسی مردم حوزه جنوب به ارتباطات ضعیف است و باید این روند از سوی مسوولان مربوطه اصلاح گردد.

مدیر عامل شرکت مخابرات استان ایلام نیز در این نشست از افزایش 120 درصدی پهنای باند اینترنت در استان خبر داد و افزود: بزودی نسل سوم شبکه تلفن همراه یا 3G در شهرستان دهلران راه اندازی می شود.

حشمت اسدی با اشاره به اینکه 27 سایت BTS در شهرستان دهلران فعال است، تاکید کرد: هم اینک 97 درصد جمعیت شهرستان تحت پوشش این سایت ها هستند.

وی با اشاره به مشکل عدم پوشش شبکه تلفن همراه در برخی روستاهای این شهرستان گفت: درصدد هستیم تا سایت موسیان و میمه را با افزایش ارتفاع دکل های موجود برطرف کنیم که با انجام این کار مشکلی در حوزه جاده ای و بافت شهری نخواهیم داشت.

اسدی همچنین با اشاره به قطعی اینترنت در بخش پهله و سراب میمه افزود: بدلیل بالا بودن هزینه انتقال فیبر نوری از شهرستان ملکشاهی تا بخش میمه و زرین آباد و نبود اعتبار لازم، به ناچار این فیبر نوری از مسیر هوایی منتقل شده که حدود چهار کیلومتر از این مسیر بدلیل وجود مفصل های متعدد، موجب قطع اینترنت این مناطق می شود که درصددیم تا با نصب کابل یک پارچه این مشکل را بر طرف کنیم.

مدیر عامل شرکت مخابرات استان ایلام اظهار کرد: برای حل دایمی مشکل اینترنت در بخش میمه و زرین آباد اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال نیاز است که با توجه به اینکه شرکت مخابرات یک بنگاه اقتصادی درآمد و هزینه است و در داخل استان از لحاظ منابع مالی با مشکل مواجه هستیم از طریق وزیر ارتباطات بدنبال جذب این اعتبار هستیم.

اسدی گفت: با توجه به احتمال برگزاری انتخابات الکترونیکی در کشور و استان ایلام، هیچ مشکلی برای برگزاری انتخابات در این استان وجود ندارد و اگر هم مناطقی با مشکل آنتن دهی مواجه هستند امکان سرویس دهی بصورت آفلاین وجود دارد.

نسل سوم آسیبهای اجتماعی درایلام

مدیرکل دفتراموراجتماعی استانداری در نشست خصصصی تحلیل وضعیت آسیب های اجتماعی استان اظهار داشت :آسیب های اجتماعی استان ایلام هم به لحاظ کمی و هم به‌لحاظ کیفی افزایش پیدا کرد؛ و مشکلات اجتماعی از جمله اعتیاد، خشونت ،فقر حاشیه نشینی و...  طی سالیان گذشته افزایش داشته است.

 علی  مهرعلی زاده افزود:   در روند بروز آسیب‌های اجتماعی تغییراتی کمی و کیفی دیده می شود که این امر مداخله در بحث آسیب‌های اجتماعی را سخت‌تر می‌کند.

وی،   از جمله‌ی این تغییرات را پیچیده‌تر شدن علل و عوامل آسیب‌های اجتماعی و ریزومیک شدن  آنها اعلام کرد.

مدیرکل دفتراموراجتماعی افزود بابررسی سیر تحول آسیب های اجتماعی در استان به‌رغم استثنائاتی که همواره  وجود داشته است، می توان تجربه  و حیات آسیب های اجتماعی استان ایلام را در قالب سه نسل مورد توجه  قرار داد.

وی ادامه داد: نسل اول آسیب های اجتماعی استان  که زمان آن به قبل از دوران سازندگی  بر‌می‌گردد که جامعه‌ی شهری و درحال توسعه  آن‌چنان در استان ایلام شکل نگرفته بود.

وی، از جمله  ویژگی‌های آسیب های  اجتماعی در این دوره را  تنوع محدود آسیب ها، محلی بودن آسیب ها  برشمرد و گفت : در این دوره  اغلب  آسیب ها مردانه اند وسهم بسیار ناچیزی از آسیب ها  زنان بوده است.

  مدیرکل دفترامور اجتماعی استانداری ایلام  با اشاره به اینکه دراین نسل از آسیب ها  ارتباط فعال و جدی بین آسیب های اجتماعی وجود ندارد (بدین معنی که آسیب های  اجتماعی به یکدیگر پیوند نخورده‌اند، یعنی این که ما معتاد داریم نه معتاد سارق)  اظهار داشت:   قابل توضیح بودن علل وقوع آسیب ها با غریزه صیانت نفس یا اختلال روانی و ضعف بنیه اعتقادی از دیگر ویژگی های آسیب های اجتماعی دراین نسل است .

 مهرعلی زاده نسل دوم آسیب های اجتماعی استان  را آسیب هایی برشمرد که با تحولات سریع فرهنگی و اقتصادی و افزایش ارتباطات و دامنه آگاهی و همچنین رشد شهرنشینی در  دهه‌ی هفتاد تا اواسط دهه هشتاد شکل گرفته اند و ویژگی های  از جمله   گسترش فضای جغرافیایی آسیب های اجتماعی و صرفا مختصاتی مردانه نداشتند و  پیوندهای دو یا حداکثر سه حلقهای بین آنها وجود داشت (برای مثال فرد حاشیه نشین و مهاجر معتاد به خرید و فروش مواد نیز روی آورده بود یا سرقت می کرد.

  وی،  از علل وقوع این نسل از آسیب های اجتماعی در مقایسه با نسل قبلی علاوه بر علل فردی، به علل اجتماعی و فرهنگی، مثل افزایش تحرک طبقاتی و اجتماعی، اشاره کرد.

مدیرکل دفتراموراجتماعی  افزود :در دوران دولت های نهم و دهم  با بی ثباتی دایمی در عرصه اقتصادی و مدیریتی خدشه دار شدن اخلاق عمومی و فرسایش سرمایه اجتماعی  این وضعیت تحول دیگری پیدا کرد و باعث پیچیده‌تر شدن مسائل اجتماعی استان شد.

به تعبیر مهرعلی زاده مشخصات نسل سوم آسیب های  اجتماعی  استان عبارتند از:  پیوند بین مشکلات اجتماعی چند حلقهای شد.مشکلات اغلب به صورت جمعی و گروهی نمودار شدند (برای مثال طلاق و اعتیاد و خودکشی و دیگرآزاری به یکدیگر پیوند خوردند). و در چنین شرایطی ست که میبینیم مداخله بسیار پیچیده و مشکل می‌شود.در این دوره است که سهم زنان از مشکلات اجتماعی به شکل بروز زنان سرپرست خانوار _تحصیل کرده و بیکار و ..... افزایش پیدا می کند

مهرعلی زاده مدیرکل دفتراموراجتماعی در این نشست تخصصی خاطر نشان کرد: آنچه که امروز با آن مواجه هستیم، وضعیتی  بسیار مشکل و پیچیده است. چراکه آن‌قدر در این سال‌ها با آزمون و خطا با مشکلات اجتماعی برخورد شده است که آثار و عوارض آن وضعیت را بدتر کرده است. و امروز در نسل سوم با سیستم هوشمند آسیب های اجتماعی مواجه ایم

وی افزود: نوک کوه یخ آسیب های اجتماعی نمایان شده است. واقعیات نشان می‌دهد که در سیستم هوشمند آسیب های اجتماعی نرخ آسیب های اجتماعی کیفی از قبیل سرد شدن کانون خانواده روابط فرازناشویی و افزایش تعاملات سرد در سطح جامعه_ بی تفاوتی اجتماعی و ....  افزایش پیدا کرده است و این آسیب ها به مدد تهاجمات جنگ نرم  کانونهاو مراکز حیاتی جامعه خصوصا خانواده  را هدف قرار گرفته اند و ،در پی آنند تا ریشه های حیات جامعه را بخشکانند

مهرعلی زاده  در بحث راهکارها  بیان داشت دولت تدبیر و امید و به تبع آن مدیریت ارشد استان در حوزه اجتماعی برای تحقق سلامت اجتماعی الزاماتی را برای خود تعریف کرده است و اعتقاد  دولت براین است  تابا فعالیت در چارچوب این الزامات  در دستیابی به هدف امیدوار بود .

مدیرکل دفترامور اجتماعی در پایان گفت: الزام اساسی اول بهره گیری از مشارکت نهادمند شهروندان و  مشارکت‌محور بودن برنامه­ ها است .دولت‌ تدبیر و امید برای پیشگیری کاهش و  کنترل معضلات اجتماعی به سمت به همکاری گرفتن مردم، به عنوان یک شهروند، گام برمی‌دارند،  الزام اساسی دوم واقع بینی  و پرهیز از کار سطحی سلیقه ای و صوری و پراکنده با اتخاذ رویکرد علمی و برخورد سیستمی و ساختاری با آسیب های اجتماعی ست


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار