مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گفت: روزانه 4.5 میلیون تن نایلکس تجدیدپذیر از نوع مواد اولیه گیاهی در میادین سطح شهر تهران توزیع می شود.
کد خبر: ۶۰۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶ 12 July 2015
سید احمد صفوی روزیکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز بدون نایلکس با اشاره به اینکه ماهیانه نمونه ای از محصولات تولیدی هر شرکت برای راستی آزمایی خاصیت زیست تخریب پذیری به آزمایشگاه های معتبر ارسال می شود افزود: توزیع این میزان نایلون در سطح پایتخت با هدف رعایت و حفظ محیط زیست و سلامت شهروندان صورت گرفته است.

وی گفت: اگر هر خانواده تهرانی در هر هفته یک نایلکس کمتر مصرف کند 816 میلیون کاهش مصرف در این زمینه خواهیم داشت.

صفوی با بیان اینکه در جهان روزانه 2.5 تریلیون نایلکس مصرف می شود گفت: ایران نیز در مصرف نایلکس جزو 10 کشور نخست در جهان است.

وی با بیان زیان های زیست محیطی ناشی از مصرف بی رویه مواد پلیمری و اینکه حداقل یکصد سال زمان صرف تجزیه نایلکس در طبیعت می شود خاطرنشان کرد: به همین سبب موجب انباشت پلاستیک در طبیعت فراهم می شود و ضمن نابودی محیط زیست، سلامت انسان نیز به خطر می افتاد.

صفوی با بیان اینکه روز نمادین بدون نایلکس حساسیت جامعه را نسبت به مضرات و مشکلات پلیمر بالا می برد خاطر نشان کرد: فرهنگ سازی در این زمینه بسیار مهم است و باید به شهروندان اطلاع رسانی کافی شود.

وی افزود: از سال 1389 تغییر الگو مصرف برای تولید نایلکس تجزیه پذیر در سازمان میادین میوه و تره بار آغاز شد و 21 تیر ماه روز بدون نایلکس انتخاب شد.

صفوی با بیان اینکه امسال برای این روز شعار 'پلاستیک کمتر، زمین پاک تر و سلامت بیشتر' در نظر گرفته شده است افزود: با همکاری سازمان های مختلف به هفته بدون نایلکس تبدیل شده است تا فرصت برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی لازم باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه در این هفته پاکت های کاغذی و کیسه های پارچه ای در میان شهروندان توزیع می شود تاکید کرد: باید هزینه های این تغییر الگو را پرداخت کنیم و شهرداری نیز فرهنگ سازی لازم را انجام دهد.

وی تاکید کرد: در این هفته 10 هزار پاکت کاغذی و 10 هزار کیسه پارچه ای تولید و آماده برای مصرف در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

در این جلسه علی محمد شاعری رییس ستاد محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه دو میلیون تن مواد پلاستیکی در سطح کشور به مصرف می رسد گفت: از این میزان 600 هزار تن ظروف پلاستیکی و 200 هزار تن کیسه های پلاستیکی در سطح کشور استفاده می شود و سهم هر شهروند تهرانی به طور روزانه استفاده از یک کیسه پلاستیکی تعیین شده است.

وی با بیان اینکه برای کاهش مصرف کیسه ها پلیمری نیازمند سه گام هستیم افزود: در اولین گام باید گرایش شهروندان به مصرف کیسه های پلاستیکی را کاهش دهیم که نیازمند یک فرهنگ سازی مستمر است و در گام دوم باید برای مصرف نایلکس ها مالیات بیشتری در نظر بگیریم و در گام سوم مواد جایگزین را تولید و در اختیار مردم قرار دهیم.

شاعری علت اصلی استفاده از نایلکس با پایه پلیمری را فراوانی وجود مواد نفتی در کشور دانست و تصریح کرد: تولید مواد پلاستیکی با پایه نفتی ارزانتر است به همین دلیل تولیدکنندگان راغب به تولید آن هستند که برهمین اساس شاهد سبک زندگی غلط در مصرف پلاستیک در کشور هستیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار