تابناک: جدا از مزیت‌ها و معایب اقتصادی این کار این قراضه‌ها اغلب از کشورهای جنگ‌زده منطقه که هنوز رابطه اقتصادی با ایران دارند، راهی این دو کارخانه می‌شود.
کد خبر: ۶۰۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹ 12 July 2015
به گزارش تابناک اصفهان، حادثه انفجار در کنورتور کارخانه ذوب آهن را می توان بعد از حادثه سقوط کارگران از ساختمانی در حال ساخت در خیابان قائمیه را دومین و بدترین حادثه کارگری در استان اصفهان دانست.

حوادثی که قطعا سهوی اما به علت سهل انگاری مجموعه‌ رخ می‌دهد و خسارات ناشی از آن متاسفانه همواره آسیب پذیرترین بخش مجموعه یعنی کارگران را هدف خود قرار می دهد.

گرچه در قانون کار مواردی برای حمایت از کارگران و احقاق حقوق آنها در نظر گرفته شده است اما خسارت جانی به کارگرانی که در این حادثه و حوادث مشابه آن کشته می شوند با هیچ هزینه و خسارت مالی قابل جبران نیست.

در این حادثه، نه فقط سه کارگر بلکه سه خانواده دچار خسارت غیرمالی شد.البته سه کارگر دیگر هم که حدود 40 تا 50 درصد، دچار سوختگی شدند، مبتلا به خسارت های مالی و غیرمالی شده اند.

گرچه هنوز علت دقیق این حادثه مشخص نشده و امروز یک تیم بررسی از تهران متشکل از معاون روابط کار، مشاور ارشد روابط کار و مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و دو بازرس کار برای بررسی این حادثه به اصفهان وارد شده اند اما به طور کلی، نقش عدم رعایت نکات ایمنی در این مسئله همچون ماجرای سقوط کارگران، مشهود است.

به گفته مسئولان ذوب آهن تمام اقدامات ایمنی رعایت شده بود اما در نهایت اینگونه مسائل در چنین محل هایی ناگزیر است.

حتی یکی از مسئولان روابط عمومی ذوب آهن از وقوع حادثه ای مشابه در این کارخانه در حدود دو سال پیش خبر داده بود.

البته یکی دیگر از نکات این ماجرا، نوع موادی بود که در حین ذوب حادثه آفرین شده بود چراکه این حادثه در کنورتور ذوب قراضه های آهن رخ داده است و همین موضوع خود می تواندب ه عاملی بالقوه برای رخداد هرگونه حادثه ای به شمار رود.

ذوب آهن و فولاد مبارکه در سال های اخیر به دلیل تحریم ها و افزایش نرخ شمش، خرید قراضه های آهن برای تامین مواد اولیه خود را در دستور کار قرار داده اند و اتفاقا این کار سبب سودآوری بسیاری از شرکت های فعال در زمینه خرید و فروش قراضه در اصفهان شده است.

جدا از مزیت‌ها و معایب اقتصادی این کار که در این مجال قصد پرداخت به آن وجود ندارد، این قراضه‌ها اغلب از کشورهای جنگ زده منطقه که هنوز رابطه اقتصادی با ایران دارند، راهی این دو کارخانه می شود و از نظر اقتصادی هم صرفه بسیاری برای آنها دارد.

اما از این واقعیت هم نباید چشم پوشید که قراضه های وارد شده از کشورهای جنگ زده اغلب حاوی برخی تکه‌های تسلیحات جنگی از جمله خمپاره اند که ریختن آنها در یک دیگ ذوب آهن بدون بررسی و جداسازی، می تواند حوادثی مشابه آنچه در ذوب آهن اصفهان سه نفر را به کام مرگ کشاند، را به بار آورد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار