معاون حقوقی رییس جمهوری در دولت یازدهم گفت: با خروج آمریکا از برجام نه تنها هیچ اتفاقی برای ایران نمی افتد بلکه تکلیف خود را بهتر می دانیم.
کد خبر: ۶۰۰۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴ 05 May 2018

به گزارش تابناک : الهام امین زاده روز شنبه درباره خروج آمریکا از برجام افزود: زمانی که یک توافق دو یا چند جانبه بین چند کشور به امضا می رسد چند حالت می توان برای آن متصور بود. یکی از این مراحل پایبندی طرفین یک توافق و انجام تعهدات مربوط به آن است.
وی یادآور شد: از حالت های دیگر می توان به انجام تعهدات از سوی یک طرف اشاره کرد و همچنین انجام ندادن تعهدات از سوی طرفین است که باعث انحلال یا خاتمه توافق می شود.
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در برجام طرف ایرانی به تعهدات خود پایبند بوده و آن را انجام داده است اما طرف آمریکایی از پایبندی به تعهدات خود از جمله داشتن حسن نیت و تضمین رفتار در تجارت آزاد بین المللی سرباز زد و مدام از تحریم و تهدید استفاده می کند.
امین زاده خاطرنشان کرد: در توافق نامه های بین المللی، بیشترین آسیب زمانی رخ می دهد که یک از طرفین بخواهد با تهدید به خروج به حیات آن ادامه دهد.
وی ادامه داد: ترامپ و آمریکا هم با مشی تهدید و ایجاد ترس خروج از برجام، باعث به تعلیق درآوردن سایر توافق ها یا هر نوع معامله بین المللی شده اند.
وی افزود: به نظر می رسد با توجه به سودی که از این تهدید و پا در هوا نگهداشتن برجام نصیب آنها می شود، این بازی آمریکا همچنان ادامه خواهد داشت.
دستیار پیشین رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی با یادآوری این که توافق برجام نه اجرا می شود و نه خاتمه می یابد، یادآور شد: در یک سال اخیر این معلق نگهداشتن بیشترین آسیب را به توافق برجام زده است.
امین زاده به سخنان وزیر امور خارجه ایران و رییس سازمان انرژی اتمی درمورد از سرگیری غنی سازی در صورت خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: اگر برجام خاتمه پیدا کند وضعیت جمهوری اسلامی ایران متفاوت خواهد بود و ما می توانیم فعالیت های هسته ای خود را دوباره از سر بگیریم.
وی افزود: با توجه به اینکه طرف ایرانی به تعهدات خود پایبند بوده و آن را انجام داده است، بنابراین طرف مقابل هم باید نسبت به انجام تعهدات خود در برجام تمکین کند.
وی ادامه داد: طرف آمریکایی می گوید به برجام اعتقادی ندارد و طرف های اروپایی هم برای اجرای این توافقنامه از جانب آمریکا احساس نگرانی می کنند و این بدترین حالت برای یک توافق بین المللی است.
معاون پیشین رییس جمهوری با بیان این که مسئولان دیپلماسی خارجی کشور سناریوهای مختلفی را آماده کرده اند، گفت: متاسفانه آمریکایی ها با تهدید خروج از برجام مانع از انجام این سناریوها می شوند و از طرفی این عمل فعالیت های تجاری و بین المللی ایران را مختل می کند.
امین زاده بیان کرد: استراتژیست های آمریکا این را به خوبی دریافته اند که اگر ایران را به همین شکل نگهدارند می توانند به جمهوری اسلامی آسیب جدی وارد کنند.
وی تصریح کرد: با خروج آمریکا از برجام نه تنها هیچ اتفاقی نخواهد افتاد بلکه این توافق یک سره خواهد شد و ما تکلیف خود را بهتر می دانیم.
وی با یادآوری پیشرفت های علمی و فناوری ایران در زمینه هسته ای خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها به جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک حوزه تمدنی و توانمند در امور اقتصادی و علمی نگاه می کنند. 
استاد دانشگاه تهران یادآور شد: ایران در حوزه انرژی حرف های زیادی برای گفتن دارد و در حوزه هوا - فضا پیشرفت های خوبی دارشته ولی متاسفانه این وضعیت مبهم و بلاتکلیف، نگران کننده است.
وی با بیان اینکه بهتر است تکلیف برجام در 22 اردیبهشت مشخص شود، تصریح کرد: این امر با توجه به مولفه هایی همچون وجود دمکراسی، موقعیت ژئو پلتیک، قابلیت های عملی و حوزه تمدنی ایران به سود ما خواهد بود و ما از آن استقبال می کنیم.
معاون حقوقی رییس جمهوری در دولت یازدهم تصریح کرد: از این امر هیچ ترسی نداریم و یکسره شدن آن به صلاح کشور است.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار