روزنامه تلگراف بامداد پنجشنبه گزارش داد ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس دستور حرکت زیردریایی‌های این کشور  را تا محدوده عملیاتی جهت حمله موشکی به سوریه صادر کرده است.  مطابق این گزارش حمله به سوریه ممکن است از پنجشنبه شب به بعد آغاز شود. در همین حال روزنامه ایندیپندنت هم گزارش داده نخست‌وزیر انگلیس خواستار نشست فوری کابینه برای بحث درباره حمله به سوریه شده است. 

«ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد کشورش آماده است حتی بدون مجوز پارلمان به عملیات نظامی آمریکا علیه سوریه بپیوندد. پیشتر رسانه‌های انگلیسی گزارش داده بودند لندن پیوستن به آمریکا برای انجام این عملیات را به دریافت شواهد بیشتر درباره حمله شیمیایی ادعایی در منطقه «دوما»، واقع در غوطه شرقی مشروط کرده بود.

در همین حال، مجله «لوفیگارو» گزارش داده فرماندهان نظامی ارتش فرانسه گزینه‌های ممکن برای اقدام نظامی علیه سوریه را آماده ارائه به «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور این کشور کرده‌اند. 

رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام‌های وزارت دفاع این کشور برخی از گزینه‌ها برای اقدام نظامی در سوریه را تشریح کرده‌اند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال و نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های پنتاگون مدعی شده‌اند گزینه‌های اقدام نظامی آمریکا در سوریه احتمالاً عملیات‌های هوایی که بیش از یک روز طول می‌کشد را شامل شوند. 

گزینه‌های دیگر مواردی مانند انجام حملاتی به قصد از کار انداختن «توانمندی‌های شیمیایی» دولت سوریه را شامل می‌شود، اما عزل بشار اسد، رئیس‌‌جمهور سوریه از قدرت در دستور کار نیست. 

توییت بازی ترامپ برای راه اندازی جنگ

سفیر روسیه در لبنان روز چهارشنبه به واشنگتن هشدار داد تمام موشک‌هایی که به سمت سوریه شلیک شوند، سرنگون و مبدا شلیک نیز هدف قرار داده خواهد شد. ترامپ در پاسخ در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «روسیه ادعا کرده که هر موشکی و تمام موشک‌هایی که به سمت سوریه شلیک شود را ساقط می‌کند. آماده باش روسیه، چراکه آن‌ها (موشک‌ها) دارند می‌آیند؛ زیبا، جدید و هوشمند.!»

شبکه سی.ان.ان گزارش داد که اعلام دونالد ترامپ مبنی بر اینکه موشک های «خوب، تازه و هوشمند» به سوریه شلیک می شود، بسیاری از مشاوران وی را غافلگیر کرده است.

«باب کورکر» سناتور جمهوریخواه از ایالت تنسی که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده دارد، ارزش توییت ترامپ را زیر سوال برد و هشدار داد که لفاظی های ترامپ می تواند بحران جاری را به یک مساله ژئوپولتیک تبدیل کند. وی که اخیرا خواستار حمله نظامی به سوریه شده بود، در این باره گفت: تنها چیزی که من را نگران می کند این است که این اتفاق نیفتاد. زیرا چیزهای زیادی اعلام شده که بعدا هرگز اتفاق نیفتاده است.

کورکر مدعی شد که اگر آمریکا اقداماتی را که گفته بود، انجام می داد، «قبل از آنکه روس ها، ایرانی ها و سوری ها برای آن آماده شوند، ما در موضع بهتری می بودیم». وی افزود: اینکه ما اعلام می کنیم که چه کاری می خواهیم انجام دهیم و متاسفانه این ما را در موقعیتی قرار می دهد که ممکن است یک مناقشه بزرگ تر ایجاد کند.

سی‌ان‌ان:آمریکا شواهد موثقی درباره نقش دمشق در حمله شیمیایی ندارد

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» بامداد شنبه با اشاره به آماده شدن کشورهای غربی برای اقدام نظامی علیه سوریه به بهانه حمله شیمیایی ادعایی در منطقه «دوما» نوشته نه آمریکا و نه متحدانش نتوانسته‌اند مدارک موثقی درباره نقش دمشق در این حمله ادعایی ارائه کنند. 

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نوشته است: «با آنکه ترامپ به صراحت گفته تصور می‌کند دولت سوریه مسئول این حمله بوده، ناظران کماکان برای دسترسی به محل وقوع حادثه تلاش می‌کنند، ضمن آنکه نه آمریکا و نه متحدانش قادر به ارائه شواهد محکمه‌پسند درباره مقصر بودن [دولت بشار اسد] نبوده‌اند. اندکی قبل‌تر جیمز متیس در جمع خبرنگاران گفت آمریکا هنوز در حال ارزیابی اطلاعات در خصوص مقصر بودن یا نبودن دولت بشار اسد در این حمله است.»

ادعاها علیه دمشق در حالی مطرح می‌شوند که دولت سوریه در سال 2013 با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرد.

پوتین به نتانیاهو هشدار داد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به نخست وزیر رژیم صهیونیستی هشدار داد که از اقدامات بی ثبات کننده در منطقه پرهیز کند. به گزارش خبرگزاری روسی تاس، کرملین در بیانیه ای اعلام کرد: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس با ولادیمیر پوتین تماس گرفت.

در ادامه این بیانیه آمده است: دو طرف در مورد مساله سوریه از جمله در پی حمله اخیر نیروی هوایی رژیم صهیونیسی به پایگاه هوایی تیفور در استان حمص سوریه صحبت کردند.

بنابراین بیانیه، «ولادیمیر پوتین تاکید کرد که احترام به حاکمیت سوریه دارای اهمیتی بنیادین است.» وی «بر پرهیز از هرگونه اقدامی که باعث بی ثباتی بیشتر وضعیت سوریه و ایجاد تهدید علیه امنیت آن کشور می شود، تاکید کرد.»/الف