«دونالد ترامپ» خود را میانجی مناسبی برای اجرای صلح در خاورمیانه می داند اما سیاست های رئیس جمهوری آمریکا، به فلسطینی ها و جهانیان اثبات کرد وی فردی بی طرف نیست و نمی تواند گامی را برای صلح بردارد.
کد خبر: ۵۷۵۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ 07 March 2018

به گزارش تابناک : «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی که برای سخنرانی در جمع گروه های صهیونیست ایالات متحده به واشنگتن سفر کرده است. در واشنگتن به دیدار «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور رفت. 
براساس تحلیل رسانه های جهان مهمترین محور گفت وگوهای دوطرف موضوع صلح با فلسطینی ها است. رئیس جمهوری آمریکا روابط واشنگتن و تل آویو را در بهترین شرایط در طول سال های گذشته دانست. وی حتی به دعوت رسمی نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای شرکت در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در بیت المقدس واکنش مثبتی نشان داد و از امکان حضور خود در این مراسم سخن گفت.
گفته می شود مراسم انتقال رسمی سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس در ماه مه 2018 (اواخر اردیبهشت 97 ) همزمان با هفتادمین سال تأسیس دولت صهیونیستی در فلسطین برگزار می شود. 

** ایران؛ نگرانی دو رهبر پرحاشیه 
دیدار ترامپ و نتانیاهو در کاخ سفید به شدت تحت تاثیر مسائل مربوط به فرایند صلح در خاورمیانه قرار داشت. رئیس جمهور آمریکا از زمان ورود به اتاق بیضی شکل کاخ سفید، خود را نسبت به دستیابی به صلح امیدوار نشان داد و به گونه ای رفتار کرد گویی تنها فردی است که می تواند آشتی میان فلسطینی ها و صهیونیست ها را برقرار کند. 
«دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو به خوبی اطلاع دارند که در کشورهای خود و در عرصه بین المللی با چالش های بسیار بزرگی روبرو هستند». این همان نکته ای بود که تارنمای شبکه خبری «سی.ان.ان» به آن اشاره داشت و افزود: نتانیاهو بزرگترین پشتیبان ترامپ در عرصه بین المللی است. این حمایت به ویژه در مورد انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس بیش از دیگر مسائل به چشم می خورد. دل مشغولی بزرگ دیگر برای هر دو رهبر، ایران است که آن ها را در یک جبهه قرار داده است. 
جالب اینجاست که ترامپ و نتانیاهو هر دو با برخی مسائل حاشیه ای و شخصی، مشکلات مربوط به کارکنان نزدیک خود و رسوایی های اخلاقی و خانوادگی روبرو هستند. این مسائل به شدت از سوی رسانه ها دنبال می شود و آینده هر دوی آن ها به ویژه نتانیاهو را مبهم ساخته است. هر دو رهبر با مشکلات عمیقی در زمینه نزدیکان و حلقه مشاوران درجه یک خود روبرو هستند. در چند ماه اخیر همسر نتانیاهو، داماد و برخی مشاوران نزدیک ترامپ درگیر بزرگترین اتهام ها شده اند. 
ممکن است نتانیاهو به واسطه رسوایی های اخیر و اتهام رشوه زندانی شود. در مورد ترامپ نیز تحقیقات ادامه می یابد و باید تا زمان اعلام نظر و قضاوت در مورد آن صبر کرد. 
با این حال ترامپ و نتانیاهو برای به حاشیه بردن سیاست های غلط خاورمیانه ای خود بهانه تکراری دشمنی با ایران را از یاد نبردند. سیاست ضد ایرانی ترامپ و مخالفت آشکار وی با برجام بر کسی پوشیده نیست. نتانیاهو نیز همچون وی در کاخ سفید به رسانه ها گفت که از نگاه تل آویو بزرگترین چالش پیش روی وی و ترامپ، ایران است. 
به نوشته سی.ان.ان، این واقعیتی است که همه احزاب و گروه های چپ و راست در تل آویو به دنبال لابی علیه ایران هستند. با همین هدف بود که «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا هم در جمع لابی صهیونیستی در آمریکا، ادعاهای مورد نظر صهیونیست ها را در مورد افزایش قدرت و نفوذ ایران در خاورمیانه تکرار کرد و اظهار داشت: آمریکا اجازه نمی دهد شکست داعش در منطقه به یک پیروزی برای ایران تبدیل شود. 

** انتقال سفارت و افسانه بیطرفی ترامپ 
مهمترین موضوع خاورمیانه ای برای واشنگتن فرایند صلح در منطقه است. با همه ادعاهایی که ترامپ دارد اما اکنون آینده صلح میان در اراضی اشغالی مبهم تر از هر زمان دیگر شده است. 
از نگاه برخی تحلیلگران موضوع مهم در فرایند صلح در خاورمیانه این است که کدام یک از دو طرف پیشقدم می شوند و چه چیزی را بر عرضه دارند. 
سی.ان ان. نوشت: سیاست های اسرائیل بدون دردسر در حال انجام است و حتی اگر نتانیاهو برکنار شود حزب وی رهبر دیگری را انتخاب و همان مسیر را دنبال می کند. به همین دلیل از هم اکنون باید آینده فرایند صلح را شکست خورده دانست زیرا حزب نتانیاهو به طور کلی بیشتر از نخست وزیر با راه حل تشکیل دو دولت مخالف است. میانه روها یا چپگراها در تل آویو هم این ابتکار را تنها در حد حرف دنبال می کنند. 
اما نکته اینجاست که فرایند صلح در خاورمیانه تنها به تل آویو متکی نیست بلکه واشنگتن نیز نقش مهمی را در آن دارد. کاخ سفید باید راهی را بر کشاندن فلسطینی ها به میز مذاکره پیدا کند. این در حالی است که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکنون تمایل صریحی را برای امضای توافق صلح نشان نداده است. 
تارنمای نشریه کانادایی «گلاب اند میل» در مورد آینده طرح صلح در خاورمیانه نوشت: ده ها سال است که دیدار رهبران آمریکا و اسرائیل زیر سایه یک موضوع قرار دارد و آن هم توافق صلح در خاورمیانه است. این دو رهبر از پایان دادن اشغال سرزمین فلسطین سخن می گویند رهبران فلسطینی هم تصریح می کنند برای امنیت کشور یهودی حاضر هستند تضمین بدهند ولی اتفاقی نمی افتد.
تحلیلگر این نشریه اعتقاد دارد: اشغالگری کرانه باختری بیش از 50 سال طول کشیده اما در دوره اخیر میزان خشونت ها به مرز خطرناکی رسیده است. با اینکه همه در مورد صلح سخن می گویند اما حداقل 10 سال است که در یک نقطه ایستاده ایم. 
ترامپ در ظاهر نشان می دهد مصمم است تا به این تنش پایان دهد و صلحی را میان دو طرف ایجاد کند. وی به همین منظور به داماد خود ماموریت داده است.اما به باور تحلیلگران، هنوز هیچ فردی در کاخ سفید نمی داند ترامپ و دامادش چه چیزی را در سر دارند و به چه صورتی به دنبال رسیدن به صلح هستند. بحث چالشی که در چند ماه اخیر مطرح شد این است که فلسطینی ها شرق بیت المقدس را پایتخت خود می دانند و انتقال سفارت آمریکا به این شهر را تجاوزی آشکار به حق خود می دانند. از نگاه آن ها این اقدام کاخ سفید، نقش سنتی ایالات متحده در میانجی گری برای این منازعه را بی اعتبار ساخته است. به ویژه آنکه تصمیم گرفته شد این انتقال در «روز نکبت» و همزمان با هفتادمین سال ایجاد این رژیم صورت بگیرد. 
روزنامه «نیویورک تایمز» اعتقاد دارد ترامپ امیدوار است بازیگری بی طرف در فرایند طولانی منازعه در خاورمیانه باشد. وی در دوره رقابت های انتخاباتی قول داد که صلح را اجرایی می کند. اما با فرا رسیدن دومین سال از ریاست جمهوری، تصور بیطرفی ترامپ از بین رفته است. 
«قسان خطیب» از مذاکره کنندگان پیشین فلسطینی اعتقاد دارد وقتی فلسطینی ها این حجم از ارتباط نزدیک و بسیار خطرناک نتانیاهو و ترامپ را می بینند و هنگامی که سیاست های کاخ سفید را در حمایت از تل آویو شاهد هستند، آینده ای را برای اجرای صلح متصور نخواهند بود.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار