تابناک: پس از اجرای طرح حذف زیرمیزی از بخش پزشکی برخی از جامعه پزشکی اصفهان از جمله جراحان به ویژه در قسمت زیبایی، از انجام عمل های جراحی که از مدت ها پیش نیز تاریخ عمل بیمار خود را مشخص کرده بودند، امتناع می کنند.
کد خبر: ۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷ 17 February 2015
به گزارش تابناک، همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور و اجرایی شدن آن در استان اصفهان، طرح ساماندهی تعرفه ها در بخشهای مختلف پزشکی نیز از سوی وزارت بهداشت به اجرا گذاشته شد. همچنین با این طرح، حذف زیرمیزی از بخش پزشکی که طی سال های متمادی یکی از مشکلات سد راه مردم برای درمان و از دغدغه های مسئولان پزشکی کشور بود، نیز رنگ اجرا به خود گرفت.

در گام سوم طرح تحول نظام سلامت، از حدود شش ماه پیش طرح حذف زیرمیزی از بخش پزشکی عملیاتی شد به گونه ای که وزارت بهداشت به صورت جدی پس از سالها در دولت تدبیر و امید این طرح را به اجرا گذاشت و به قول مسئولان پزشکی کشور با قاطعیت نیز پای این طرح ایستادند.

حذف زیرمیزی از بخش پزشکی گرچه روند رو به پیشرفتی را در بخش درمان نوید می داد و از مشکلاتی که بیماران و همراهان آنها با آن مواجه اند کاست. چراکه یکی از دغدغه های اصلی بیماران در روند درمان، معضل هزینه های سنگین است.

با اجرای طرح تحول نظام سلامت و اختصاص بیمه سلامت به تمامی مردم ایران، بخشی از این هزینه ها از دوش بیماران برداشته شد اما بخش دیگری هنوز در قسمت عمل های جراحی که هزینه های سرسام آوری را نیز به بیمار تحمیل می کرد، باقی مانده بود که از اوایل سال جاری زمزمه های اجرای آن به گوش رسید و در نهایت در همان ابتدای سال هم به منصه عملیاتی شدن گذاشته شد.

گرچه حذف زیرمیزی از بخش پزشکی یکی از بزرگترین دستاوردها در بخش سلامت و درمان در دولت بود، اما دست اندازهایی که حالا بخشی از جامعه پس از عملیاتی شدن این طرح با آن مواجه شده است، کمی از شیرینی دستاوردهای دولت در بخش سلامت کاسته است. چراکه برخی از جراحان به ویژه در بخش زیبایی ماه هاست که در اصفهان زیر بار عمل جراحی نمی روند.

بیمارانی که در بخش عمل های زیبایی تا پیش از اجرای طرح حذف زیرمیزی ها مراجعه کرده بودند اکنون که برای عمل خود به پزشک رجوع می کنند، با امتناع پزشک برای انجام عمل جراحی مواجه می شوند.

این اقدام بیشتر هم از سوی جراحان زبردست اصفهان در بخش زیبایی صورت گرفته است و بیماران اکنون با نوعی سردرگمی روبرو شده اند.

بیشتر شکایات مردمی در این زمینه هم از سوی بیماران عمل بینی است، که شاید بخشی از آنها صرفا به جهت زیبایی هم به پزشک مراجعه نکرده باشند و قسمتی از عمل جراحی آنها جنبه درمانی نیز داشته باشد اما با این وجود همچنان جراحان زیر بار عمل جراحی نمی روند.

این رفتار برخی پزشکان یا می تواند به نشانه اعتراض به اجرای طرح حذف زیرمیزی، باشد یا به گونه ای با این نوع برخورد به دنبال خسته کردن بیمار خود و اجبار وی به پرداخت هزینه های اضافه بر تعرفه قانونی در این بخش هاست.موضوعی که واکاوی آن وظیفه دستگاه های نظارتی در بخش پزشکی است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار