رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: میزان جذب تسهیلات بخش مکانیزاسیون کشاورزی این استان ظرف سالهای 1392 تا 1396 در حالی به 3 هزار میلیارد ریال رسید که این میزان در طول 6سال پیش از آن تنها 50 میلیارد ریال بود.
کد خبر: ۵۵۷۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳ 25 January 2018

به گزارش تابناک : مجتبی مزروعی روز پنجشنبه در مراسم تقدیر از کشاورزان نمونه در شهرستان نیشابور افزود: اعتبارات آبیاری در خراسان رضوی نیز از 130 میلیارد ریال سال 1392 امسال به 2 هزار و 600 میلیارد ریال افزایش یافت. اعتبار مرمت و احیا قناتها هم در برنامه پنجم توسعه سالانه 50 میلیارد ریال بود اما در برنامه ششم توسعه به 200 میلیارد ریال رسیده است.
وی ادامه داد: هم اینک به همت دولت تدبیر و امید با وجود همه چالشها و تنگناها، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی رشد قابل توجهی پیدا کرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سطح زیر کشت گندم در این استان به 50 هزار کاهش یافته ولی حجم تولید محصول 4.1 برابر بیشتر شده است. میانگین کشوری میزان جذب تسهیلات کشاورزی نیز 7.9 درصد است اما این شاخص در خراسان به 15 درصد رسیده است.
وی افزود: شاهد رشد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و افزایش بهای محصولات کشاورزی هستیم بطوری که سال 1392 حدود 2هزار و 400 میلیارد ریال درآمد گندم کسب شد اما این رقم پارسال با وجود اینکه رونق اقتصادی حاکم نیست به هفت هزار و 800 میلیارد ریال رسید.
مزروعی ادامه داد: همچنین تولید چغندرقند در خراسان رضوی از یک میلیون 200 هزار تن در گذشته به 700 هزار تن نزول کرده بود اما در پی اقدامات مناسب این میزان امسال به یک میلیون 500 هزار تن چغندر می رسد.
وی همچنین تقدیر از کشاورزان نمونه را یک وظیفه ملی توصیف کرد. طی این مراسم از کشاورزان نمونه شهرستان نیشابور تجلیل شد.
مرکز شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در فاصله 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
تنها منبع تامین معیشت بیش از نیمی از جمعیت روستایی خراسان رضوی کشاورزی است. 363 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند. حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی خراسان رضوی استان هشت میلیون تن است. سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت 83 نوع محصول می رود. 900 هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و 300 هزار هکتار آن باغ است. بخش کشاورزی 28 درصد اشتغال و 30 درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است. 36 هزار دستگاه انواع ماشین آلات شامل تراکتور، چاپر، دروگر، کمباین و موارد مشابه در زمینهای کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارد که 48 درصد آنها فرسوده و از رده خارج است.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار