گفتن و نوشتن از بیماری سالک و مشکلات ناشی از این بیماری برای مردم شهرستانهای دهلران و مهران در استان ایلام دیگر عادی شده چرا که جولان سالک در این مناطق پایانی ندارد.
کد خبر: ۵۵۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱ 30 June 2015
پشه سالک سالهاست صورت کودکان بی گناه و معصوم این شهرستانهای مرزی را چنان نیش می زند که جایش همانند حفره ای بر روی صورت آنها به یادگار می ماند و همین یادگاری ناخواسته باعث می شود که آنها برای حضور در جامعه و برقراری ارتباط اجتماعی دچار مشکلات روحی جبران ناپذیری شوند.

بدون شک در کوچه و خیابانهای شهرهای دهلران و مهران که قدم بزنی علاوه بر کودکان، افراد بزرگسالی را نیز خواهی دید که گرفتار این بیماری شده و خواهند شد، بیماری که به گفته مسئولان ریشه کنی آن امکان پذیر نیست و تنها باید راه پیشگیری و مقابله با این بیماری را باید پیش گرفت.

در این راستا دانشگاه علوم پزشکی ایلام  در سال جاری با برگزاری سمینار مبارزه با بیماری سالک در این شهرستانها، راههای پیشگیری و آگاه سازی شهروندان را در دستور کار خود قرار داده است.

در این راستا گفتگویی با معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام و اعضای هئیت علمی این دانشگاه در خصوص این سمینارها و راه مقابله بیماری داشته ایم.

اقدامات مسئولان برای مقابله با سالک

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: مسئله مبارزه با بیماری سالک در استان ایلام به خصوص شهرستانهای دهلران و مهران بحث بهداشتی بسیار مهمی است.

ایلام

راضی ناصری فردر گفتگو با مهر اظهار داشت: در سال جاری کمیته های کنترل و کاهش سالک در سطح فرمانداری های شهرستانهای دهلران و مهران تشیکل شده که برنامه و هماهنگی این کمیته به عهده فرمانداران است.

وی افزود: این کمیته ها با برگزاری جلسات و به دست آوردن آمار و اطلاعات در خصوص این بیماری، گزارشها را به استان ارجاع خواهند داد و این خود یک اقدام بسیار مثبتی در راستای کاهش و کنترل بیماری سالک است.

با توجه به افزیش افراد مبتلا در سال گذشته در این شهرستانها انتظار داریم مردم پای کار بیایندوی اظهار داشت: با برنامه ریزی انجام شده بیماری سالک در این شهرستانها ماه به ماه به صورت کنترل شده در آمده است ولی از آنجایی که افراد مبتلا به بیماری سالک در سال گذشته آمار بالایی بوده ما باید اقدمات موثری انجام دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: با توجه به افزیش افراد مبتلا در سال گذشته در این شهرستانها انتظار داریم مردم پای کار بیایند و حس شهروندی خود که همان رعایت مسائل بهداشتی است افزایش دهند و همکاری خود را با شهرداری و آب فاضلاب بیشتر کنند.

وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی استان اقدماتی در خصوص تامین دارو، بیمار یابی و مبارزه با بیماری و جونده کشی در دستور کار خود قرار داده است.

لزوم همکاری سازمانهای مردم نهاد

ناصری فر عنوان کرد: اطلاع رسانی یکی از راه های مقابله با بیماری سالک است و در این راستا دانشگاه علوم پزشکی با همکاری نهادهای مختلف و در قالب یک برنامه آموزشی اقدام کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام تصریح کرد: یکی از برنامه هایی که در دستور کار این دانشگاه قرار گرفته برگزاری سمینار مبارزه بیماری سالک در شهرستانهای مورد هدف است و ما برای تدام این سمینارها نیازمند همکاری مسئولان و شناسایی NGO در سطح این شهرستانها هستیم تا با ارائه آموزش های علمی کاهش بیماری سالک را شاهد باشیم.

وی در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری سالک گفت: برنامه های و سیاست بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت کاملا مشخص است و روند کار آموزش بهداشت، سم پاشی و درمان بیماری در راستای کنترل بیماری سالک در حال انجام است.

ایلام

وی گفت: اگر ما به دنبال کاهش بیماری سالک در استان هستیم برنامه های مبارزه با این بیماری باید همزمان با هم باشد و اگر ما بیماریابی و درمان را داشته باشیم ولی کار بهسازی در سطح این شهرستانها صورت نگیرد کاری در راستای مبارزه انجام نشده است.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: بعضی از اقدمات مبارزه با سالک خارج از عهده دانشگاه است و دانشگاه وظیفه اطلاع رسانی، تامین دارو، تامین آزمایشگاه  را دارد که همه این موارد نیز در استان مهیا است.

وی افزود: بهسازی معابر سطح شهر از موضوعاتی است که باید در سطح شهرستانها با روند برنامه پنج ساله تدوین شود.

لزوم جمع آوری زباله ها در شهرستاهای استان

ناصری فر جمع آوری زباله ها در راستای کنترل بیماری را بسیار مهم دانست، گفت: باید زباله طوری در سطح شهر ها استان به خصوص دو شهرستان دهلران و مهران جمع آوری شود که زمینه برای حضور جوندگان مهیا نشود

وی اظهار داشت: اعتبارات که وزارت بهداشت در راستای سم پاشی و جونده کشی اختصاص می دهد بسیار کم است که در این راستا نیز دانشگاه علوم پزشکی هم از محل اعتبارات استانی نیز اعتباراتی اختصاص می دهد.

امکانات و تجهیزات لازم جهت درمان سالک در استان

وی بیان داشت: سال گذشته مشکلاتی در بحث تامین دارو داشتیم ولی خوشبختانه در سال جاری آمپول به میزان کافی در استان وجود دارد.

ناصر فر بیان داشت: یکی از درمان های این بیماری کرایوتراپی‌ (سرما درمانی) است که در سطح استان  ۹ مرکز وجود دارد که در سطح شهر دهلران دو محل و در شهر مهران هم یک محل برای درمان دایر شده است.

وی گفت: در فروردین و اردیبهشت سال جاری شهرستان دهلران ۶۲ نفر و مهران ۲۰ نفر به بیماری سالک مبتلا شده اند که در مقایسه با سال گذشته ما شاهد کاهش افراد مبتلا هستیم و این آمار نشان می دهد که وضعیت کنترل در شهرستان مهران از دهلران بهتر بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام عنوان کرد: اطلاع رسانی درست از بیماری سالک از طریق رسانه کمک شایانی به کاهش بیماری می کند.

سالک و مسائل درمانی و بهداشتی آن

یک متخصص بیماریهای عفونی در خصوص بیماری سالک گفت: بیماری سالک یک بیماری پوستی عفونی است که از طریق پشه خاکی انتقال داده می شود.

علی نظری متخصص بیماری های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در گفتگو با مهر اظهار داشت: بیماری سالک نوعی لیشمانیوز است که به شکل بیماری پوستی تظاهر می‌کند و از طریق گزش پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.

ایلام

وی ادامه داد: بیماری سالک بیشتر در فصول گرم سال و در مناطق گرمسیر کشور، مشاهده می شود.

وی اظهار داشت: اگر به موقع درمان این بیماری صورت نگیرد به صورت یک جوشگاه در محل گزش برای سالیان عمر باقی می ماند و درمان به موقع بر اثر تشخیص می تواند از عواقب بعدی آن جلوگیری کنداگر به موقع درمان این بیماری صورت نگیرد به صورت یک جوشگاه در محل گزش برای سالیان عمر باقی می ماند و درمان به موقع بر اثر تشخیص می تواند از عواقب بعدی آن جلوگیری کند.

نظری افزود : عواقب بعدی آن می تواند به صورت یک عفونت ثانویه روی زخم و یا عفونت منتشر شونده تبدیل شود و در بعضی از افراد که دچار بیماری هستند و از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن استفاده کنند ممکن است در بدن آنها این عفونت منتشر شود.

وی ضمن توصیه به مردم و افراد مبتلا به این بیماری گفت: پیشگیری بهتر از درمان است و اگر افرادی که قصد سفر به این مناطق را دارند از دورکنندگان حشره  نواحی بدن استفاده کنند و شهروندان هم با رعایت اصول بهداشتی در خصوص زباله ها توجه جدی داشته باشند و آنها را در دست راس جوندگان قرار ندهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام افزود: کسانی که به این بیماری مبتلا می شوند حتما به پزشک مراجعه و درمان خود را دنبال کنند.

دهلران و مهران کانون اصلی سالک در استان ایلام

مدیر حشره شناسی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام نیز به مهر گفت: عمده ترین شهرستانهای درگیر بیماری سالک در استان شهرستانهای دهلران و مهران هستند.

علی اشرف عیوضی در گفتگو با مهر بیان داشت: ما به دنبال این هستیم که لحاظ علمی تمام ابعاد و حدود این بیماری شناخته شود که به طریق علمی برنامه  بلند در دستور کار داشته باشیم به طوریکه برای طبیعت و شهروندان مشکلاتی به وجود نیاید.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایلام عنوان کرد: با توجه به اینکه بیماری سالک به عنوان یک بیماری بومی منطقه است در این راستا مرکز تحقیقات لیشمانیازیس (سالک) در شهرستان دهلران که به عنوان کانون سالک در استان است راه اندازی شده که اطلاعات و تحقیقات که در این راستا به دست می آید مورد استفاده استان و حتی کشورهای همجوار نیز قرار بگیرد.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار