معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان
رشد 207 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر آستارا در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
کد خبر: ۵۵۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷ 30 June 2015
حسین چراغی روز سه شنبه در جمع فرماندار و تعدادی از مسوولان محلی شهرستان آستارا افزود : بندر آستارا با دارا بودن یک پست اسکله در مدت زمان کوتاه از فعالیت خود توانسته است به یک بندر مجهز و فعال تبدیل شود.
وی اضافه کرد : در مدت یاد شده بندر آستارا با یک جهش رو به بالا توانسته است ظرفیت ها و پتانسیل حقیقی خود را نشان دهد.
وی با اشاره به پهلوگیری 22 فروند کشتی در بندر آستارا در بهار امسال ، اظهار کرد : این درحالی است که در بهار سال قبل پنج فروند کشتی در این بندر پهلو گرفته بود.
وی با اشاره به صادرات 14 هزار و 400 تن کالا از بندر آستارا در این مدت گفت : این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل 105 درصد رشد داشته است.
وی افزود : امسال در مجموع عملیات تخلیه و بارگیری 51 هزار و 500 تن کالا در بندر صورت گرفته است.
چراغی در ادامه با بیان اینکه بندر آستارا پتانسیل تجارت دریایی را دارد ، گفت : دو سال از فعالیت بندر آستارا می گذرد که در این مدت زمان با تجهیز زیرساختی و روساختی این بندر روند امیدوار کننده ای را طی کرده است.
وی افزود : بندر آستارا در حداقل زمان ممکن با کمک مسوولان شهرستانی و استانی توانست امتیاز منطقه ویژه را کسب کند که این امتیاز منجر به رشد زمینه های اقتصادی در منطقه می شود.
وی جذب سرمایه گذار را موجب رونق بیش از پیش منطقه ویژه خواند و گفت : باید مزایای منطقه ویژه اقتصادی برای سرمایه گذاران تبیین شود.
وی با اشاره به لزوم استقرار نمایندگی نهادهای مرتبط با منطقه ویژه اقتصادی در بندر آستارا برای پیشبرد امور مربوط ، افزود : باید ساختمان گمرک ، دایره مهاجرت ، قرنطینه نباتی و بهداشتی و سایر بخش های مرتبط در قالب یک پنجره واحد در موازات منطقه ویژه اقتصادی به فعالیت بپردازند. 
معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه عملیات محصور کردن محدوده 61 هکتاری منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا در حال انجام است ، گفت : در این زمینه هم اینک پیشرفت 40 درصدی داریم که انتظار می رود تا پایان تیرماه بخش عمده ای از کار انجام شود.
چراغی با اشاره به اینکه 40 هکتار از محدوده 61 هکتاری منطقه ویژه آستارا با ورود بخش خصوصی رونق پیدا خواهد کرد ، گفت : تسطیح زمین ، تعیین اراضی مورد نظر برای دسته بندی کالاها ، مشخص شدن نوع فعالیت ها با توجه به ظرفیت بندر از جمله برنامه هایی است که در مدت زمان کوتاه عملیاتی می شود.
فرماندار آستارا نیز در این نشست گفت : پیگیر اشتغالزایی برای جوانان در منطقه ویژه اقتصادی هستیم.
سیروس شفقی افزود : امور اداری مربوط به منطقه ویژه اقتصادی آستارا در سال 93 با دستور هیات وزیران برای ایجاد منطقه ویژه در بندر آستارا به اتمام رسید.
وی اشتغال و سرمایه گذاری را از جمله اهداف ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در بندر آستارا خواند و اضافه کرد : عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی باید در قالب یک جدول زمانی مشخص تنظیم شود.
وی عملیات مربوط به محصور کردن ، ایجاد زیرساخت های لازم و احداث ساختمان گمرک در منطقه ویژه اقتصادی را از جمله برنامه های پیش رو برای تحقق اهداف دولت خواند و افزود : باید از تجارب و سوابق مناطق ویژه اقتصادی دیگر شهرستان ها بهره ببریم تا بتوانیم مزایای واقعی این منطقه را بر اساس پتانسیل مخصوص بندر آستارا به سرمایه گذاران معرفی کنیم.
وی خواستار پیشرفت روند ساخت اسکله دوم با ظرفیت یکصدهزار تن در بندر آستارا شد.
به گزارش ایرنا ؛ در جلسه هفدهم اسفندماه 1393 هیأت وزیران و به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1384 ، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی آستارا به تصویب رسید.
در این جلسه دستور ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا در استان گیلان با حوزه فعالیت های دریایی، بندری ، صنایع و خدمات وابسته و لجستیکی و ایجاد ارزش افزوده تصویب و توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شد.
منطقه ویژه اقتصادی آستارا در 61 هکتار محدوده بندر چند منظوره آستارا در خشکی و شاخه های موج شکن دریایی آن ایجاد می شود.
شهرستان 86 هزار نفری آستارا در 200 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان و در جوار مرزهای جمهوری آذربایجان واقع شده و بندر این شهرستان از فروردین ماه سال 92 فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار