تابناک تهران - مدتهاست که خبر از کم آبی و خشکسالی در اذهان مردم طنین انداز شده است. استان تهران با دارا بودن حدود 16 میلیون جمعیت نیز در وضعیت شدید کم آبی قرار دارد و 5 سد تامین کننده آب شرب استان در صورتی که صرف جویی از سوی مشترکان جدی گرفته نشود کفاف مصرف آب استان را نمی‌دهد. در این میان شرکت آب و فاضلاب استان تهران تلاشهای بسیاری برای تغییر الگوی مصرف کرده که نیازمند توجه جدی مشترکان است.
کد خبر: ۵۵۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴ 30 June 2015
این روزهابحث کم آبی و تلاش برای تشویق مردم به مصرف درست و بهینه داغ است. اما باز هم به دلایل مختلف مردم آنطور که باید و شاید در این موضوع همکاری لازم را نمی کنند. شاید هم هنوز چون در شرایط بی آبی و بحران قرار نگرفته ایم، عمق فاجعه قابل درک نیست.

در حال حاضر در برخی شهرها به دلیل کمبود آب و افزایش مصرف در فصل تابستان افت فشار و قطعی آب بوجود آمده است.

بر اساس گزارشهای منتشره در برخی شهرها آب تا هفت ساعت قطع وزندگی روزمره مردم با مشکل مواجه شده است.

چالش آب یکی از بزرگترین مشکلاتی است که کشور با آن دست به گریبان است و در صورت اینکه چاره ای برای آن پیدا نشود فاجعه ای بزرگ رخ خواهد داد.

بحران آب در حالی به یک معضل جدی در اقتصاد ایران تبدیل شده است که به زعم بسیاری از کارشناسان در این رابطه شهروندان نقش بسزایی دارند. فرهنگ درست مصرف می تواند تا حد زیادی بحران آب را مدیریت کند و با به کار گیری روش های بهینه مصرف، تبعات این معضل را کاهش داد .

متاسفانه به دلایل مختلف از جمله ارزان بودن آب شرب در ایران، مردم گمان می کنند با یک منبع تمام نشدنی روبرو هستند که هر طور دلشان بخواهد می توانند از آن استفاده کنند.

شستشوی ماشین و فرش، آبیاری درختان ، دوش گرفتن های طولانی وبه هدر دادن آب اصلا بد تلقی نمی شود و مردم استفاده از آب شرب به هر منظوری را حق مسلم خود می دانند. شاید گران کردن آب راهکار مناسبی برای جلوگیری از مصرف بی رویه باشد و تا حدودی بتواند آن را کنترل کند.

هر چند مردم آنطور که باید و شاید مصرف بهینه آب را جدی نمیگیرند اما باید به این نکته توجه داشت که بخش خانگی سهم ناچیزی در استفاده از آب دارد و بیشتر هدر رفت آب در بخش های کشاورزی و صنعتی است . البته در هدررفت آب در بخش خانگی شبکه آبرسانی فرسوده و لوله های غیر استاندارد که برای آنها هیچ راهکاری اندیشیده نشده است، نقش مهم و بسزایی دارد .

از سوی دیگر بخش کشاورزی  سهم 92 درصدی در مصرف آب دارد. متاسفانه تا کنون برای بهینه کردن شیوه های آبیاری نوین و قطره ای و جلوگیری از حفر چاههای غیر مجازفکری نشده است.

از کشاورزی سنتی که بگذریم وجود صنایعی سنگین نیز در مصرف بی رویه آب نقش پر رنگی را ایفا می کند و بخش زیادی از آب تصفیه شده را هدر می دهند.در این میان نمی توان از نقش پررنگ شهرداری در آبیاری فضای سبز و شستشوی خیابانها غافل شد.

 این در حالی است که حفر چاههای غیر مجاز، برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی و ساخت سدهای کارشناسی نشده هم مشکلات بخش آب را دو چندان کرده است.

به هر حال خطر کمبود آب بسیار نزدیک تر از آن چیزی است که ما حس می کنیم.گرمای طاقت فرسای این روزهای تهران باعث قطعی و افت فشار آب در برخی مناطق شده است و در صورت عدم رعایت الگوی مصرف شهروندان تهرانی باید منتظر تبعات استفاده بی رویه باشند.

هرچند مسئولان باید خیلی پیشتر هشدارهای جدی تری را به مردم می دادند، اما نباید از یاد ببریم که رفتار برخی شهروندان در اینگونه موارد نیز می تواند تعیین کننده باشد. متاسفانه با وجود بروز مسائل کم آبی در شهر تهران طی روزهای گذشته، اما برخی دیگر بدون دغدغه نسبت به عدم رعایت مصرف درست آب اصرار دارن.د

درست در زمانی که هزاران نفر در گوشه ای از شهر با قطعی و یا افت فشار آب مواجه می شوند، در گوشه دیگری از شهر برخی با خیال آسوده در حال اسراف آب و استفاده های غیرضروری هستند. به گفته مدیر عامل آبفای تهران میزان مصرف روزانه آب شرب شهر تهران در فصل تابستان بطور میانگین بین 300 تا 400 هزار متر مکعب افزایش دارد که به همین دلیل مدیریت منابع و همچنین مصرف آب در شهر تهران بسیار مهم و ضروری است.

پرورش با بیان اینکه شهر تهران دارای هشت میلیون و 400 هزار مشترک آب و فاضلاب است، از میزان مصرف آب حدود 80 درصد مشترکان شهر تهران در محدوده مناسب الگوی مصرف(20 مترمکعب و کمتر در روز) خبر داده است و میزان مصرف حدود 500 هزار مشترک آب شهر تهران نیز روزانه بالای 20 متر مکعب دانسته است.

در این میان دولت هم با فرهنگ سازی و آموزش مناسب به شهروندان، نوسازی و ترمیم شبکه های آبرسانی فرسوده، برخورد جدی و بازدارنده با مشترکان پر مصرف،تشویق مردم به استفاده از شیر آلات بهداشتی هوشمند با قیمت مناسب، نظارت جدی بر بخش کشاورزی و رفتن به سمت آبیاری صنعتی از جمله راهکارهایی است که می تواند مصرف آب را تا حدودی کاهش دهد.

کشور ما جزو مناطق خشک کره زمین محسوب می شود و متاسفانه منابع آب زیر زمینی هم حال و روز خوشی ندارند. استفاده بی رویه و بدون حساب و کتاب منابع و سفره های زیر زمینی را نابود کرده است.شاید اگر همه ما در نحوه  استفاده از آب تجدید نظر نکنیم جز پشیمانی چیز دیگری عایدمان نشود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار