رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت:
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت:هدف ما جلب توجه و رضایت مردم است تا با حضور در فضای اینترنتی با عرضه‌کنندگان کالا و خدمات آشنا شوند.
کد خبر: ۵۲۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲ 25 June 2015
به گزارش تابناک یزدمحمد گرکانی‌نژاد، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک با انتقاد از نداشتن پهنای باند ارزان و قابل دسترس برای توسعه تجارت الکترونیک اظهار داشت: کشور چین در حال حاضر از نقطه نظر B2C  و B2Bسایه به سایه کشور آمریکا در حرکت است و بسیاری از سایت‌های چینی مانند علی‌بابا از تعداد مراجعین و بازدیدکنندگان بالایی برخوردارند که 95 درصد از بازدیدکنندگان آنها داخلی هستند.

دریافت مجوز نماد اعتماد از سوی 9 هزار و 200 سایت

وی با بیان اینکه برای تجارت الکترونیک زیرساخت‌های لازم در دو بخش تکنیکی و محتوایی فراهم شده است گفت: در این راستا کارهای زیادی صورت گرفته و اینطور نیست که هیچ زیرساختی در کشور نداشته باشیم اما تمامی ظرفیت‌های بالقوه  بالفعل نشده اند .

 گرکانی نژاد ادامه داد: وضعیت زیرساخت‌ها در بخش فنی و دسترسی به فضای اینترنتی در چارچوب‌های تعریف شده هر کشور به صورت‌های مختلف ولی کنترل شده و مدیریت شده است.

وی خاطر نشان کرد: اما پهنای باند وسیع با قیمتی مناسب در کشور ما که خریدار وعرضه‌کننده کالا بتواند فعالیت سهل و موثری داشته باشد و مردم بتوانند به راحتی  به اطلاعات دسترسی پیدا کنند در دسترس نیست !

وی ادامه داد: در صورتی که فضا مهیاتر شود با دسترسی قابل اطمینان و ارزان، طیف وسیعی از فعالیت‌ها بر روی اینترنت قابل ارائه خواهد بود.

گرکانی تصریح کرد: نماد اعتماد از 4 سال قبل آغاز به کارکرد و در دستور کار جدی مرکز تجارت الکترونیک قرار گرفت. این نماد به عنوان شناسنامه سایتها محسوب می‌شود و در صورتی که شکایتی از سایت مورد نظر صورت گیرد می‌توان آن را دنبال کرد در غیر این صورت سایت‌های بدون شناسنامه فاقد اعتبار لازم هستند.

وی گفت: خرید از سایت معتبر و سایت غیرمعتبر همانند خرید کالا از دستفروش و یا از یک مغازه داری با برند و مکان مشخص است. در این راه قوانین بازدارنده ای نیز وجود دارد بطور مثال در صورتی که سایتی نماد اعتماد نداشته باشد بانک مرکزی به آن سایت درگاه پرداخت اینترنتی نخواهد داد و با هماهنگی پلیس فتا و اماکن امکان برخورد انتظامی وجود خواهد داشت.

 رییس مرکز تجارت الکترونیک تصریح کرد: پایان سال92 تعداد سایتهای دارنده نماد اعتماد 3 هزار سایت بود که هم اکنون به 9 هزار و دویست سایت رسید این در حالی است که در سال 91 ما تنها هزار سایت با نماد اعتماد داشتیم.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک تصریح کرد: در بخش ارائه محتوای فضای کسب و کار سایت‌های مختلفی ایده‌پردازی کرده‌اند و مجوز نماد اعتماد گرفته اند تا در فضای مجازی به ارائه خدمات بپردازند.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که کشور پتانسیل آن را دارد تا با نظم و ترتیب و به صورت قانونی فعالان اقتصادی را برای حضور در فضای مجازی ترغیب کند .

ارائه سیاست های تشویقی برای بهره مندی از تجارت الکترونیک

گرکانی ادامه داد: خریداران باید مطلع شوند که نماد اعتماد می‌تواند برایشان موثر و مهم باشد. ما در بسیاری از نظرسنجی‌ها و در برنامه‌های مختلف صداوسیما و رسانه های گوناگون به این موضوع پرداخته ایم اما آنچه موجب نگرانی می شود و مخاطب می‌خواهد به عنوان خریدار اطمینان داشته باشد برخورداری از حمایت از مصرف‌کننده است که ما نیز در رویدادها و رخ‌دادهای مختلف به این مهم پرداخته‌ایم.

 وی تصریح کرد: ما با هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی توانستیم این دغدغه را از میان ببریم. هرچند الزامی برای خرید اینترنتی وجود ندارد اما با فرهنگ‌سازی برای ثبت‌نام در این جشنواره ها می‌توان حق انتخاب به خریدار داد تا در صورتی که فردی درخواست خرید در فضای اینترنتی را دارد با توجه به نماد اعتماد بتواند کالای مورد نظر خود را از سایتهای معتبر تهیه کند.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در این راستا در پایان هر سال با برگزاری جشنواره  و ارائه جوایز سیاست‌های تشویقی مختلفی برای خریداران ارائه می دهد .

 وی ادامه داد: برگزاری جشنواره های مختلف و مثلاً ارائه تخفیفات ویژه از اهرم‌های تشویقی برای استفاده بیشتر از تجارت الکترونیک محسوب می شوند که البته در سال گذشته استقبال خوبی از این جشنواره صورت گرفت و به گونه‌ای حساسیت مخاطبین را برانگیخت تا با سرکشی هرچند محدود به جشنواره از سایت‌های مورد نظرشان بازدید کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار