طولانی شدن روند مرمت آثار تاریخی فارس همواره اعتراض اکثر گردشگران و فعالین حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را به همراه دارد چرا که عموما این داربست های مرمتی هستند که دیده می شوند تا یک اثر تاریخی!
کد خبر: ۵۱۸۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳ 02 November 2017
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:شكي نيست مرمت آثار تاريخي يك ضرورت است و براي حفاظت و مراقبت از آن بايد پروژه هاي مرمتي در بناهاي تاريخي و فرهنگي استان گشوده شود. اما آنچه كه اين روزها اعتراض گردشگران داخلي و خارجي را دوچندان كرده، طولاني شدن اين پروژه هاست، پروژه هايي كه ميانگين عمرشان به 10 سال مي رسد. از مجموعه جهاني تخت جمشيد گرفته تا كاخ ساساني سروستان و مساجد تاريخي عتيق و وكيل و ارگ كريم خاني! آثاري كه همواره مورد توجه و بازديد گردشگران است كه اگر بگوييم به كارگاههاي مرمتي تبديل شده، اغراق نكرده ايم.
به گفته برخي از فعالين حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري فارس، متاسفانه با طولاني شدن پروژه هاي مرمتي، گردشگران رغبت ديدن آثار را از دست مي دهند و اين موضوع تاثير بسزايي در بي رمقي گردشگري استان خواهد داشت. زماني كه يك گردشگر با تمامي اشتياقي كه براي ديدن يك جاذبه تاريخي و فرهنگي فارس دارد به اين استان سفر ميكند و به محض رسيدن به مقصد (جاذبه) با محصورشدن اثر تاريخي در داربستهاي فلزي مواجه مي شود، تمامي ذهنيت اش نسبت به اثر تغيير مي كند. هرچند كه در نگاه نخست نسبت به وجود كارگاه مرمتي در بنا ابراز رضايت مي كند اما با طولاني شدن اين روند، از سفركردن به جاذبه تاريخي پشيمان مي شود و ترجيح می دهد به مكاني ديگر و حتي شهري ديگر سفر كند.
به اعتقاد كارشناسان گردشگري، مرمت آثار در ايران به ويژه در فارس با كندي عجيب و غريبي همراه است كه بايد مسئولين مربوطه هرچه سريعتر نسبت به رفع اين مشكل اقدام موثري انجام دهند، اما آن طور كه معاون ميراث فرهنگي فارس گفت، طولاني شدن پروژههاي مرمتي آثار شاخص 2 دليل عمده دارد كه به نداشتن اعتبارات كافي و حساسيت در نحوه مرمت آثار برمي گردد.
عبدالرضا نصيري با تاكيد بر اينكه نداشتن پول براي تكميل پروژه هاي مرمتي يكي از مشكلات در حوزه مرمت آثار است، افزود: بناهاي تاريخي و ارزشمندي چون مساجد عتيق و وكيل به دليل حساسيت ها و ويژگيهاي خاص بنا، نحوه مرمت طولاني تر مي شود و گردشگران بايد صبورتر باشند.
به گفته وي، همواره مرمت جامع و كلي در بناهاي تاريخي در پروسه اي چندماهه به پايان مي رسد اما مرمت هاي موضعي و دوره اي طولاني تر خواهد بود و گاهاً سال ها به طول مي انجامد. 
نصيري اضافه كرد: به طور مثال مرمت مسجد نصيرالملك طي سال هاي گذشته تمام شده، اما در فاصله هاي زماني كوتاه مدت (سالي يك يا دوبار) قسمت هايي از اين بناي تاريخي براي حفاظت و مراقبت بيشتر بايد مرمت شود.
معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس تاكيد كرد: مرمت بناهاي تاريخي به هيچ عنوان متوقف نمي شود و همواره مداخلات براي حفاظت و نگهداري اين آثار از سوي مرمتگران وجود دارد.
وي همچنين گفت: آثار تاريخي فارس مانند افراد مسني هستند كه به مراقبت هميشگي نياز دارند و نبايد از آنها غافل شويم تا خداي ناكرده آسيب نبينند.
معاون ميراث فرهنگي فارس در ادامه گفت: در حال حاضر پرونده مرمتي نزديك به يكصد و 12 اثر تاريخي در فارس به پايان رسيده است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار