طلاق را به معنای پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر می دانند که در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می‌رود.
کد خبر: ۵۱۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۰ 30 October 2017
تابناک فارس به نقل از افسانه:طلاق زمانی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش به وجود می آید. آمار ثبت احوال کشور در استان فارس نشان می دهد در ۵ سال گذشته طلاق دراستان دچار نوساناتی شده و در سال ۹۵ نیز همزمان با رشد ازدواج، طلاق نیز در استان افزایش داشته است.

این آمارها نشان می دهد در سال ۹۵، 42 هزار و777 ازدواج و  تعداد 9 هزار و 340 مورد طلاق در استان فارس ثبت شده است و در واقع نسبت ازدواج به طلاق در این سال5/4 بوده است.

 در سال 94 نسبت ازدواج به طلاق 4/5، در سال 93 این میزان 3/5، و این موضوع در سال 92، 5 و در سال 91 نسبت ازدواج به طلاق  6/6 ثبت شده که بیشترین میزان این نسبت را در سال‌های 91 تا 95 شامل می شود.مدیرکل امور اجتماعی استانداری فارس اما معتقد است نظام ثبتی از سال 95 تغییر کرده و اطلاعات پیش از آن به درستی ثبت نشده زیرا پُر ثبتی رخ داده است. او با تاکید بر اینکه نمی توانیم بگوییم فراوانی نسبت به مدت مشابه قبل شدت پیدا کرده است، عنوان می دارد: آنچه مشخص خواهد شد در پایان سال 96 است که می توان در این صورت آمارهای سال 95 را مرجع گرفت و آمار طلاق در سال های آتی را به درستی به دست آورد.

علی محمد موسوی با اشاره به اینکه 2 بحث در ثبت آمار طلاق مطرح است، تصریح می کند: اینجا یکی وقوع و دیگری ثبت مطرح است، از ابتدای سال 95 نظام ثبتی تغییر کرده و به محض اینکه طلاق انجام شود در سیستم ثبت می شود. پیش از این ثبت ها مرتب نبود و گاها انباشته و یک جا ثبت می شد در حالی که از سال گذشته به صورت آنلاین انجام می شود.

وی ادامه می دهد: الگوی نظام ثبتی در استان متحول شده و از این پس می توانیم آمارها را با مرجعیت سال 95 که به همین شیوه انجام شده مقایسه کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری فارس با تاکید بر اینکه ما خود را در رنگینک کشوری می بینیم، تصریح می کند:در ابتدای دولت یازدهم ما جزء ۱۱ استان اول طلاق در کشور بودیم اما اکنون با مباحث مشاوره و آموزشی که در شیراز در پیش گرفتیم توانستیم فراوانی طلاق را کنترل کنیم و اکنون بناست این مباحث در قالب الگوی تحکیم خانواده در کل کشور انجام شود.

او معتقد است: بر پایه آخرین آمارها شیراز در میان 8 کلانشهر کشور بعد از شهر اهواز کمترین نرخ طلاق را دارد و دلیل آن اقدامات بازدارنده ای است که انجام شده است. وی با تاکید بر اینکه طلاق همچنان در فارس و در کل کشور وجود دارد، عنوان می دارد:  ما توانسیم شتاب و فزایندگی آن را در استان کند کنیم.

موسوی اظهار می دارد: از هر 100 ازدواج در کشور 25 مورد منجر به طلاق می شود،  این نرخ در استان فارس برابر با 21  مورد است و این یعنی ما زیر نرخ متوسط کشوری قرار داریم که در اثر مراقبت هایی است که انجام شده است.

*اولویت؛آموزش پیش از ازدواج

علیرضا انصاری، مدیرکل ثبت احوال استان فارس بیشترین طلاق ثبت‌شده در استان فارس را مربوط به زوج‌هایی می داند که یک تا دو سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد و بیش از نیمی از طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی اتفاق افتاده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری فارس با اشاره به اینکه آموزش و مشاوره در زوجین متقاضی ازدواج اصل مورد تاکیدی است که سبب شده الگوی مشاوره مدنظر قرار گیرد،تصریح می کند: پیش از این در شیراز یک ساعت برای زوجین متقاضی ازدواج مشاوره در نظر گرفته می شد و اکنون به 12 ساعت و به صورت اجباری رسیده و در این میان زوج های مستعد طلاق همچون زوجین با فاصله سنی زیاد و ازدواج دومی ها به صورت ویژه رصد می شوند.

موسوی اظهار می کند: در این آموزش ها مهارت های فردی و اجتماعی، حقوق زوجین، روابط خانوادگی، روابط زناشویی و ... آموزش داده می شود و این طرح اکنون علاوه بر شیراز در 8 شهرستان دیگر نیز دنبال می شود. او همچنین تصریح می دارد که شعبات و مراکز موسسه بهار نیکو که مبدع طرح مشاوره و آموزش است با همکاری استانداری فارس، دانشگاه شیراز و فرمانداری ها با محوریت مشاوره و آموزش بناست تا پایان آذرماه در 13 شهرستان دیگر فارس و تا پایان سال جاری در تمام استان راه اندازی شود. وی تاکید می کند: ما زوجین را به خصوص در 5 سال اول ازدواج که دوران بحرانی است رها نخواهیم کرد و در این مدت  آموزش های رایگان، مشاوره ها، بولتن ها و نشریه ها را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

*رشد 11 درصدی دعاوی خانوادگی

احمد رحمانیان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس درباره وضع طلاق در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته می‌گوید: در این مدت 11 درصد دعاوی خانوادگی که شامل دعوی الزام به تمکین، حضانت، صدور امکان عدم سازش به درخواست زوج، طلاق به درخواست زوجه، طلاق توافقی، مطالبه اجرت المثل، مطالبه مهریه و مطالبه نفقه است، افزایش داشته است.

به گفته وی در مدت ذکر شده دادنامه‌های طلاق در استان فارس با کاهش مواجه بوده به گونه‌ای که در حوزه طلاق‌های توافقی 1/8 درصد دادنامه‌های صادر شده و در زمینه گواهی عدم امکان سازش به درخواست زوج7/14 درصد با کاهش مواجه بوده که این حکایت از این دارد که از زمان ثبت دعوی طلاق تا زمان رسیدگی اتفاقاتی افتاده که منتهی به کاهش صدور گواهی عدم امکان سازش شده که این امر می‌تواند مصالحه و سازش زوجین به طرق مختلف باشد. «این امر منجر به این شده که در مجموع طلاق در سه عنوان طلاق به درخواست زوج، طلاق به درخواست زوجه و طلاق توافقی در استان فارس 4/6 درصد کاهش پیدا کند» این را رحمانیان ذکر می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در حالی به برشمردن علل طلاق در استان فارس می‌پردازد که نداشتن مهارت‌های زندگی و ارتباطی را مهمترین و نخستین عامل طلاق ذکر می‌کند؛ امری که سبب شده بیشتر طلاق‌های استان فارس در 5 سال نخست زندگی رخ دهد.

*آسیب شناسی در مراکز مشاوره

از آن سوی مراکز مشاوره خصوصی و دولتی برای ارائه راهکارها پیش از طلاق به خانواده ها فعالیت دارند.

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به اینکه ۱۳۰ مرکز مشاوره خصوصی و دولتی در استان فعالیت دارند یادآور می شود: اگر جامعه از مراکز مشاوره آگاهی نداشته و استفاده نکند دچار چالش می‌شود، در حوزه آسیب‌های اجتماعی مسائلی مانند طلاق، اعتیاد، مناطق بحران‌زا و بزه‌های اخلاقی مورد توجه مقام معظم رهبری است که باید برای حل آنها تلاش کنیم. وی عوامل عمده طلاق را انتخاب نامناسب، عدم آگاهی و عدم آموزش خانواده و زوجین دانست و بیان می دارد: آموزش لازم برای ازدواج موفق، باید از سنین پایین شروع شود و آموزش و پرورش در این امر نقش موثری دارد. موسوی به تفاوت‌های فرهنگی حاکم در جامعه هم اشاره داشته و می گوید: قالب آموزش‌های ارائه شده عموما یکسان است اما محتوا باید متناسب با نیاز مناطق مختلف کشور باشد. معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس نیز از فعالیت 65 مرکز مشاوره در سطح استان فارس زیر نظر دادگستری سخن می‌گوید که 18 مرکز در شیراز فعال است که امسال تا پایان مهرماه 5 هزار و 500 نفر از کسانی که متقاضی طلاق بودند به این مراکز ارجاع داده شدند و 15 درصد از موارد ارجاع داده شده به صلح وسازش منجر شده است.   جدای از مسائل عنوان شده بیکاری، اعتیاد، خیانت، استفاده نامناسب از فضای مجازی و دخالت اطرافیان از عوامل طلاق در استان فارس است که رحمانیان نیز بر آن تاکید دارد و معتقد است هر یک راهکار ویژه خود را دارد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار