درحالی آمارها حاکی از كاهش تلفات اعتياد در شش ماهه نخست سال جاري دارد که استان فارس در این زمینه بعد از تهران، بیشترین آمار تلفات ناشی از اعتیاد را داراست.
کد خبر: ۵۱۶۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۳ 29 October 2017
تابناک فارس به نقل از افسانه:با وجود تلاش‌های انجام شده برای کنترل و کاهش اعتیاد، همچنان اعتیاد به عنوان اصلی‌ترین معضل اجتماعی است که جان بسیاری از افراد را می گیرد،
چنانچه در شش ماه نخست سال جاری، یکهزار و 527 نفر بر اثر اعتیاد جان خود را از دست داده اند که از این تعداد سهم استان فارس، 179 نفر است.  دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر فارس معتقد است بیشترین فوتی ها ناشی از مصرف کردن چند نوع مواد مخدر میان معتادان است؛ چنانچه علت مرگ معتادان درمرحله اول به دلیل «چند مصرفی بودن» فرد معتاد است.

* فوتی های معتادین پرخطر، خیابانی و تزریقی کاهش پیداکرده است

محمدرضا ابراهيمي در خصوص رتبه دوم فارس در آمار مرگ و میر ناشی از اعتیاد به می گوید:با مرکز ماده  16 قانون مبارزه با موادمخدر که ایجاد شده است قاعدتا فوتی ها در معتادین پرخطر، خیابانی و تزریقی کاهش پیدا کرده است. دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر فارس با بیان اینکه در گذشته بحث تزریق عامل فوت معتادان بود، تصریح  می کند: در حال حاضر آمار فوتی ها در خصوص معتادان تزریقی به صفر رسیده است.

* فعالیت115 کمپ ترک اعتیاد در فارس با ظرفیت بالای درمانی

ابراهیمی با اشاره به فعالیت 115 کمپ در استان تصریح می کند: یکی از مهم ترین اقدامات در استان این است که در سال 92، 11 کمپ ترک اعتیاد داشتیم و با اقداماتی که صورت گرفت در حال حاضر تعداد کمپ ها به تعداد 115 کمپ ترک  اعتیاد رسیده است و از این نظر ظرفیت بسیار بالای درمانی دارند.

وی با اشاره به فعالیت کمپ های ترک اعتیاد و نگهداری معتادین در این کمپ ها می  گوید: فردی که چندین سال مواد مخدر مصرف کرده و وارد کمپ و سم زدایی شده است، اگر بر اساس اصول علمی نباشد بعد از خروج از کمپ ممکن است با مصرف یکباره مواد دچار مرگ شود. ابراهیمی در خصوص ضرورت پیش گرفتن روند علمی در کمپ ها می گوید: در گذشته کمپ های ستاد مبارزه با مواد مخدر پزشک نداشت و یک فرد معتاد بهبود یافته درخواست کمپ می داد در صورتی که تجهیزات نداشت و قاعدتا در این شرایط مرگ و میر در کمپ ها بیشتر بود؛ ولی الان کمپ ها بر اساس اصول علمی کار می کنند و بهتر از گذشته شده اند و تمامی کمپ ها به پزشک، روانشناس و مددکار مجهز هستند.

*تعطیلی40 کمپ از 68کمپ ترک اعتیاد زیرزمینی در فارس

به گفته دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر فارس،  استان فارس جزو اولین استان هایی بود که 68 کمپ ترک اعتیاد غیر مجاز داشت که به صورت زیر زمینی کار می کردند و بعد از آن هم خراسان رضوی بود که با اقدامات صورت گرفته 40 کمپ از این تعداد با هماهنگی دادستانی تعطیل شد و در حال حاضر ظرفیت بالای درمانی در کمپ ها داریم.ابراهیمی به ظرفیت بالای استان در ساماندهی معتادین اشاره کرده و یادآور می شود: در ایام نوروز 500 نفر از معتادین پرخطر در کمپ ها ساماندهی کردیم و به لحاظ مکانی مشکلی برای ساماندهی معتادین در کل استان نداریم.

* مرگ يكهزار و 527 نفر بر اثر اعتياد در كشور

آمار سازمان پزشکی  قانونی می گوید در شش ماهه نخست سال جاري، يكهزار و 527 نفر بر اثر اعتياد در كشور جان خود را از دست دادند که اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه آمار تلفات اعتياد يكهزار و 604 نفر بود، 8/4 درصد كاهش يافته است.

در مجموع از كل تلفات اعتياد در كشور يكهزار و 361 نفر مرد و 166 نفر زن بودند؛ اين در حالي است كه آمار مردان فوت شده بر اثر اعتياد در نيمه نخست سال گذشته يكهزار و 451 و تعداد زنان 153 نفر بود.

 در نيمه نخست امسال از كل تلفات اعتياد يكهزار و 337 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر و 190 نفر بر اثر مصرف مواد محرك جان خود را از دست داده اند.همچنين در اين مدت بيشترين آمار مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر با 290 فوتي در مرداد ماه و كمترين آن با 205 فوتي در فروردين ماه ثبت شده است.

*کمترین آمار تلفات معتادان با 12 فوتی

سه استان تهران،  فارس و اصفهان در حالی آمار بالای تلفات ناشی از اعتیاد دارند که آمار کمترین تلفات در بالاترین آن  به12 نفر می رسد، چنانچه استان هاي خراسان جنوبي با 8، مازندران و ايلام هر كدام با 9 و گلستان، سمنان و بوشهر هر كدام با 12 فوتي كمترين آمار تلفات اعتياد را داشته اند. همچنین استان‌هاي تهران با 349، در جایگاه اول و اصفهان با 101 فوتي بعد از فارس قراردارد. در مجموع آمار تلفات اعتياد در شهريور ماه برابر با 252 فوتي بوده است كه 221 نفر از آنان مرد و 31 نفر زن بودند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار