معاون استاندار‌ خراسان رضوی گفت: برنامه‌های دهه کرامت از هفته جاری در خراسان رضوی آغاز می‌شود.
کد خبر: ۵۱۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸ 22 June 2015
محمد حسن واحدی در حاشیه دومین جلسه خدمات زیربنایی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در نقشه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی پهنه‌ای انتخاب شده که بیشترین تردد زائر و بیشترین تراکم هتل و مکان اسکان زائر را دارد و شاخصه‌های زیادی در انتخاب این پهنه لحاظ شده است.

وی افزود: محدوده این پهنه شامل مسیرهای ایستگاه راه‌آهن، میدان شهدا، چهارراه لشکر، چهارراه نخریسی، چهارراه مقدم طبرسی و میدان 17 شهریور بوده است، همچنین سایت خانه مسافر هم ساماندهی شده و زائران برای بحث اسکان خود می‌توانند به صورت اینترنتی ثبت‌نام کنند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه اطلاعات زیربنایی و روبنایی این پهنه با کمک و همکاری 14 دستگاه مرتبط جمع‌آوری شده است، گفت: نواقصی را در این رابطه شاهد بودیم که امیدواریم با همکاری مسئولان امر هرچه‌سریع‌تر برطرف شود و در این زمینه بانک اطلاعاتی‌ را راه‌اندازی خواهیم کرد.

واحدی تصریح کرد: مهم‌ترین بحث را در مطلوبیت این پهنه داشتیم و به طور مثال اعلام کردیم که نانوایی‌ها به تعداد مورد نیاز باشد تا شاهد صف‌های طولانی نباشیم، هرچند که این مطلوب‌ها مطلق نیست و در حوزه به صورت نسبی برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: به دنبال استفاده از سیستم‌های فناوری نوین در بحث زیارت هستیم و این اطلاعات را به صورت GIS تنظیم کرده‌ایم که روی موبایل زائران قرار می‌گیرد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی به طرح مبدأ تا مبدأ اشاره کرد و گفت: مدل اجرایی این طرح در حال تدوین است و زائر از شهر خود به مشهد می‌آید و برنامه‌های زیارتی و سیاحتی‌ را با کمک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی برای زائران امام رضا(ع) تدارک دیده‌ایم، هرچند که اولویت نخستمان بحث زیارت باکیفیت است.

واحدی عنوان کرد: 16 کمیته اجرایی در بحث زیارت طراحی شده که شامل طرح‌های تحویل و تحول بحث زیارت، ستاد خدمات سفر، فناوری نوین در زیارت، زائران پیاده، مبدأ تا مبدأ، اسکان ارزان قیمت زائر، ساماندهی خانه مسافرها، نظارت بر پروژهای زیارت، تنظیم بازار و مواد غذایی، بهداشت و سلامت، زائران خارجی، بقاع و اماکن متبرکه، حمل و نقل، زیربنایی و روبنایی، کمیته فرهنگی و ستاد دهه کرامت بوده است.

وی افزود: برنامه‌های دهه کرامت از پنجشنبه این هفته آغاز ‌و برنامه‌های اجرایی این دهه در حوزه زیارت مدیریت می‌شود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی به موضوع ترویج و تثبیت فرهنگ رضوی اشاره کرد و گفت: در بحث زیارت این مهم در دستور کار قرار گرفته و باید زائران را با فرهنگ رضوی آشنا کنیم تا معرفت رضوی در زندگی آن‌ها پررنگ شود و باید فعالیت‌هایمان در حوزه زیارت به گونه‌ای باشد که ثمربخش بوده و زندگی مردم اثرگذار باشد.

واحدی بیان داشت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که زائر به فقط به زیارت فکر کند و هیچ دغدغه زیربنایی‌ نداشته باشد؛ امیدواریم که با کمک سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های مربوطه افقی خوب را برای تمام زائران ولی نعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) رقم بزنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار