مدیر عامل شرکت گاز هرمزگان گفت: با توسعه طرح های گازرسانی به صنایع و نقاط مختلف استان، روزانه 19 میلیون مترمکعب از این گاز در هرمزگان مصرف می شود.
کد خبر: ۵۱۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶ 22 June 2015
به گزارش تابناک - جزیره،‌ حیدر پروین روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال 91 مصرف روزانه گاز طبیعی استان حدود هفت میلیون مترمکعب و در سال گذشته نزدیک به 14 میلیون مترمکعب بود.
 
وی با بیان اینکه روزانه 14 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در استان تولید می شود، اضافه کرد: اکنون از خط 56 اینچی صلح که از پالایشگاه گاز عسلویه به سمت ایرانشهر می رود، روزانه پنج میلیون مترمکعب گاز طبیعی نیز برای نیروگاه 'گنو' دریافت می کنیم.
 
پروین توسعه خدمات گازرسانی به نقاط مختلف استان را رویکردی مهم در جهت توسعه رفاه عمومی و خدمات رسانی به صنایع راهبردی منطقه ارزیابی کرد.
 
وی با بیان اینکه در زمان حاضر هرمزگان رتبه پنجم میزان مصرف گاز طبیعی کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: در آینده نزدیک با اتصال پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس با مصرف روزانه هشت میلیون مترمکعب گاز طبیعی به شبکه گاز استان، هرمزگان به رتبه های دوم و سوم کشوری در این عرصه صعود می کند.
 
مدیرعامل شرکت گاز هرمزگان اظهار کرد: با توجه به اینکه تمام هزینه های شرکت گاز در زمینه توسعه طرح هایی همچون گازرسانی از محل فروش گاز تامین می شود و هیچگونه وابستگی به بودجه عمرانی استان ندارد، افزایش فروش گاز به منزله جذب اعتبارات بیشتر برای طرح های توسعه ای است.
 
پروین با بیان اینکه برای هر مترمکعب فروش گاز طبیعی 230 ریال به استان می رسد، ادامه داد: زمانی که روزانه چندین میلیون مترمکعب فروش گاز در خود استان افزایش می یابد، یعنی سرمایه و ظرفیتی که در سال های گذشته استان از آن بی بهره، به خود استان بازگشته و برای توسعه طرح های این شرکت هزینه می شود.
 
وی یادآوری کرد: همچنین از عوارض ارزش افزوده فروش گاز طبیعی، سه درصد به دهیاری ها و شهرداری هایی که گاز در آنجا فروخته می شود اختصاص می یابد که این مبلغ می تواند به اقتصاد روستاها و شهرها کمک شایانی کند.
 
پروین اضافه کرد: اکنون این طرح در بندرعباس اجرا شده و شهرها و روستاهای این شهرستان از مزیت های آن بهره می برند.
 
 
 
*** بودجه شرکت تا یک هزار و 200 میلیارد ریال قابل افزایش است
 
مدیرعامل شرکت گاز هرمزگان با اشاره به بند 'ق' تبصره دو بودجه که قرار است مابه التفاوت فروش گاز هرمزگان به این شرکت برای توسعه طرح های گازرسانی اختصاص یابد، گفت: به پشتیبانی این بند قانونی، بودجه شرکت در سال جاری 800 میلیارد ریال اعلام و اضافه شده است که این رقم تا یک هزار و 200 میلیار ریال قابل افزایش است.
 
پروین اضافه کرد: این در حالی است که بودجه شرکت گاز استان در سال 92 حدود 230 میلیارد ریال و در سال گذشته 400 میلیارد ریال بود.
 
وی خواستار افزایش حمایت های مسوولان منطقه از شرکت گاز برای جذب بیشتر این بودجه شد و تاکید کرد: بر اساس بودجه تا دو سال فرصت داریم که از مزیت های این بند نهایت استفاده را ببریم، چراکه ممکن است سیاست های بعدی منجر به تغییر یا حذف این بند شود.
 
پروین اضافه کرد: به طور قطع این بند یک امکان تاریخی برای شتاب دهی به طرح های توسعه ای استان هرمزگان به وجود آورده است.
 
وی با بیان اینکه استان های هرمزگان و سیستان بلوچستان جزو آخرین استان هایی هستند که طرح های گازرسانی در آنها در حال اجراست، بار دیگر خواستار حمایت مسوولان برای شتاب گیری روند اجرایی طرح های این شرکت شد.
 
پروین با اشاره به تولید گاز مایع در پالایشگاه نفت بندرعباس و پالایشگاه گاز سرخون و بیان ارزش صادرات این محصول، گفت: با وجود بسترهایی که برای صادرات گاز مایع در بندر شهید باهنر و اسکله اختصاصی که به همین منظور ایجاد شده بود، تاکنون یک کیلوگرم گاز مایع صادر نشده است.
 
مدیرعامل شرکت گاز هرمزگان نبود بسترهای لازم برای استفاده از گاز طبیعی و بالا بودن میزان مصرف گاز مایع را از عوامل ناتوانی این استان در صادرات گاز مایع عنوان کرد.
 
پروین ادامه داد: این در حالی است که ارزش حرارتی هر کیلوگرم گاز مایع، گازوییل و گاز طبیعی تاحدودی یکسان است و با توسعه طرح های گازرسانی می توانیم علاوه بر افزایش رفاه عمومی و ارتقا خدمات رسانی به صنایع منطقه، بسترهای صادرات گاز مایع را نیز فراهم کنیم.
 
وی تاکید کرد: زمانی که می توان گاز طبیعی را با قیمت پایین تر از گاز مایع و بدون بروز مشکلاتی همچون حمل و نقل تانکرها و کپسول ها در اختیار مردم و صنایع قرار داد، بهترین رویکرد حمایت از سیاست های شرکت گاز است تا بتوان شاهد توسعه متوازن استان در تمامی عرصه ها باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار