رئیس آب منطقه ای ابرکوه با بیان اینکه این شهرستان یکی از دشت‌های ممنوعه کشور است گفت: تنها 10 رشته قنات از 103 قنات ابرکوه باقی‌مانده است.
کد خبر: ۵۰۴۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 08 October 2017

به گزارش «تابناک یزد»محمدحسین باقری رئیس اداره آب منطقه‌ای ابرکوه از شهرستان ابرکوه به‌عنوان یکی از دشت‌های ممنوعه و بحرانی یادکرد و گفت: بر طبق آمار بارش‌های کشور در سال آبی 96- 95 به میزان 8 درصد کاهش داشته که بیشترین کاهش در استان‌های یزد، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی و خراسان شمالی است.

باقری بابیان اینکه مسئله آب به‌عنوان سومین تهدید کشور در شورای عالی امنیت ملی مطرح‌شده است، افزود: ایران با جمعیتی بالغ بر 80 میلیون نفر، با تخلیه منابع استراتژیک آب‌های زیرزمینی به میزان 60 میلیارد مترمکعب در سال مواجه است.

وی دشت چاهگیرِ شهرستان ابرکوه را جزء شورترین سفره‌های آب استان با متوسط ec بالای 11 هزار دانست و اظهار کرد: این دشت در کنار مشکلات افت سطح آب، با کاهش شدید کیفیت آب زیرزمینی نیز مواجه است؛ اما اجرای طرح تحویل حجمی دشت چاهگیر از ابتدای سال 1395 منجر به بهبود کیفیت آب چاه‌های کشاورزی منطقه به میزان دو هزار و 483 میکرومهوس بر سانتیمتر شده است.

رئیس اداره آب منطقه‌ای ابرکوه تأکید کرد: شهرستان دارای 103 رشته قنات در سال 1350 بوده که هم‌اکنون این تعداد به کمتر از 10 رشته رسیده است؛ همچنین وقوع بیش از 30 فروچاله به دلیل افت سطح آب زیرزمینی طی سنوات اخیر، ابرکوه را به یکی از دشت‌های ممنوعه بحرانی استان با مجموع کسری تجمعی مخزن 1/1 میلیارد مترمکعب تبدیل کرده است.

باقری یادآور شد: طرح تحویل حجمی آب به کشاورزان به‌منظور صیانت از سفره آب‌های زیرزمینی است که تا پایان سال 94 در منطقه چاهگیر به‌صورت 100 درصد و در منطقه ابرکوه 99 درصد اجرا شده است.

باقری اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش کشاورزی عمده‌ترین مصرف‌کننده آب استان است نیازی جدی به تغییر رویکرد مصرف آب در این بخش احساس می‌شود. در همین راستا استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها بر روی چاه‌های کشاورزی علاوه بر برداشت بیشتر، موجب اُفت سفره و شوری آب می‌شود که نمک حاصل از آن در گوشه‌ای رهاشده، با یک بارش به سفره‌های زیرزمینی برمی‌گردد و درنتیجه به‌صورت مضاعف موجب مرگ آبخوان‌ها می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار