ساز برخی از نانوایی ها برای افزایش قیمت ها کوک است.خبازی های آزادپز و دولتی این روزها شیوه های مختلفی را برای گران کردن انتخاب کردند و از آنجا که نظارت ها در این بخش ضعیف است مردم نمی دانند که قیمت نان از چه اصولی پیروی می کند.
کد خبر: ۴۸۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹ 17 June 2015
آزادپزها در حالی قیمت های خود را افزایش دادند که پیش شرط آنها بهبود کیفی نان و افزایش چانه بود.

در معدود نانوایی آزادپز می توان شروط یاد شده را دید. اغلب نانوایی ها تنها قیمت را بالا بردند، نانوایی هایی هم که با نرخ یارانه ای باید نان را به دست مردم برسانند قیمت های خود را سلیقه ای افزایش دادند.

از این رو شاید نتوان نرخ یکنواخت را در خبازی های یارانه ای یافت، از سویی کیفیت این گونه نان ها هم روند نزولی داشته است.

در شرایطی که عموم مردم از وضعیت قیمت نان گلایه دارند برخی ها این چالش را در دو نرخی بودن قیمت نان می دانند و معتقدند با آزادسازی تمام مشکلات این بخش حل خواهد شد. 

ولی مردم این نگرانی را دارند که آزادسازی قیمت نان تنها منجر به گرانی شود و کیفیت آن هیچ تغییری نکند. با وجود تماس های متعدد مردم و ابراز نارضایتی از وضعیت نان، مسئولان سهم نانوایی های آزادپز در تخلف را 4 درصد و یارانه ای ها را 7درصد می دانند.

البته به نظر می رسد سخت بودن بازرسی از تمام نانوایی ها نتواند باعث شناسایی تمام متخلفان شود. به هر ترتیب نان یکی از اقلامی است که نقش عمده ای در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی دارد و هنوز هم، نان یک پای ثابت سفره های ایرانی است. 

حال هم که در آستانه ماه مبارک رمضان قرار گرفته ایم، نقش این کالا در مصارف روزانه مردم، عمده تر از قبل می شود.

** آزادسازی قیمت نان مرحله ای خواهد بود

علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در مورد قیمت نان و شرایطی که این بخش دارد به خبرنگار ایران گفت: نگاه کلی بر قیمت نان آن است که آزادسازی صورت گیرد. وقتی قیمت ها دو نرخی باشد فساد، رانت و تخلف رخ می دهد لذا برای حل این مشکل باید به سمت آزادسازی قیمت ها حرکت کنیم.

وی افزود: سیاست دولت آزادسازی قیمت نان است. اما حرکت در این بخش باید بسیار کارشناسانه باشد به نحوی که اقشار آسیب پذیر لطمه نبینند. بر این اساس یک طرح کلی در قالب سه بند آماده شده است. یکی آنکه قیمت نان به صورت کلی آزاد و دوم آنکه به اقشار آسیب پذیر جامعه هزینه جبرانی پرداخت شود. سوم آن است که دولت درآمد مازاد بر افزایش قیمت نان را صرف بهبود آرد، گندم و نانوایی ها کند. این امر می تواند باعث ارتقای کیفی نان شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه گفت: رئیس جمهوری موافق آزادسازی یکباره قیمت نان نیست لذا زمانی که موضوع آزادسازی مطرح شد ایشان اقدام مرحله ای را توصیه کرد. در نخستین مرحله قیمت نان(نانوایی هایی که آرد یارانه ای دریافت می کنند) 30 درصد افزایش یافت و همچنین 20 درصد نانوایی ها در هر استان مجوز آزادپزی دریافت کردند.

وی گفت: با آزادپز شدن 20درصدی نانوایی ها میزان مصرف نان در کل کشور 4 درصد کاهش یافته است. در گذشته دور ریز نان زیاد بود و به علت پایین بودن قیمت ها مردم در حجم خرید خود هیچ وسواسی نداشتند ولی اکنون مدیریت خرید نان از سوی مردم انجام می شود.

**میزان واردات گندم امسال 4میلیون تن کاهش پیدا می کند

قنبری در ادامه به موضوع افزایش خرید تضمینی گندم پرداخت و گفت: سال گذشته 7/6 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد و قرار است برای سال جاری این رقم به 7/7 میلیون تن برسد. همچنین میزان واردات گندم که سال گذشته 6میلیون تن بود در سال جاری به 2 میلیون تن خواهد رسید. 

وی تأکید کرد: نیاز سالانه گندم کشور با احتساب نان های صنعتی 11میلیون تن است. حال با افزایش میزان خرید گندم داخلی تنها به 2میلیون تن واردات نیاز داریم. این در حالی است که میزان ذخایر کالاهای استراتژیک در کشور در شرایط عالی است و خوشبختانه در این بخش هیچ مشکلی وجود ندارد.

** 7درصد نانوایی های یارانه ای تخلف داشتند

همچنین علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران درباره وضعیت قیمت نان به خبرنگار ما گفت: هر زمان که یک کالا دو نرخی شود قطعاً در آن فساد و رانت پدیدار خواهد شد. لذا دولت باید قیمت نان را به صورت کشوری آزاد کند تا مشکلات این بخش از بین برود. اگر قیمت نان دو قیمتی بماند مردم متضرر خواهند شد.

وی افزود: از آذرماه سال گذشته که قیمت نان دو نرخی شد اتاق اصناف بازرسی های ویژه خود را آغاز کرد اما باید قبول کرد که این گونه بازرسی ها بسیار سخت و دشوار است لذا امکان دارد برخی از تخلف ها از نظر دور مانده باشد. ولی سؤال ما این است که چرا علت بروز تخلف ها نباید حل شود. اگر قیمت نان آزاد شود ریشه تمام تخلف ها از بین خواهد رفت. 

وی با بیان اینکه نانوایی هایی که آرد یارانه ای می گیرند موظف هستند با نرخ تعیین شده نان را به مردم تحویل دهند تصریح کرد: خبازی های آزاد پز مجاز شدند با توجه به درخواست مشتری قیمت خود را تعیین کنند. اما این قیمت ها هم باید در حد متعارف باشد.

همچنین کیفیت نان های آزاد پز در مقایسه با نانوایی های دریافت کننده آرد یارانه ای باید بهتر باشد. 

فاضلی یادآور شد: بیشترین تخلف نان پس از آزادسازی 20درصدی قیمت آن بوده است و مردم نسبت به گرانی ها اعتراضاتی را داشته اند. طی سه ماه بررسی صورت گرفته 4 درصد نانوایی های آزاد پز تخلف داشتند و در نانوایی های یارانه ای این عدد 7درصد بوده است.

در حالی رئیس اتاق اصناف از تخلف 7 درصدی نانوایان سخن می گوید که بررسی میدانی <ایران> و همچنین تماس های مردمی نشان می دهد میزان تخلفات صورت گرفته در سطح نانوایی ها بسیار بیشتر از این آمار است.

** گرانفروشی، بیشترین شکایت مردمی

وی با اشاره به اینکه مشکلات در چهار بخش است تصریح کرد: گرانفروشی از سوی نانوایی های یارانه ای و آزاد پز، کم فروشی (کاهش وزن چانه های نان)، درج نکردن قیمت در محل پخت نان و بهداشت پخت نان عمده ترین موارد تخلف بوده است.

رئیس اتاق اصناف ایران تأکید کرد: دولت باید به سمت تک نرخی شدن قیمت نان حرکت کند. در شرایطی که برخی از استان ها به ظرفیت 20 درصد آزاد سازی رسیدند و همچنان هم درخواست های جدید وجود دارد برخی از استان ها هنوز برای این مهم اقدامی انجام ندادند و نانوایی ها حاضر به آزادپز شدن نیستند. از این رو باید چاره ای اندیشیده شود تا بحث آزاد پزی در تمام استان ها پیاده سازی شود.

وی گفت: اگر دولت یارانه ای بابت آرد به خبازی ها پرداخت نکند و قیمت ها واقعی شود می توان برای اقشار آسیب پذیر جامعه و حمایت از این افراد اقدام های مناسبی را انجام داد.

فاضلی با بیان اینکه نباید هیچ میزان تخلفی در نانوایی ها ثبت شود افزود: اتاق اصناف بازرسی های لازم را انجام می دهد و در جریمه کردن افراد خاطی هیچ چشمپوشی نخواهیم داشت. تمام سعی ما بر این است که واحد خبازی متخلف را تعطیل نکنیم. ولی با کم کردن آرد دولتی و در نظر گرفتن جریمه های نقدی مانع بروز تخلف خواهیم شد.

** برخورد با نانوایی های متخلف

محمدرضا نظرنژاد رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی نیز معتقد است کیفیت نان پس از آزادپز شدن یکسری از فعالان این صنف، افزایش یافته اما برخی مشکلات وجود دارد. وی تصریح کرد: برخی از مشکلاتی که هم اکنون در عرضه نان مشاهده می شود مربوط به نانوایی هایی است که بی رویه در سطح شهر ساخته شده اند و بدون داشتن تخصص کافی در تولید و عرضه نان، در این حوزه فعالیت می کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی در عین حال تصریح کرد: نانوایانی که از قدیم در این عرصه فعالیت دارند، بدون هیچ شکی نان با کیفیت و با رعایت قیمت های مصوب به مردم عرضه می کنند.

نظرنژاد همچنین از وجود نانوایی های اجاره ای در سطح شهر خبر داد و گفت: این نانوایی ها که به صورت اجاره ای هستند، به گونه ای در حوزه نان فعالیت می کنند که متأسفانه هیچ گونه تبحر و تخصصی در این بخش ندارند و همین امر سبب شده مشکلات و مسائلی در این بخش بخش به وجود آید که متأسفانه آن را به پای همه نانوایان می گذارند.

وی سپس معرفی نانوایی هایی فاقد مجوز و فعال به صورت غیرحرفه ای را خواستار شد و گفت: تمام نانوایی ها باید نرخ مصوب را رعایت کنند در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد ضمن آنکه از همین جا از مردم می خواهیم نانوایان متخلف را به اتحادیه معرفی کنند.

وی، البته این نکته را هم تأکید کرده که هیچ نانوایی حق ندارد به اجبار نان کنجدی را به بهانه افزایش قیمت، در اختیار مشتری بگذارد، بلکه مشتری خود باید متقاضی دریافت نان کنجددار باشد در حالی که هم اکنون این گونه نیست و تحقیق در میان نانوایی های آزادپز نشانگر این است که برخی از نانوایان، نانی به غیر از نان کنجدی را پخت نمی کنند.

در این میان برخی نانوایان می گویند: دولت اجباری برای آزادپز شدن آنها ندارد اما پخت نان آزادپز صرفه اقتصادی بیشتری برایشان دارد. از سوی دیگر، چون نان کیفیت بالاتری می یابد، مشتریانش هم بیشتر می شود. به گفته آنها، البته از تعداد مشتریان خرید نان برخی از آنها، از زمانی که آزادپز شده اند کمتر شده است، چراکه واقعاً برخی از مردم قدرت خرید سابق را ندارند که حتی گرانی چند صد تومانی نان برای شان مهم نباشد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار