سرپرست هیئت وزنه‌برداری خراسان رضوی گفت: مسابقات وزنه‌برداری کارگران کشور مهرماه در مشهد برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۷۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶ 14 June 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی احسان قاسمیان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: آنچه که در وزنه‌برداری از توجه ویژه‌ای باید برخوردار باشد توجه به زیرساخت‌ها در رده‌های نونهالان و نوجوانان است تا بتوانیم در سال‌های آینده نیز قهرمانانی پرورش دهیم نه اینکه تنها بر روی دو سه نفر تمرکز کنیم.

سرپرست هیئت وزنه برداری خراسان رضوی افزود: ضرورت پرداختن به نوجوانان و نونهالان بسیار مهم است که با توجه به اتفاقات نامبارکی که چند سال اخیر در وزنه برداری کشور افتاده بود این اتفاقات به خراسان رضوی هم نیز سرایت کرده بود و آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی رده های پایه از حضور در این عرصه خود‌داری می‌کرد.

قاسمیان بیان کرد: طرح استعدادیابی حدود دو ماه قبل از سال جدید در مدارس آغاز شد که بروشورهایی جهت استعدادیابی در مدارس به چاپ رسید که این بروشورها در تمامی مدارس نواحی هفتگانه مشهد در بورد مدارس نصب شد که افرادی که در دوره‌های استعدادیابی شرکت کرده بودند پس از پایان خرداد ماه کلاس‌های تئوری و عملی را با استفاده از مربیان آموزش و پرورش برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: مسابقات کشوری را استانی دریافت می‌کند که شانس قهرمانی داشته باشد اما خراسان رضوی در چند سال اخیر قهرمانی نداشته که بتواند میزبانی مسابقاتی را قبول کند اما بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری قرار است میزبان مسابقات قهرمانی کارگران کشور باشیم که این دوره از مسابقات در نیمه دوم مهرماه برگزار می‌شود.

سرپرست هیئت وزنه برداری خراسان رضوی گفت: امسال خراسان رضوی نمی‌تواند میزبانی مسابقات کشوری را داشته باشد و از هم اکنون تمرکز ما بر روی سال 95 است که بتوانیم در سال آینده میزبانی مسابقات کشوری را بر عهده بگیریم اما هم اکنون در حال رایزنی هستیم که بتوانیم میزبان مسابقات دانش آموزی( آموزشگاهی) کشور باشیم.

قاسمیان گفت: در سال گذشته مسابقات استانی را در سطح بسیار بالا برگزار کردیم که سعی ما بر این است که بتوانیم بار مسابقات را از شهر مشهد برداشته و به شهرستان‌ها منتقل کنیم چرا که شهرستان‌ها نیاز به دیده شدن و توجه دارند و در این چند سال اخیر چنین مسئله ای اتفاق نیافتاده و مقداری شهرستان‌ها از صحنه دور شده‌اند.

وی بیان کرد: در سال گذشته در مسابقات وزنه برداری شرق کشور در خراسان شمالی با 8 تیم حضور یافتیم که توانستیم عملکرد بسیار خوبی را به نمایش گذاریم اما در سال جاری نیز به طور قطع مشهد مقدس میزبان مسابقات خراسان بزرگ وزنه برداری است که این مسابقات به مناسبت دهه مبارک فجر برگزار می‌شود.

سرپرست هیئت وزنه برداری خراسان رضوی گفت: در چند سال گذشته تاکنون با آموزش و پرورش طرح‌های استعدادیابی انجام نشده که یکی از این دلایل ناآگاهی خانواده‌ها در رابطه با وزنه برداری است چرا که فکر می‌کنند اگر فرزندشان به وزنه برداری وارد شود دچار آسیب‌های جسمانی می‌شود در صورتی که چنین مسائلی وجود ندارد.

قاسمیان تصریح کرد: متاسفانه آموزش و پرورش هم چنین ریسکی در رابطه با وزنه برداری نکرده است و این رشته را در اولویت‌های توسط استعدادیابی خود قرار داده و طبق نظر وزارت ورزش وزنه برداری در دسته" ب" قرار دارد اما در خراسان رضوی وزنه برداری و تعامل با آموزش و پرورش در دسته" پ" قرار دارد که هیچ موقع به وزنه برداری نمی‌پرداختند.

سرپرست هیئت وزنه برداری خراسان رضوی گفت: در طرح استعدادیابی که اردیبهشت ماه سال جاری برای دانش آموزان برگزار شد حدود 40 نفر ثبت نام کرده بودند که 25 دانش آموز در این طرح شرکت کردند که کلاس‌های تئوری دانش آموزان برگزار شده است اما خواسته ای که ما از آموزش و پرورش داریم این است که برای دانش آموزان وزنه بردار خود مکان مشخصی را در اختیار هیئت وزنه برداری جهت کلاس‌های آموزشی قرار دهد.

قاسمیان گفت: در بحث تعامل با آموزش و پرورش نقطه ضعف بزرگی وجود دارد و آن این است که معلمان ورزشی که در مدارس هستند آشنایی بسیار زیادی با وزنه برداری ندارند و این سبب ضربه به وزنه برداری خراسان رضوی می‌شود چرا که اگر یک دانش آموزان علاقه جهت حضور به وزنه برداری داشته باشد و معلم استعدادش را کشف نکند از وزنه برداری دور می شود.

وی تصریح کرد: در سال‌های نه چندان دور هر هزینه‌ای که برای ورزش می‌شد به عنوان معافیت ورزشی حساب می‌شد و از سال 82 تا 92 به عنوان معافیت مجاز محاسبه می‌شد و این تاثیر بسیار زیادی در جذب حامی مالی داشت اما پس از آن با توجه به قوانین مالیاتی جدید کشور فدراسیون اعلام به این نظر رسید که خود هیئت‌ها در شرایطی قرار دارند که می‌توانند خودکفا شوند.

سرپرست هیئت وزنه برداری خراسان رضوی گفت: رشته وزنه برداری نیاز به حمایت دستگاه ها به ویژه اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی دارد که در 6 ماه پایانی سال 3 میلیون و پانصد تومان و فدراسیون نیز در زمان حسین رضا زاده به خراسان رضوی دو دستگاه میله ورزشی و تمرینی داده شد.

قاسمیان بیان کرد: پخش تلویزیونی زمانی است که خراسان رضوی در کشور صاحب عنوان باشد و حتی خود صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی علاقه‌ای به پخش مسابقات وزنه برداری ندارد و تنها برخی اوقات این مسئله را انجام می‌دهد اما هم اکنون در حال رایزنی جهت حضور اسپانسر در وزنه برداری خراسان رضوی هستیم.

وی تصریح کرد: در وضعیت کلی شهرستان های استان، وضعیت نسبت به گذشته کمی بدتر شده و تاکنون بخش خصوصی به پای کار نیامده چرا که توجیه مالی برای بخش خصوصی جهت ورود به وزنه برداری ندارد.

سرپرست هیئت وزنه برداری خراسان رضوی گفت: هم اکنون هشت شهرستان خراسان رضوی از جمله کاشمر، سبزوار، قوچان، تربت حیدریه فعال هستند اما متاسفانه شهرستانی همچون سرخس که دارای استعدادهای بسیار فراوان در سطح وزنه‌برداری است به علت نداشتن امکانات پایگاه وزنه برداری در این شهرستان وجود ندارد.

قاسمیان گفت: در مجموع در خراسان رضوی 9 سالن وزنه برداری وجود دارد که در شهرستان‌هاهیچ فردی بیمه ورزشی ندارد اما در مشهد مقدس 35 نفر دارای بیمه ورزشی هستند که این افراد ساماندهی شده اند چرا که هر فردی به نوعی وارد وزنه برداری شده است به هر نحوی از وزنه برداری فاصله گرفته است چرا که وزنه برداری ورزشی است که آتیه ندارد.

سرپرست هیئت وزنه برداری خراسان رضوی گفت: مذاکراتی را با آقایان اخلاقی و ستاری ( اعضا شورای شهر مقدس مشهد) داشته ایم که بتوانیم برای حاشیه شهر مشهد وزنه برداری را فعال سازیم اما تاکنون موفق به برگزاری جلسه مشترکی نشده‌ایم.

قاسمیان بیان کرد: هم اکنون در مجموعه تختی (سعد آباد) یک سالن در اختیار هیئت وزنه برداری قرار دارد اما یک سالن برای این رشته و در شهری همچون شهر مشهد بسیار کم است که به همین دلیل تاکنون جلساتی را با شهرداران مناطق سه و چهار داشته‌ایم که بتوانیم سالن دیگری را در یکی از مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار شهر مقدس مشهد افتتاح کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون جوانان به سراغ رشته‌های بدنسازی می‌روند و به علل مختلفی، ورزش وزنه برداری که یک ورزش قدرتی است به حاشیه می‌رود و افراد بالا شهر نشین دیگر به این ورزش رو نمی‌آورند که به همین علت نیز دو سالن اختصاصی وزنه برداری تا پایان سال در حاشیه شهر مقدس مشهد مورد افتتاح و بهره برداری قرار می‌گیرد.

سرپرست هیئت وزنه برداری خراسان رضوی گفت: متاسفانه هم اکنون سالیان سال است که دیگر خراسان رضوی ملی پوش ندارد و حتی دیگر خراسان رضوی جزو 5 تیم نخست کشور هم نیست چرا که مشکل اصلی این مهم نیز کمبود تجهیزات، مسائل مالی و نبود مدیریت قوی و یکپارچه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار