هیات اداره رانیه اقلیم کردستان عراق به سرپرستی عبدالحمید عبدالرحمن با مقام عالی استان دیدار و در خصوص پیگیری توافقات و بررسی چگونگی توسعه مبادلات در مرز کلیه سردشت بحث و تبادل نظر کردند.
کد خبر: ۴۷۳۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹ 06 August 2017
به گزارش تابناك آذربايجان غربي،سعادت در این دیدار با اشاره به پیگیری تفاهم نامه های قبلی بین دو استان همجوار در مرز لایران و عراق ، اجرایی کردن تفاهمات فی ما بین و پیگیری جدی طرف عراقی را متذکر شد.

مقام عالی استان افزود: رسمی شدن مرز کلیه سردشت می تواند موقعیت مناسب ، ظرفیت مبادلات اقتصادی و تجاری اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران و استان آذربایجان غربی در حد قابل توجهی افزایش دهد.

استاندار آذربایجان غربی افزود: تحقق این خواسته نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از نظر سیاسی و حتی امنیتی حائز اهمیت است لذا مشخص نبودن مرز و وجود اختلافات مرزی باعث شده محل استقرار ابنیه و تسطیح سازی آن در منطقه با مشکل مواجه شود و باید برای سهولت در ساخت و ساز ساختمان های اداری در مرز در مرحله اول نقطه صفر مرزی مشخص شود.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود و تا مشخص شدن نقطه صفر مرزی می توان با نظارت و مدیریت هر دو طرف ایران و عراق برای تردد و مبادلات مرزی اقدام نمود.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه کمبود آب شهرستان قلعه دیزه که در مسیر جریان آب سد کولسه قرار گرفته اشاره کرد و اظهار داشت: ورودی آب سد کولسه 4 متر مکعب و خروجی آ« 2 متر مکعب در ثانیه می باشد و چنانچه کمبود آب در شهرستان قلعه دیزه کشور عراق مشاهده شود ناشی از احداث سد نیست چرا که کشور ایران از 4 متر مکعب آب 2 متر مکعب آب را رهاسازی می کند و با سرریز شدن آب شلماش در مسیر رودخانه مقدار آب ورودی به کشور عراق به 5 متر مکعب می رسد.

مقام عالی استان ادامه داد : در این راستا می بایست مسئولان شهر قلعه دیزه در تجهیز تاسیسات آب شهر و مدیریت آب رودخانه تجدید نظر نمایند.

سرپرست هیات عراقی نیز در این دیدار ضمن تقدیر از مهمان نوازی استاندار آذربایجان غربی گفت: اقلیم کردستان عراق در تلاش است که نظر دولت مرکزی را در جهت به رسمیت شناختن مرز کلیه در شهرستان سردشت را بدست آورد .

عبدالحمید عبدالرحمن افزود: یکی از شروط اصلی دولت مرکزی در خصوص به رسمیت شناختن مرز کلیه آسفالت جاده و تسطیح منطقه برای ساخت ابنیه اداری است که متاسفانه توپوگرافی منطقه بصورتی است که اجازه استقرار مجتمع اداری در منطقه را نمی دهد.

وی اظهار داشت: کمبود آب شهرستان قلعه دیزه که در مسیر جریان اب سد کولسه قرار گرفته جوسازی هایی از سوی رسانه ها را در پی داشت که با واکنش دولت عراق و مسئولان اقلیم کردستان عراق مواجه شدند .

وی همچنین به تعطیلی مرز در روزهای پنج شنبه توسط تجار منطقه اشاره نمود و پیشنهاد داد در خصوص تعطیلی مرز گمرکات بین دو استان تصمیم گیری شود.

در ادامه مدیر اداره راه و ترابری راپرین با بیان اینکه اعتقاد دولت عراق به فنی و مهندسی بودن سد کولسه سردشت احداث آن را حق مسلم دولت ایران دانست.

گفتنی است پس از اتمام این نشست هیات عراقی از صنایع و تولیدات استان دیدار و بازدید نمودند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار