تابناک: بحث بر سر کاهش تعطیلات در ایران سالهاست که مطرح است امامقایسه آن با سایر کشورها نشان می دهد تعطیلاتمان زیاد نیست و شاید ساماندهی نشده است.
کد خبر: ۴۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷ 14 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، تعطیلی پنجشنبه ها و روزهای بین تعطیلی هم همواره بحث داغ محافل بوده و از طرف نمایندگان مجلس و مسوولان دولتی و بِویژه مسوولان آموزشی و اقتصادی درباره آن اظهار نظر شده است.

اولین پرده از این جریان سابقه دار ساماندهی تعطیلات در مجلس است که سال هاست بطول انجامیده و این روزها در کارگروهی در دست بررسی است.

پرده دوم این طرح مطرح شدن تعطیلی پنجشنبه ها در نیمه دوم سال در همه شهرها و به عنوان تعطیلات رسمی در تقویم است. پنجشنبه هایی که در تعطیل بودن یا نبودنش استدلال ها و مخالفت ها و موافقت ها متعدد است.

و پرده سوم این ماجرا روزهای بین دو تعطیلی دوست داشتنی خیلی ها و دارای زیان و ضرر برای عده ای دیگر است که در دولت جدید برخورد با این پدیده بعنوان یک روز عادی همچون سایر ایام در دستور کار است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی معتقد است: مقایسه تعطیلات کشورمان با دیگر کشورها مقایسه درستی نیست.

حمید رضا فولادگر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشتر کشورها پنج روز کامل هفته فعالیت مستمر با ساعت های کاری 9 و 10ساعته در هر روز دارند.

وی اظهار کرد: مشکل کشور ما همین بین تعطیلی ها و پیشامدهایی مانند آلودگی هوا، بارش برف و حتی جام جهانی است که باعث می شود روزهایی اضافه بر تعطیلات رسمی هم تعطیل شوند.

فولادگر با بیان اینکه برخی معتقدند برای حل مشکل تبادلات خارجی شنبه ها به جای پنجشنبه تعطیل باشد اضافه کرد: این کار هر چند مخالفانی دارد اما باعث می شود دو روز مشترک غیر تعطیل ما با دیگر کشورها بیشتر شود.

این نماینده مجلس درباره تعطیلی پنجشنبه ها نیز تاکید کرد: این تعطیلی به شرط افزایش ساعات کاری در طول هفته و بهره وری بهتر اشکالی ندارد.

اما رسمی شدن تعطیلات پنجشنبه ها و قرمز شدن رنگ این روز در سالنامه همچون جمعه ها موضوعی است که با عنوان ساماندهی تعطیلات از طرف دولت مطرح بوده و وزارت کشور متولی این مهم است.

در پیشنهاد دولت آمده است: ادارات با رعایت 44 ساعت کاری در هفته، پنجشنبه های آخر هفته در نیمه اول سال در تمام کشور و پنجشنبه های تمام سال در کلانشهرها تعطیل می شود.

در این پیشنهاد 15 روز به عنوان تعطیلات مذهبی، چهار روز به عنوان تعطیلات ملی، پنج روز تعطیلات نوروز، سه روز تعطیلات تابستانی، چهار روز تعطیلات زمستانی، 54 روز تعطیلات جمعه و 27 روز تعطیلات پنجشنبه و در مجموع 112 روز تعطیل رسمی ارائه شده است.

112 روز که با احتساب پنجشنبه ها از میانگین جهانی یعنی 104 ، 9 روز بیشتر می شود.

با این حساب می توان نتیجه گرفت کشورمان از جمله ممالکی است که تعطیلات رسمی کمتری دارد، اما به دلیل تعطیلی های نیمه پنهان و لحظه ای، تعداد تعطیلات رسمی در آن زیاد به نظر می رسد.

تعطیلات نیمه پنهان و خاموشی که صدای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم را درآورده و ازآن با عنوان قانون نانوشته بین التعطیلین نام می برد.

ربیعی می گوید: داشتن سه تقویم قمری، خورشیدی و همین تقویم سوم یعنی بین التعطیلات به صلاح کشور نیست و دولت از این روند ناصحیح عبور کرده است.

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس درباره طرح ساماندهی تعطیلات از بحث شدن کلیات طرح در کمیسیون و رفتن به کارگروه برای کارشناسی بیشتر خبر می دهد.

محمد حسین سعیدی معتقد است: ساماندهی تعطیلات نیازمند مطالعه همه جانبه است و این طرح بعد از کارشناسی و بررسی دقیق وارد صحن علنی مجلس می شود.

در این میان مردم نیز خواستار یکسان شدن تعطیلات برای همه استان ها و شهرها هستند و تعطیلات دو روز اخر هفته برای برخی مناطق و یک روز برای برخی دیگر را تبعیض می دانند.

حتی این موضوع برای برخی ادارات و ارگان های دولتی نیز متفاوت است و گاهی دو سازمان کنار هم یکی پنجشنبه ها تعطیل است و دیگر تعطیل نیست.

نیره اخوان بیطرف یکی از نمایندگان اصفهان در مجلس درباره تعطیلات کشورمان به خبرنگار ایرنا گفت: بنده با کاهش تعطیلات در نوروز موافقم اما تصمیم گیری درباره سایر روزها بر عده کمیسیون اجتماعی است.

از سوی دیگر با در نظر گرفتن همه این بحث ها یک مسئله مهم دیگر نیز مطرح است و آن متضرر شدن شرکت ها و افرادی است که با سایر کشورها و شرکت های خارجی مبادلات تجاری و اقتصادی دارند.

اگر پنجشنبه ها تعطیل شود با احتساب تعطیل بودن جمعه ها و لحاظ کردن تعطیلی شنبه ها و یکشنبه ها در دیگر کشورها این گروه چهار روز هفته را از دست می دهند و تنها سه روز برای پیشبرد کار و بارشان باقی می ماند.

ولی با گذشت همه این ها علی افشاری یکی از نمایندگان سابق مجلس می گوید: این موضوع بعنوان یک طرح از سوی نمایندگان در مجلس هفتم به عنوان یک طرح عادی مطرح شد اما همچنان خبری از پرداختن و رسیدگی جدی به آن به نیست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار