رئیس اداره حفاظت محیط زیست دشت‌آزادگان عنوان کرد:
کد خبر: ۴۶۹۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵ 30 July 2017
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دشت‌آزادگان با اشاره به تلف شدن سه راس از آهوان ایرانی منطقه "میشداغ" در سال جاری به علت سقوط در کانال آب "پای پل" کرخه، گفت: تمام اقدامات لازم انجام شده تا در صورت ادامه بی‌توجهی سازمان آب و برق خوزستان به ایمن‌سازی این کانال، این سازمان به دادگاه معرفی شود. 
  
مهرشاد احمدوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه خوزستان، با اشاره به آثار و تبعات خشکسالی شدید در منطقه حفاظت شده "میشداغ" در سال جاری و کمبود شدید آب در این منطقه، اظهار کرد: امسال به علت خشکسالی، وضعیت زیستگاه میشداغ به مراتب بدتر از سایر مناطق و زیستگاه‌ها است. 
  
به زیستگاه آهوان ایرانی با "تانکر" آبرسانی می‌شود 
  
وی افزود: امسال نخستین سالی بود که بند خاکی منطقه حفاظت شده میشداغ آبگیری نشد در حالی که در شهریورماه سال گذشته این بند پر از آب بود. از زمان احداث این بند خاکی که به منظور مدیریت آب باران ایجاد شده بود، همواره آبگیری خوبی در آن شاهد بودیم به گونه‌ای که تا شهریورماه دارای آب بود. 
  
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دشت‌آزادگان همچنین به خشک شدن پوشش گیاهی زیستگاه میشداغ در پی خشکسالی شدید سال آبی جاری اشاره و تصریح کرد: در پی این وضعیت روزانه توزیع علوفه در زیستگاه میشداغ را انجام می‌دهیم. امسال کمبود پوشش گیاهی این زیستگاه بسیار شدید بود. 
  
وی با بیان این‌که آهوان میشداغ آب ندارند، تصریح کرد: سال گذشته به علت گرمای کمتر، بارندگی خوب و آبگیری مناسب بند خاکی زیستگاه میشداغ، از نظر کاهش تلفات آهوان این زیستگاه به دلیل تشنگی سال خوبی محسوب می‌شد. 
  
احمدوندی ادامه داد: اما امسال به علت خشکسالی شدید از فروردین ماه مجددا ناچار به آبرسانی به این زیستگاه با تانکر و پرکردن آبشخورهای این منطقه شدیم. در حال حاضر روزانه تانکر آبرسانی به زیستگاه میشداغ اعزام می‌شود اما این آب برای آهوان میشداغ کافی نیست. 
  
آهوان تشنه میشداغ همچنان در کانال آب سازمان آب و برق خوزستان می‌افتند و می‌میرند 
  
وی با اشاره به تداوم مشکلاتی که وجود کانال انتقال آب "پای پل" سازمان آب و برق خوزستان برای آهوان میشداغ، بیان کرد: امسال به علت وضعیت خشکسالی و کمبود آب در زیستگاه میشداغ، باز هم شاهد رفتن آهوان تشنه میشداغ به سمت این کانال آب هستیم که به دلیل شرایط این کانال، گاه پای آهوها لیز می‌خورد و در این کانال می‌افتند و در برخی موارد موجب مرگ تعدادی از این گونه آهوان در حال انقراض می‌شود. 
  
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دشت‌آزادگان ادامه داد: بنابراین ناچار به نگهبانی شبانه‌روزی از این کانال جهت جلوگیری از نزدیک شدن آهوان تشنه و سقوط آهوان به درون کانال هستیم. متاسفانه از آغاز سال تاکنون سه راس از آهوان میشداغ به علت سقوط در کانال پای پل تلف شده‌اند. 
  
احمدوندی افزود: با همین نگهبانی شبانه‌روزی محیط بانان محیط زیست در سال جاری توانستیم از تلف شدن حدود 28 راس آهو به علت سقوط در این کانال جلوگیری کنیم. 
  
بی‌تفاوتی سازمان آب و برق به وضعیت کانال "پای پل" 
  
وی با انتقاد از سازمان آب و برق خوزستان در خصوص عدم ایمن‌سازی کانال پای پل و بی‌تفاوتی این سازمان نسبت به حیات آهوان ایرانی میشداغ، گفت: این کانال فاقد ارزیابی زیست محیطی است و با وجود این‌که مدیرعامل آب و برق خوزستان در جریان مشکلات ناشی از این کانال برای زیستگاه میشداغ است، همچنان شاهد بی‌تفاوتی این سازمان نسبت به تلف شدن آهوان در این کانال آب هستیم. 
  
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دشت‌آزادگان ادامه داد: با وجود مکاتبات سه ساله محیط زیست با سازمان آب و برق خوزستان مبنی بر لزوم ایمن‌سازی کانال پای پل، این سازمان هیچ دغدغه‌ای نسبت به این موضوع ندارد و تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است. 
  
احمدوندی تصریح کرد: تصمیم گرفته شده در صورت ادامه بی‌توجهی سازمان آب و برق خوزستان به این مکاتبات، این سازمان را به دادگاه معرفی کنیم. تمامی اقدامات مورد نیاز برای معرفی سازمان آب و برق خوزستان به دادگاه نیز انجام شده است. 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار