رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران گفت: دانشگاه شیراز تاکنون 800 میلیون تومان از این صندوق کمک دریافت کرده است.
کد خبر: ۴۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷ 20 January 2015

به گزارش خبرنگار مهر، نصرت الله ضرغام ظهر سه شنبه در نشست با اساتید و پژوهشگران دانشگاه شیراز، گفت: دانشگاه شیراز از دانشگاه های بسیار کیفی، معتبر و ارزشمند کشور است که قطعا فارغ التحصیلان آن در کشور اثرگذار بوده اند و در آینده نیز خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه ثروت و قدرت اصلی هر کشور علم و ایمان آن کشور است، افزود: اگر جامعه ای این دو را توام داشته باشد، مسیر خوش بختی، توسعه و رفاه در آن به وجود می آید و فراهم می شود و افراد جامعه زندگی همراه با کمال را خواهند داشت.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران تاکید کرد: برای اینکه این دو در کنار هم قرار گیرند، باید ظرفیت ها را به خوبی شناخت و از آن ها استفاده کرد.

ضرغام ادامه داد: بزرگ ترین ثروت کشور ما نیروی انسانی است که باید به خوبی از آن استفاده شود.

وی با بیان اینکه نفت همیشه متاثر از نوسانات سیاسی جهان است، اظهار داشت: باید به ثروتی اتکا کنیم که از نوسانات سیاسی خارج از کشور متاثر نشود و البته سالیان سال است که این امر دنبال می شود، و در بودجه ای که برای سال 94 به مجلس برده شده، اتکا به نفت، 30 درصد کاهش یافته است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران تصریح کرد: نفت اقتصاد ما را نفتی، فرهنگ ما را نفتی و گاهی ذهن ما را از ثروتهای اصلی مان دور می کند، در حالی که ثروت اصلی ما فرزندان خانه ها هستند که باید استعداد آن ها کشف شود، پرورش یابد و بهره برداری شود.

ضرغام با عنوان اینکه کشور دارای منابعی است که بین بخش های مختلف توزیع می شود و مقداری به بخش علم و فرهنگ داده می شود، گفت: هر قدر تلاش کنیم منابع به درستی توزیع شوند، قطعا هنوز آن اهدافی که دانشگاه هایی مانند دانشگاه شیراز، دنبال می کنند تنها با استفاده از این منابع محقق نمی شود.

وی اضافه کرد: باید هم از منابع دولتی و هم از منابع ملی در این راستا استفاده کرد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با اشاره به اینکه در آمریکا دانشگاه ها علاوه بر بودجه های دولتی و ملی، از کمک فارغ التحصیلان خود نیز برخوردار شده و از طریق ارتباط با صنعت نیز منابع مالی برای خود تامین می کنند، بیان کرد: مدیریت در دانشگاه های کشور ما بسیار سخت است، مدیر علاوه بر تامین بالاترین کیفیت، باید برای تحقیقات نیز بودجه و منابع لازم را تامین کند، تا بتواند موفقیتی را که در پی آن است، کسب کند.

ضرغام همچنین اعلام کرد: در بهمن سال گذشته، پروسه تغییر نام صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران انجام شده و با ابلاغ ریاست جمهوری نام این صندوق در سال آینده «بنیاد ملی علم ایران» تغییر پیدا می کند.

وی با بیان اینکه در صندوق تنها چهار درصد از منابع مالی صرف هزینه های جاری می شوند، تاکید کرد: دانشگاه های ما باید علاوه بر ایجاد تنوع در بودجه، نسبت به اصلاح ساختار خود اقدام کنند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران افزود: اگر بخواهیم دانشگاه های خوبی داشته باشیم باید منابع مختلفی را پیدا کنیم تا بتوانیم برنامه های کلان و اثر گذارمان را پیش ببریم.

ضرغام درباره علت حضور در دانشگاه های کشور چون دانشگاه شیراز، گفت: با توجه به اینکه اطلاع رسانی و اطلاع گیری در کشور ما ضعیف است، قصد ما بر این بوده که همه پژوهشگران صاحب توان کشور به اندازه ظرفیت خود بتوانند از حمایت های صندوق استفاده کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر 33 هزار نفر در سامانه صندوق ثبت نام کرده اند و 10 هزار نفر به شکل پژوهشگر، داور و عضو کارگروه با ما همکاری دارند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران گفت: در کشور 62 هزار هیئت علمی داریم که در صدد افزایش آن هستیم.

ضرغام گفت: دانشگاه شیراز تاکنون 800 میلیون تومان از صندوق کمک دریافت کرده است که بیشترین کمک ها به دانشکده های علوم و کشاورزی این دانشگاه و کم ترین کمک به دانشکده هنر و معماری بوده است.

وی تصریح کرد: اگر اقتصاد علم و مدیریت پژوهش در کنار متنوع سازی منابع درآمدی و اصلاح ساختار قرار گیرند، موفقیت های دانشگاه های ما بیشتر خواهد شد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران گفت: سهم ایران در تولید علم جهان یک و شش دهم درصد است که با توجه به اینکه ایران یک درصد جمعیت دنیا را تشکیل می دهد، سهم مناسبی است ولی در تولیدات دانش بنیان سهم کشور چندان خوب نیست.

ضرغام ادامه داد: بنابراین باید سعی کرد همان طور که در تولید علم موفق بوده ایم، در تولید محصولات دانش بنیان نیز موفقیت داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در راه پیشرفت هم از ظرفیت های درون و هم خارج از کشور بهره برد، گفت: باید با ایرانیان دانشمند خارج از کشور ارتباط بیشتری داشته باشیم تا هم آن ها بتوانند نسبت به کشور خود ادای دین کنند و هم اینکه ما بتوانیم از آن ها استفاده کنیم.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان اینکه یکی از کارهای انجام شده در صندوق اختصاص کرسی های پژوهشی به اساتید برتر دانشگاه های کشور بوده است، عنوان کرد: فردی را که بر کارهایش دید پژوهشی حاکم و به مسائل کشور توجه داشته باشد در صورت تایید، به مدت 10 سال برای کارهای تحقیقاتی حمایت می کنیم و الان سالانه 50 میلیون تومان پرداخت می کنیم.

ضرغام ابراز داشت: تاکنون 21 کرسی پژوهشی به در موضوعات مختلفی که مورد نیاز کشور هستند، اعطا شده است.

وی با بیان اینکه فرد مجبور نیست درباره شیوه هزینه کردن پولی که در اختیار وی قرار می گیرد، توضیحی ارائه دهد، گفت: این سیاست کم همچنان ادامه دارد، دستاوردهایی را نیز در پی داشته است و با انجام این کار ما در تولیدات علمی کشور نقش داشته ایم.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با عنوان اینکه حمایت از ثبت خارج از کشور اختراع مخترعین اعم از دانشگاهی و غیر دانشگاهی از جمله فعالیت های دیگری است که توسط این صندوق انجام می شود، بیان کرد: تاکنون 38 اختراع را در کشور آمریکا به ثبت رسانده ایم و اخیر توانایی ثبت اختراع های کشور را در بیش از 100 کشور جهان، دارا هستیم.

ضرغام با بیان اینکه هدف از ایجاد مراکز نوآوری رسیدن به محصولات دانش بنیان و تثبیت جایگاه علم در تولید ناخالص ملی کشور است، اظهار داشت: با گسترش محصولات دانش بنیان و تولید محصولات پژوهشی علم در تولید ناخالص ملی نقش خود را ایفد خواهد کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز نیز در این نشست، گفت: تاکنون ارتباطات دانشگاه شیراز با صندوق فردی بوده و یک ارتباط سیستماتیک دانشگاهی که تمام فرهیخته های دانشگاه بتوانند از آن استفاده کنند، وجود نداشته است.

احمد عریان تاکید کرد: هدف همه ما قدم گذاشتن در راه مشکلات مملکت است.

وی گفت: دانشگاه شیراز به شکل واضحی می تواند در جنوب کشور بازوی قوی برای صندوق باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار