قاسمی خبر داد:
تابناک: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از افتتاح 202 پروژه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: ارزش مالی این طرح‌ها 112 میلیارد و 671 میلیون تومان و مربوط به عرصه‌های صنایع تبدیلی کشاورزی، امور عشایر، بهبود تولیدات دامی، گیاهی و ... است.
کد خبر: ۴۶۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸ 10 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، قدرت الله قاسمی در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: الگوی کشت در این استان با برنامه‌ای پنج ساله و با همکاری با نهادهایی هم‌چون استانداری تغییر خواهد کرد، چرا که باید میزان مصرف آب را در بخش کشاورزی کاهش دهیم.

وی با اشاره به وجود حدود 450 هکتار اراضی باغی و زراعی در استان اصفهان، افزود: کم آبی و خشکسالی سال‌های اخیر حدود 100 هزار هکتار از این زمین‌ها را از دور تولید محصول خارج کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم سطح زیر کشت فعلی کاهش نیابد، تصریح کرد: در صدد هستیم راندمان تولید در سطح کشت فعلی را بالا ببریم که البته این کار نیز نیازمند تجهیز سامانه‌های نوین آبیاری است.

قاسمی یادآور شد: البته افزایش تولید محصولات دامی استان همانند شیر و گوشت سفید تا حدودی جبران خسارات بخش وارد شده به بخش زراعت را کرده است.

وی با بیان اینکه 12 درصد شیر خام کشور در استان اصفهان تولید می شود، گفت: رتبه اول تولید این محصول در کشور به این استان تعلق دارد، چرا که تولید شیر خام کشور در سال 9 میلیون تن است که سهم تولید استان اصفهان در آن یک میلیون تن در سال رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطر نشان کرد: روزانه سه هزار و 500 تن شیر خام در استان تولید می‌شود که دو هزار و 500 تن آن توسط صنایع لبنی خریداری می‌شود و مابقی آن به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

قاسمی اظهار کرد: باید صنایع لبنی داخل استان بیشتر توسعه یابد تا از مازاد تولید شیر استان به این کارخانجات جذب شود که البته در این راستا دو کارخانه لبنی در شهرضا و علویجه به زودی بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات اخیر رخ داده در خصوص خرید شیر خام از دامداران، اتحادیه این صنف در استان اصفهان در صد است دو خط تولید خوراک مورد نیاز دام‌های خود را راه اندازی کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از افتتاح 202 پروژه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: این تعداد طرح از دهه فجر سال گذشته تا کنون به اجرا درآمده است که ارزش مالی آن 112 میلیارد و 671 میلیون تومان است و مربوط به عرصه‌های صنایع تبدیلی کشاورزی، امور عشایر، بهبود تولیدات دامی، گیاهی و ....است.

قاسمی با بیان اینکه این تعداد طرح 673 فرصت شغلی ایجاد می‌کند، افزود: با توجه به شرایط کم آبی حدود 112 پروژه در حوزه آب و خاک و به ارزش مالی 30 میلیارد تومان به اجرا درآمده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره نقش سازمان جهاد کشاورزی در توسعه گردشگری روستایی در استان اصفهان، گفت: در زمینه اگروتوریسم یعنی جذب گردشگر برپایه زیبایی‌های مناظر کشاورزی می‌توانیم اقدام کنیم که تغیر الگوی کشت و حفظ کشاورزی در همین راستا است، اما در تمامی عرصه‌های مربوطه به حوزه گردشگری در مناطق روستایی توان مالی و تخصص نداریم و سایر دستگاه‌های متولی باید وارد عمل شوند.

سبزیجات اصفهان آلوده نیست

وی درباره تولید سبزی آلوده با آب فاضلاب در اصفهان گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان بدون دلیل محکم و سخن کارشناسی و به طور عجولانه این سخنان را عنوان کرد، زیرا وقتی از آنها مدارک آزمایشگاهی خواستیم، مسئولان مربوطه آن نهاد گفتند نمونه سبزیجات را به تهران فرستاده‌ایم و ادعایمان بر اساس حدس است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با انتقاد از اینکه با انتشار این سخنان کشاورزان سبزی کار متحمل خسارت شدند، خاطر نشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی متولی و مسئول جاری شدن پسآب‌های آلوده به داخل رودخانه و سایر مناطق نیست، بلکه طبق نص صریح ماده 688 قانون مجازات اسلامی نظارت بر این امر وظیفه دستگاه‌های بهداشت و درمان و محیط زیست کشور است.

تغییر کاربری اراضی حاشیه زاینده رود

قاسمی درباره تغییر غیر قانونی کاربری اراضی کشاورزی گفت: متاسفانه خشکسالی‌های اخیر موجب تشدید این روند شده است، به نحوی که سرعت پیگیری و مقابله این سازمان کمتر از سرعت تخلفات انجام شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه کاربری اراضی حاصل‌خیر کشاورزی استان بیشتر در شهرهای حاشیه زنده رود اتفاق افتاده است، تصریح کرد: این زمین‌ها بیشتر کاربری‌های مسکونی،کارگاهی و باغات تفریحی و غیر مولد محصول را به خود گرفته‌اند، اما با این حال در سال گذشته 242 پرونده تخریب این نوع اماکن را از مراجع قضایی گرفته‌ایم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از ذخیره سازی 10 هزار تن مرغ و 500 تن گوشت قرمز برای ایام ماه مبارک رمضان خبر داد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار