جلسه علنی شورای شهر تهران با بحث و بررسی در مورد خط 7 قطار شهری برای دومین بار پیاپی بدون نتیجه ادامه یافت اما در این جلسه بر خلاف گذشته از اسنادی مبنی بر عدم رعایت اصول ایمنی پرده برداشته شد.
کد خبر: ۴۵۸۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲ 12 July 2017

00:0006:46

spaceplay / pause

 

qunload | stop

 

ffullscreen

shift + slower / faster

volume

 

mmute

seek

 

 . seek to previous

12… 6 seek to 10%, 20% … 60%






به گزارش تابناک : جلسه علنی شورای شهر تهران با بحث و بررسی در مورد خط 7 قطار  شهری برای دومین بار پیاپی بدون نتیجه ادامه یافت اما در این جلسه بر خلاف گذشته از اسنادی مبنی بر عدم رعایت اصول ایمنی پرده برداشته شد.

در این خصوص رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با ارائه مکاتبات فنی شرکت بهره برداری متروی تهران، مجددا تضمین امنیت خط 7 را از شهرداری خواستار شد و در خواست تشکیل کمیته حقیقت یاب در خصوص بررسی وضعیت امنیت خط 7 مترو را داشت.

وی  با بیان اینکه بنده مثل عده ای نیستم که بجز آهن، سیمان، آجر و پول چیز دیگری درک نکنم، بنده پزشک هستم و جان انسان ها برایم ارزش دارد، اظهار کرد: یکی از اعضای شورای شهر در این جلسه اعلام کرد که صحن شورا محل ارائه گزارش های تخصصی و مبتنی بر اسناد باشد، به همین دلیل امروز برای ارائه صحبت هایم به سه سند استناد می کنم.

حافظی ادامه داد: خط 7 مترو روز 20 خرداد افتتاح شد، دو روز قبل از افتتاح این خط، معاون عملیات و نقلیه ریلی خطاب به مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو می نویسد" ضمن تایید مفاد و شرایط تعیین شده در این سند، ورود مسافر به خط 7 با مخاطرات و ریسک فراوانی روبه رو است که در صورت بروز کوچک ترین رخداد غیرعادی منجر به بحران خواهد شد، لذا از محضر حضرتعالی مستدعی است به منظور صیانت و حفظ ایمنی مسافران از بهره برداری با مسافر خط 7 تا زمان رفع نواقص عمده ممانعت به عمل آید."

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: در روز افتتاح یعنی 20 خرداد مدیر مرکز فرمان طی نامه ای به مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو می نویسد: " شرایط خط 7 برای شروع عملیات مسافرگیری ایمن نیست. خواهشمند است دستور فرمائید تردد قطارها بدون مسافر به صورت آزمایشی صورت پذیرد. در صورت بروز هر گونه مشکل در خط 7، امدادرسانی به قطار و مسافران تقریبا غیرممکن است."

حافظی با اشاره به اینکه این نامه برای بازرسی و حراست مرکزی نیز ارسال شده است، گفت: در سند سوم نیز مدیر مهندسی کیفیت و ایمنی در نامه ای به مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو دو روز قبل از افتتاح خط نوشته است: "علیرغم آمادگی شرکت بهره برداری و انجام همکاری لازم با شرکت مترو جهت بهره برداری از خط 7 با توجه به انجام تست گرم نهایی در مورخه 17 خرداد 96 به استحضار می رساند که حداقل الزامات بهره برداری مورد نیاز برای اجرای جدول زمانبندی اولیه جهت مسافرگیری در این خط از سوی شرکت مترو تامین نشده است و امکان بهره برداری ایمن تا این لحظه وجود ندارد."

وی ادامه داد: در این نامه اشاره شده که از مهم ترین الزامات بهره برداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
عدم وجود ایندیکیشن تردد قطار در تمامی مسیر بهره برداری شده (سیستم سیگنالینگ موقت که تنها از ایستگاه میدان صنعت تا مولوی نصب شده تا این لحظه هنوز تست نشده است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته و توضیحات همکاران مترو این سیستم قادر به مسیر سازی صحیح نبوده است و تنها امکان رویت قطارها در برخی موقعیت ها مثل ایستگاه ها و سوزن ها را دارد. بنابراین احتمال بروز خطا و حادثه در این سیستم وجود دارد.)  عدم تامین و حفظ پایدار برق شبکه ریل سوم در تمامی طول مسیر مورد بهره برداری، ثابت نبودن سوزن های طراحی شده در مسیر که فاقد ماشین سوزن می باشد، توسط اتصال ثابت و قفل مکانیکی قفل دار(این مورد می تواند باعث خروج قطار از ریل گردد)، عدم نصب استاپر در انتهای خط، عدم وجود سیستم ارتباطی مناسب ( ارتباط تلفنی و بی سیم)، تنها از محدوده ایستگاه محمدیه تا صنعت بصورت ناپایدار ارتباط وجود دارد. از میدان بسیج تا محمدیه به طول 7 کیلومتر، هیچگونه امکان ارتباطی بین مرکز و راهبر وجود ندارد و هنوز کابل فیبر نوری در این محدوده نصب نشده است، عدم نصب تابلوهای ایمنی، هشداری و راهنما در طول مسیر و ایستگاه ها (در مواقعی که راهبر به هر دلیل متوقف گردید تشخیص مکان توقف و اعلام به مرکز فرمان بسیار سخت است.)، عدم تجهیز ایستگاه های مورد بهره برداری به حداقل امکانات آتش نشانی و اطفا حریق و عدم تامین انشعاب آب در ایستگاه ها، عدم تامین روشنایی مناسب (عادی – اضطراری) در بخش های مهم از طول مسیر، عدم امکان رعایت سرعت های اعلام شده از سوی مشاور به دلیل مشکلاتی از قبلی عدم گیج گیری و کنترل عرضی خط، عدم سنگ زنی جوش ها، وضعیت نامناسب اتصالات در قسمت هایی از خط که باعث کاهش سرعت سیر قطار می شود ،عدم نصب دوربین های ضبط شونده روی سکوها و سوزن ها و نظارت تصویری برای مرکز فرمان

حافظی اذعان کرد: با توجه به طولانی بودن فاصله بین ایستگاه هایی که بهره برداری خواهند شد، در صورت توقف قطار به هر دلیلی و نیاز به تخلیه مسافران در داخل تونل، مسیرهای خروج مسافران در تونل ها تعبیه نشده است و بسیاری از ایستگاه های بین مسیر جهت هدایت مسافران به بیرون از خط مناسب نیستند
وی گفت: در انتهای این نامه ذکر شده است با توجه به موارد اشاره شده به دلیل عدم تامین حداقل الزامات بهره برداری از خط 7 از سوی شرکت مترو تا این لحظه، شروع مسافرگیری با این شرایط نا ایمن و پرخطر خواهد بود. دستور فرمایید تا زمان انجام حداقل الزامات مورد نیاز، بهره برداری از این خط به تعویق بیفتد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین گفت: در این فاصله یکی از خبرگزاری ها مطلبی مطرح کرده که ظلم به سپاه است. این خبرگزاری روی کلیپی نوشته است "آیا پشت پرده دروغ درباره امنیت مترو، حمله به سپاه است؟" این موضوع چه ربطی به سپاه دارد، من تعجب می کنم از اینکه این خبرگزاری که متعلق یا وابسته به سپاه است، چرا سپاه را می زند. امنیت خطوط مترو چه ربطی به سپاه دارد؟ چرا سپاه را تضعیف می کنید؟ سپاه این خط را احداث کرده، چرا سپاه را در تعجیل شهرداری برای افتتاح زود هنگام پروژه دخیل می کنید؟ امیدواریم خداوند سپاه را از دست این دوستان نادانش نجات دهد.

وی در پایان اعلام کرد: از شورای شهر درخواست دارم کمیته حقیقت یاب برای بررسی امنیت 7 متروی تهران را تشکیل دهد و اگر شورا این کمیته را تشکیل نمی دهد از دادستان تهران درخواست می کنم این کمیته تشکیل شود تا با بررسی گزارشات موجود و تطبیق آن، ایمنی خط 7 مترو را تضمین کنند.




منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار